چه باید کرد تا سخنران و ارائه کننده بهتری باشیم

پاراف چه باید کرد تا سخنران و ارائه کننده بهتری باشیم به نقل از دنیای اقتصاد :  اغلب افراد برای صحبت در جمع دچار دلهره می‌شوند و به همین خاطر توانایی ارائه در میان تعدادی از افراد، یک مهارت به شمار می‌آید. شاید استفاده از چند راهکار و تکنیک به عنوان ابزار بتواند تسلط کافی را برای صحبت در میان جمع فراهم کند و موجب ارائه‌ای موثر و جذاب شود.
در شرایط اضطراب عصبی و با افزایش آدرنالین در بدن، انرژی زیادی از تولید این ماده در بدن حاصل می‌شود که می‌توان از آن در ایجاد ارتباط پرشور و نشاط و تاثیرگذاری بر مخاطبان استفاده کرد.
در این نوشتار ابزاری برای به کنترل درآوردن شرایط عصبی جهت سخنرانی و ارائه بهتر در جمع معرفی می‌شود:

گام۱ – مخاطبان خود را بشناسید. قبل از جلسه انجام ارائه، با مخاطبان خود صحبت و مشورت کنید. با کسب اطلاعات و نظراتی که از ایشان دریافت می‌کنید، خواهید توانست با اعتماد به نفس بیشتری وارد جلسه ارائه شوید.
شما واقعا قصد ندارید مخاطبان خود را دچار شگفت‌زدگی (Surprising) کنید، اما اگر چنین است، باید انتظار هرگونه واکنشی از طرف مخاطبان و البته تنش عصبی، در خود داشته باشید. بنابراین:
مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید.
با افرادی از آنها به عنوان نماینده ایشان در مورد انتظارات و خواسته‌هایشان گفت‌وگو کنید.
دستور جلسه را با تعداد کمی از افراد جلسه اصلی مرور و ویرایش کنید.
با بعضی از مخاطبان از طریق ایمیل تماس بگیرید و انتظارات ایشان را جویا شوید.
گام۲ – درک کاملی از موضوع ارائه خود داشته باشید. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل بروز تنش عصبی عدم درک کامل از موضوع مورد بحث باشد. البته این به آن معنا نیست که شما باید از قبل و به‌طور کامل بر موضوع مسلط باشید، اما در روز ارائه باید درک کاملی از موضوع مورد بحث خود داشته باشید.
گام۳ – برای ارائه خود ساختار داشته باشید. یکی از روش‌های معمول برای کاهش تنش‌های عصبی هنگام ارائه به خاطر سپردن مطلبی است که قصد ارائه آن را دارید. اما معمولا افرادی که مطالب ارائه خود را حفظ می‌کنند با فراموش کردن یک یا چند واژه، رشته کلام از دستشان خارج شده و به شدت دچار تنش و دستپاچگی می‌شوند؛ بنابراین بهتر است با ایجاد ساختاری برای ارائه خود کاری کنید تا همیشه سرنخ محورهای اصلی ارائه در دستان شما باشد:
سعی کنید تعدادی از واژه‌ها و عبارات کلیدی و مهم را در یک کارت نشانه یادداشت کنید.
برای یادآوری مطالب به این واژه‌های کلیدی مراجعه کنید.
اگر از نرم‌افزار پاورپوینت در ارائه خود استفاده می‌کنید؛ این واژه‌ها را در گوشه‌ای از اسلاید خود بنویسید.
گام۴ -تمرین، تمرین و تمرین! اگرچه نباید ارائه خود را حفظ کنید، اما برای تسلط به آنچه می‌خواهید بگویید باید بارها و بارها تمرین کنید. این کار علاوه‌بر بالابردن میزان اعتماد به نفس شما، موجب می‌شود آنچه می‌خواهید مطرح کنید به قلب و ذهن خود بسپارید.
اگر می‌توانید از تمرینات خود فیلمبرداری کنید یا صدای خود را ضبط کنید. به این ترتیب می‌توانید نقاط قابل بهبود خود را شناسایی و آنها را رفع کنید.
اگر می‌توانید به عنوان تمرین، ابتدا ارائه خود را با مخاطبان غیررسمی انجام دهید. برای مثال می‌توانید بخشی از ارائه خود را هنگام صرف ناهار با همکار نزدیک خود برای وی بازگو کنید و از او بازخورد بگیرید.
گام۵ -آمادگی، آمادگی و آمادگی! اگر قرار بر تسلط کامل شما بر ارائه باشد، باید از هر نظر برای این کار آماده باشید:
تصمیم بگیرید که چه لباسی می‌خواهید بپوشید. این لباس باید راحت و مناسب باشد.
قبل از شروع جلسه در محل حضور پیدا کنید و تجهیزات مورد نیاز ارائه خود را تنظیم کنید.
خود را برای پرسش‌های پیش‌بینی نشده مخاطبان آماده کنید.
گام۶ – از درون آرامش داشته باشید. بروز تنش واکنشی فیزیولوژیک نسبت به افزایش ترشح آدرنالین در بدن است که با چند اقدام زیر می‌توان آن را به حداقل رساند:
تنفس عمیق انجام دهید. آب بنوشید. لبخند بزنید.
در ذهن خود تصویرسازی مثبتی از واکنش مخاطبان نسبت به ارائه خود داشته باشید.
قبل از شروع به صحبت، مکث کنید، با مخاطبان ارتباط چشمی برقرار کنید و به آنها لبخند بزنید.
در طول ارائه حرکت داشته باشید.
فکر کردن در مورد خود را متوقف کنید.
به خاطر داشته باشید تاثیر یک ارائه خوب، بسیار فراتر از یک جلسه است، یک ارائه صحیح حتی ممکن است برای سرنوشت کسب‌وکار و رهبری سازمان تعیین کننده باشد.