ورزش آپارتمانی

کارمندان و کارکنان با تجربه چگونه رفتار می کنند؟

پاراف کارمندان و کارکنان با تجربه چگونه رفتار می کنند؟ : حضوری مستمر در جایگاه یک کارمند ایده‌آل نیازمند دانش و مهارت کافی در مواجهه با بحران‌های مختلف است. اجرای صحیح مسئولیت‌های محوله، هماهنگی میان وظایف و ارتباط با همکاران به تجربه هر فرد در طول سال‌های خدمتش بستگی دارد. در واقع ایجاد نظمی پایدار در امور مختلف، حفظ رضایت‌مندی مدیران و احراز شایستگی‌های فردی فرآیندی چندماهه و گاه چند ساله را می‌طلبد. در عصر ارتباطات و فناوری‌های نوین لزوم آموزش و کسب مهارت‌های جدید برای ارتقای دانش هر فرد امری واجب است، همچنین تلاش برای در صحنه ماندن و رقابت با همکاران دیگر به توجه و مطالعه همه جانبه علوم و فنون نوین نیاز دارد. برای آشنایی بیشتر با راهکارهای ارتباط موفق و اجرای صحیح وظایف كارمندان با ما در این مقاله همراه شوید.

شناخت موقعیت و کسب اطلاعات لازم درباره مدیر

برای آنکه بتوانید خواسته‌ها و انتظارات مدیر را برآورده کنید باید ابتدا خودتان، جایگاه‌تان و مهارت‌هایتان را بشناسید و به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کنید. هر شرکت و سازمانی برای پیشبرد اهدافش معیارها و شعارهایی را سرلوحه کـــارش قرار می‌دهد و مدیران نیز به‌تبع کارمندان را موظف به اجرای اصول و قوانین خاصی می‌کنند. مدیران افرادی منظم با روحیاتي محدود به خودشان هستند. نوع رفتار آنان با توجه به شرایط و کارکردهای هر کارمند متفاوت است.

در اغلب موارد باسابقه‌ترین و وظیفه‌شناس‌ترین کارمندان در جایگاه معاون و نماینده مدیــــــران منصوب می‌شوند. اما به راستی چگونه می‌توان به شخصیت مدیران و ایده‌آل‌های آنان پی برد؟ درک خصوصیات اخلاقی و قواعد کاری مدیران مستلزم فعالیت و همکاری چندماهه با آنان است. بنابراین اجرای صحیح مسئولیت‌های محوله و شرکت در جلسه‌ها شرایط رضایت‌مندی مدیران را فراهم خواهد آورد.

جدی و دقیق باشید

همان‌طور که می‌دانید دنیای تجارت عرصه مهارت‌ها و فرصت‌هاست. کوچک‌ترین اشتباهی موجب بروز مشکلات مالی و روحی خواهد شد. فعالیت‌های تجاری به محیطی منظم، برنامه‌ای از پیش طراحی شده و گروهی از کارشناسان متبحر نیاز دارد. رعایت اصول و ضوابط اخلاقی در حین فعالیت‌ها می‌تواند روند اهداف مدیران را سریعتر اجرایی کند.

انتقادپذیر باشید

انتقادها و برجسته نشان دادن نقاط ضعف اگرچــه در ظاهر و در میان همکاران دیگر کمی از اعتماد به نفس و انگیزه‌های کاری کارمندان می‌کاهد اما اگر به شیوه‌ای صحیح ارزیابی شود، پیشرفت و تسلط همه جانبه بر فعالیت‌ها را به ارمغان خواهد آورد. برای حضوری پررنگ و موفق در میدان‌های مختلف کسب و کار باید روحیه انتقادپذیری نیز داشته باشید. در جلسه‌ها و همایش‌های مختلف شرکت کنید. مطالعات خودتان را افزایش دهید. در میان مردم، بافت جامعه و کارشناسان مختلف حضور یابید و از تفکرات و نظریه‌های مختلف آنان استفاده کنید.

در کارتان نفر اول باشید

تاکنون به قدرت مهارت‌ها و دانش خود اندیشیده‌اید. انگیزه‌ها و نگرش‌های خودتان را جدی بگیرید. به آرمان‌ها و ایده‌آل‌های‌تان بیندیشید. از فرصت‌های شغلی و تحصیلی به بهترین شکـــــل استفاده کنید و بستر مناسبی را برای ظهور خلاقیت‌ها و استعدادهایتان فراهم آورید.

ایجاد یک رابطه پایدار با مدیر و همکاران

کارمندان و مدیران بخش‌های مختلف، جزئی از فعالیت‌ها و ارتباطات شما را تشکیل می‌دهند بنابراین حفظ اخلاق حرفه‌ای در محیط کار و احترام متقابل می‌تواند زمینه‌های گسترش و ارتقـــای شغلی شمــا را به وجود آورد. سعی کنید از حاشیه‌پــــــــردازی و به وجود آوردن فضاي استرس‌زا و ناآرام بپرهیزید. به یاد داشته باشید، مدیران براساس کارکردها و عملکردهای کارمندان آن‌ها را استخدام می‌کنند. هرگونه اختلال در محیط کار و بی‌نظمی موجب به تأخیر افتادن جریان فعالیت‌ها، برنامه‌ها و اهداف مدیران خواهد شد. آن‌ها به سرعت در برابر این‌گونه رفتارها واکنش نشان خواهند داد و فرد دیگری را جایگزین شمــــــــا خواهند کرد.

اهمیت سوابق شغلی کارمندان در کسب سمت‌های سازمانی

فعالیت بدون حاشیه و پرهیز از هرگونه عملکرد غیرحرفه‌ای در محیط کار، بستر بسیار مناسبی را برای ارتقای شغلی به وجود می‌آورد. کارمندان حرفه‌ای و باسابقه با کسب امتیازهای مختلف، جلب اعتماد مديران و آشکار‌کردن مهارت‌ها و تخصص‌هایشــــان به سرعت می‌توانند مراحل پیشرفت را سپری کنند و به جایگاه آرمانی خود در سازمان برسند.

اصولاً عامل زمان نقش بسیـــــار حائزاهمیتی در اثبات شایستگی‌هـــای کارمندان دارد. مدیران براساس انتخاب‌هــای خودشان از زمان ارسال رزومه و اجرای مصاحبه تا آزمون‌های کتبی و شفـــــاهی به دلیل شایستگی‌ها و خلاقیت‌های کارجویان آن‌ها را استخدام می‌کنند. همین کارمندان در محیط کار با گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف پرورش می‌یابند و درنهایت به جایگزینی مناسب برای مدیران تبدیل می‌شوند .

رعایت انضباط در محیط کار

رعایت مقررات و احترام به اساسنامه سازمان نشان‌دهنده پذیرش اصول و معیارهای مدیر است. هر مدیری براساس معیارهای خویش کارمندان را موظف به رعایت اصولی می‌کند که در جهت دست‌یابی به اهداف سازمان است. اجرای به موقع مسئولیت‌ها، سروقت در محل کار حاضر شدن، برنامه‌ریزی کاری، مدیریت طرح‌ها و در نهایت رعایت قوانین سازمان جزء اموری هستند که کارمندان با رعایت و اجرای آن‌ها نظم و دقت خودشان را اثبات می‌کنند.

در جلسات و فعالیت‌های گروهی پرانرژی ظاهر شوید

پویایی و فعالیت جزء جدایی‌ناپذیر کارمندان ساعی و باانگیزه است. رقابت‌پذیری، بروز استعدادها و خلاقیت‌ها با شرکـت در محافـــــل علـــــمی و جلسه‌های کاری شکل می‌گیرد. با حفظ اعتماد به نفس درباره مسائل مختلف ابراز نظر کنید و راهکارهای خودتان را برای مواجهه با مشکلات نشان دهید. فعالیت‌ در محیط کار و اجرای صحیح وظایف به مطالعه و تحقیق همه جانبه نیاز دارد. بنابراین با آمادگی و ارتقای دانش خودتان محیطی رقابتی اما بدون حاشیه‌پردازی ایجاد کنید.

خلاق باشید

قطعاً علاقه و استعداد زمینه‌های رشد و ارتقای سریعتر را به وجود می‌آورد. انگیزه‌ها شکل می‌گیرند و فضای رقابتی و فعالیت در سایه تلاش و مطالعه موجب ظهور خلاقیت می‌شوند. بنابراين به افكار و عقايدتان هويت ببخشيد. نظرات خودتان را ابراز كنيد و شرايط خلق انديشه‌هاي نوين را به وجود آوريد.

عواملي كه بر مهارت‌ها و خصوصيات مثبت كارمندان مي‌افزايد

رعايت برخي از نكات به ظاهر جزيي و ساده مي‌تواند وجه تمايز و معياري بر انتخاب شما در جايگاه كارمند برتر نزد مدير محسوب شود. با رعايت اين موارد مي‌توانيد علاوه بر افزايش كارآيي، فضايي حرفه‌اي‌تر براي خودتان ايجاد كنيد. مهم‌ترين عوامل موفقيت در محيط كار به شرح زيرند:

پوشش مناسب در محيط كار

حفظ آراستگي در پوشش و وضعيت ظاهري، اگرچه در نگاه نخست بسيار پيش پا افتاده به نظر مي‌رسد، اما مي‌تواند عاملي براي كسب امتياز و ويژگي‌اي خاص محسوب شود. معمولاً مشاغل مختلف را با لباس‌هاي خاص همان شغل مي‌شناسند. مثلاً از تاجر، مدير و كارشناس توقع دارند كه با كت‌و شلوار و موهاي آراسته ظاهر شود. تكنسين‌ها و مهندسين که در کارخانه‌ها فعــالیت دارند، با لباس و آرم همان شركت و مأمورین آتش نشاني و بهداشت نيز با همان فرم هميشگي خودشان قابل شناسایی هستند. بنابراين پاكيزگي و رعايت بهداشت فردي جزو اصول اوليه فعاليت حرفه‌اي محسوب مي‌شود كه همه كارمندان موظف به اجراي آن هستند.

مكالمه بيش از حد

مكالمه تلفني، حضوري، مرتبط با كــــــار و يا غير مرتبط از جمله مواردي است كه مديران خيلي به آن توجه مي‌كنند. تا حد امكان از مكالمه‌هاي شخصي در ساعات كاري بپرهيزيد. زمان ملاقات‌هاي خصوصي‌تان را طوري تنظيم كنيد كه خارج از ساعات كار اداري باشد. مكالمه‌هاي تلفني حتي اگر به منظور پيشبرد اهداف سازمان هم باشد، نبايد بيش از 10 دقيقــــه به طول انجامد.

مثبت‌گرا باشيد

هيچ‌گاه اجازه ندهيد افكار و تصورات منفــــــي به ذهنتان خطور كنند و بخش عمده‌اي از فعاليت‌هاي شما را به تأخیر بيندازند. تخيلات و تصورات منفي عاملي مخرب در پيشبرد فعاليت‌ها و اهداف شما هستند كه بي‌واسطه و ناخودآگاه به ذهنتان هجوم مي‌آورند و فضاي كاري را مسموم مي‌كنند. اين افكار با ايجاد توهم و احساس حقارت در فرد آغاز و در نهايت موجب بروز حساسيت‌ها و عوامل عصبي مي‌شوند.

اما در مقابل روحيه مثبت، انگيزه و اهداف كوتاه و بلند مدت، نه‌تنها موجب تلاش مضاعف و پيشرفت در كار و تحصيل مي‌شود، بلكه ايده‌آل‌هاي ذهني را سریعتر به واقعيت تبديل خواهد كرد.

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 0
دوست نداشتم: 0
میانگین امتیازات: 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *