11 سال تلاش نافرجام برای اجرای طرح جامع مالیاتی!

۱۱ سال تلاش نافرجام برای اجرای طرح جامع مالیاتی!

پاراف ۱۱ سال تلاش نافرجام برای اجرای طرح جامع مالیاتی! : طرح جامع مالیاتی در سال ۱۳۸۴ مطرح شد و بعد از به کارگرفتن شرکت داخلی سدید و موسسه خدمات مشاوره‌ای دیلویت کانادا به پایان فاز اول خود رسید. بعد از آن و با اجرایی تر شدن پروژه، در سال ۱۳۸۹، طراحی نرم افزار لازم در قالب مناقصه به شرکت فرانسوی بول واگذار شد. این پروژه ملی همچنان با کندی پیش رفت؛ سازمان امور مالیاتی تغییرات ساختاری و آموزش های لازم را در دستور کار قرار داد تا این که فروردین ماه امسال رئیس سازمان امور مالیاتی وعده داد: تلاش می کنیم تا نیمه بهمن ماه، این طرح را در ابعاد ملی اجرا کنیم. اما اکنون مدیر طرح جامع مالیاتی می گوید که یکی از اصلی ترین سامانه های این طرح یعنی پایگاه اطلاعاتی شخص ثالث هنوز آماده نیست چرا که دستگاه های دولتی دیگر باید اطلاعات خود را در اختیار این سازمان قرار دهند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. پس نباید به وعده اجرای کامل طرح در بهمن ماه امسال خوش بین بود.

وعده اجرای طرح در ۱۱ سالگی هم توخالی است، دستگاه ها اطلاعات نمی دهند؛ حتی زیرمجموعه های وزارت اقتصاد!

نادر آریا مدیر طرح جامع مالیاتی با اشاره به برخی پیشرفت های طرح جامع مالیاتی درباره نواقص آن می گوید: دقیقاً با دو مشکل مواجه‌ایم یکی این که اطلاعات شماره و شناسه ملی اشخاص کامل نیست و گاه اعتبارسنجی نشده است، همچنین بسیاری مبادی که باید اطلاعات در اختیار سازمان قرار دهند، تاکنون آمادگی لازم را ایجاد نکرده‌اند.

طرح جامع و مزایای آن چیست؟

طرح جامع مالیاتی سه سامانه اصلی دارد که اولی تفکیک و اتوماسیون وظایف و فرایندها در سازمان مالیاتی است، دومی مربوط به اتوماسیون اطلاعات مودیان است و سامانه سوم موسوم به شخص ثالث یک پایگاه اطلاعاتی جامع است که با استفاده از آن اظهارنامه های مودیان راستی آزمایی می شود. برای تکمیل سامانه سوم نهادهایی مانند گمرک، بانک ها و دستگاه های دولتی باید اطلاعات خود را در اختیار سامانه قرار دهند.با استفاده از این طرح برخلاف شرایط فعلی فقط ۵ تا ۱۰ درصد پرونده های مالیاتی به صورت دستی بررسی خواهد شد و بخش اعظمی از پرونده ها به صورت الکترونیکی بررسی می شود. پیشگیری از فرار مالیاتی و برقراری عدالت در مالیات ستانی و همچنین کاهش فرایند بررسی و اختلافات مودی و سازمان مالیات از مهم ترین نتایج طرح است.

طرح جامع مالیاتی بدون اطلاعات اشخاص ثالث در مطلوب ترین حالت تبدیل به سیستم اتوماسیون فرایندهای مطلوب درون سازمانی می‌شود. سازمان هر حرکت موفقی کرده براساس اطلاعات دریافتی انجام داده است و ناموفق بودن نسبی بخشی از امور به دلیل نرسیدن اطلاعات مطلوب است، به همین دلیل در برنامه پنجم و در ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌ها ارائه اطلاعات از طریق دستگاه‌ها و سازمان‌ها ذکر شده است و این ماده ضمانت اجرایی دارد که منوط به تهیه آیین نامه‌ای است که هنوز مراحل تصویب را پشت سر می‌گذارد و ابلاغ نشده است.

عدم تهیه آیین نامه اجرایی!

شش سال از تصویب و ابلاغ برنامه پنجم و بیش از یک سال از ابلاغ قانون جدید مالیاتی می گذرد اما هنوز آیین نامه های آن تهیه و ابلاغ نشده است. آریا در پاسخ به این سوال که چه کسی باید آیین نامه را تدوین کند می گوید: تا آن جایی که اطلاع دارم باید این آیین نامه ها تهیه و به تصویب برخی اعضای هیئت وزیران که در تبصره ۵ ماده قانونی مشخص شده برسد.

کدام دستگاه ها همکاری نمی کنند؟

مدیر طرح جامع در توضیح این که کدام دستگاه ها همکاری نمی کنند و اطلاعات نمی دهند می گوید: “چون تاکنون تصویب نشده، اسم بردن از دستگاه‌هایی که همکاری نکردند، مناسب نیست”. جالب است که گمرک کشور هم که زیرمجموعه خود وزارت اقتصاد است هنوز به سامانه مذکور متصل نشده است. آریا توضیح می دهد: گمرک تبادل اطلاعات با نظام مالیاتی دارد، البته شاید هنوز شکل مطلوب نداشته باشد.

مجلس اسامی سازمان های غیرهمکار را اعلام خواهد کرد

در این باره روز گذشته مسئولان سازمان امور مالیاتی، نشستی هم با کمیسیون اقتصادی مجلس داشتند که در ضمن آن پورابراهیمی، رئیس این کمیسیون اعلام کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع همکاری نکردن برخی سازمان ها یا همکاری ناقص برخی از سازمان ها را در ارائه دادن بانک های اطلاعاتی از بُعد نظارتی پیگیری می کند و در صورتی که در ادامه نیز همکاری انجام نشود اسامی سازمان ها اعلام می شود. این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: همه سازمان ها مکلف هستند تا دو ماه آینده تمامی اطلاعات مورد نیاز سازمان امور مالیاتی را در اختیار این سازمان قرار دهند.خراسان.