آشنایی با رشته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

پاراف آشنایی با رشته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی : مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است. زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد . فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد .

دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی به منظور آماده ساختن دانشجویان برای مشاغل حرفه ای مدیریت در سازمانهای بازرگانی و موسسات دولتی و نیز ادامه تحصیل در دوره دکتری مدیریت تدوین گردیده است به طور دقیق تر هدفهای برنامه کارشناسی مدیریت بازرگانی عبارت است از:

  • آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی
  • افزایش مهارت و توانائی دانشجویان در شناخت مسایل مبتنی بر مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسایل، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد مساله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه،
  • افزایش مهارت و توانائی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید.
  • ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای

بازار کار:

فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار مشغول شوند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما این مهم منوط به کسب مهارتهای ضمن تحصیل و کسب تجربه می باشد و تنها با اخذ مدرک دست یافتنی نیست.

عمده بازار کار در این رشته عبارتند از:

1- ادارات و سازمانهای دولتی: این کارفرمایان تابع ضوابط و شرایط استخدام های دولتی بوده و نیازها و دشواریهای خودشان را دارند، لذا جذب شدن در آنها ساده نیست، خصوصا در مراکز استانها. البته کار کردن در ادارات دولتی گرچه ثبات بیشتری دارد، اما روحیه خاص خود را می طلبد.

2- بانکها: از دیگر متقاضیان محصلان در این رشته بانک ها و موسسات مالی اند که معمولا برای جذب نیرو در سایت خود و نشریه بازار کار آگهی می دهند، لذا در فرصت اعلام شده می بایست اقدام نمایید، ضمن اینکه عمدتا آزمون و مصاحبه و شرط سنی نیز دارند. با توجه به شرکت کنندگان بسیار در آزمون ها، آمادگی تحصیلی اداری نیز مورد نیاز می باشد.

3- شرکتهای خصوصی تجاری، بازرگانی، واسطه های واردات، صادرات و ترخیص کالا دیگر مشتریان افراد باسواد رشته مدیریت بازرگانی هستند که پول مفت به کسی نمی دهند، لذا بایستی از اصول عملی و رموز تجارت بهره مند باشید (که با کارکردن بدست می آید)، انگلیسی و … بدانید، پرشور باشید، در این صورت هم شغل خوب و هم درآمد بالایی خواهید داشت.

4 – سایر شرکتها نظیر بیمه، کارخانجات، گمرک، موسسات و … همه نیاز به کارمند اداری دارند، اما فراموش نکنید که در حال حاضر در اکثر خانواده ها فردی که تحصیلات امور اداری داشته باشد وجود دارد، پس صرف بازار کار بزرگتر، ضامن موفقیت در بازار کار نیست.