عواقب بدرفتاری کارمندان با ارباب رجوع!

پاراف عواقب بدرفتاری کارمندان با ارباب رجوع! به نقل از شفقنا : حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که احساس کنید به عنوان یک ارباب رجوع، رفتار مناسبی با شما نمی شود. معمولا برخی کارمندان یک اداره یا موسسه دولتی یا حال و حوصله پاسخگوئی به سوالات شما را ندارند، یا لحن پاسخگوئی آن ها تا اندازه ای زننده است که احساس می کنید حقیرترین فرد روی کره زمین هستید. ممکن است این احساس تا نیمه های روز و یا حتی روزهای آتی در وجود شما ماندگار شده و باعث شود انجام کارها و فعالیت های اداری مثل یک کابوس شبانه شود و دیگر تا مجبور نباشید نه تنها پا در چنین مکان هایی نمی گذارید، بلکه اعتماد به نفس خود را به عنوان یک ارباب رجوع در مکان ها دیگر را هم از دست می دهید.

در ادامه، خبرنگار شفقنا زندگی گفت و گویی با منصوره نیکوگفتار، روان شناس اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه، انجام داده است که در آن به بررسی دلیل رفتار نامناسب برخی کارمندان و تاثیرات این رفتار در روحیه و روان ارباب رجوع پرداخته شده است.

تاثیر مستقیم رفتار افراد مشهور با یکدیگر بر رفتار اقشار مختلف جامعه

نیکوگفتار با تاکید بر اینکه بخشی از رفتار نامناسب کارمندان با ارباب رجوع ناشی از فرهنگ عمومی جامعه است، گفت: رفتاری که از طرف کارمندان یک اداره دیده می شود انعکاس دهنده فرهنگ عمومی جامعه است. فرهنگ جامعه ما به صورتی شده است که کارمند یا پرسنلی که در اداره ای مشغول به فعالیت است خود را محق می داند که هر رفتاری که می خواهد با ارباب رجوع داشته باشد.

وی افزود: دلیل این امر این است که بدرفتاری و بد اخلاقی در سطوح مختلف جامعه وجود دارد. هنگامی که کارمند شاهد بدرفتاری افراد مشهور و الگو در جامعه با یکدیگر است، ناخودآگاه از این رفتار تاثیر می گیرد و همان رفتار را بروز می دهد. بنابراین افراد شناخته شده جامعه، مانند نمایندگان مجلس، هنرمندان و… باید در ادبیات و نحوه عکس العمل خود دقت بیشتری به خرج دهند.

نارضایتی شغلی، منشا دیگر بدرفتاری کارمندان

این آسیب شناس اجتماعی به نارضایتی شغلی به عنوان دلیل دیگر بد رفتاری کارمندان اشاره کرد و افزود: بخشی از رفتار بدی که از سوی کارمندان دیده می شود ناشی از نارضایتی شغلی آن ها است. برای مثال دستمزد کم، نامناسب بودن شرایط و اینکه فرد احساس کند استحقاق جایگاهی بهتر از جایگاه کنونی را دارد می تواند باعث نارضایتی شغلی شود.

وی تاکید کرد: شرایط جامعه هم در بروز این فرآیند بی تاثیر نیست. برای مثال کارمندی که کار و حقوق ثابت دارد، مشاهده می کند در جامعه به راحتی خلاف هایی مانند اختلاس صورت می گیرد و با آن برخوردی که لازم است نمی شود، این در روحیه فرد تاثیر گذاشته و باعث بروز رفتارهای نامناسب از سوی وی می شود.

“درماندگی آموخته شده “

نیکوگفتار در ادامه با تایکد بر اینکه بروز رفتار نامناسب از سوی کارمندان در روحیه ارباب رجوع تاثیر مستقیم دارد اظهار کرد: وجود چنین شرایطی باعث ایجاد ” احساس درماندگی ” در ارباب رجوع می شود. هنگامی که ارباب رجوع به سازمان یا اداره مراجعه می کند و به جای اینکه کار وی را انجام دهند، به وی بی احترامی می کنند در شرایطی قرار می گیرد که در روان شناسی اصطلاحا به آن “درماندگی آموخته شده ” می گویند.

وی درمورد درماندگی آموخته شده توضیح داد: درماندگی آموخته شده به این معنا است که فردی دائم در موقعیت ناکامی قرار گیرد. هنگامی که این شرایط چندین بار اتفاق بیافتد، فرد به صورت ناخودآگاه احساس خواهد کرد وجودش مثمر ثمر نیست و از شرکت در فعالیت های اجتماعی و مشارکت سر باز خواهد زد.

رفتار نامناسب کارمندان با ارباب رجوع در اعتبار سازمان هم تاثیر گذار است

این آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه رفتار نامناسب کارمندان با ارباب رجوع در اعتبار و آینده سازمان هم تاثیر گذار است گفت: اکنون عصر ارتباطات و تعاملات انسانی است، رفتار نامناسب کارمندان یک سازمان به راحتی ازطریق شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی خواهد شد و عده زیادی از رفتار نامناسب با یک ارباب رجوع در کوتاه ترین زمان ممکن مطلع می شوند. این امر باعث بی اعتمادی افراد به سازمان مذکور و به خطر افتادن آینده آن خواهد شد.

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 0
دوست نداشتم: 0
میانگین امتیازات: 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *