حلقه معیشت معلمان حق‌التدریس تنگ‌تر خواهد شد

حلقه معیشت معلمان حق‌التدریس تنگ‌تر خواهد شد

پاراف حلقه معیشت معلمان حق‌التدریس تنگ‌تر خواهد شد : تا آنجا که حافظه‌مان قد می‌دهد همیشه معلمان حق‌التدریس یک پای خبرهای ناخوشایند آموزش و پرورش بوده‌اند یا بهتر بگوییم خبرهای ناخوشایند همیشه به‌نوعی به معلمان ربط داشته است. دیروز از ساختمان بلند مرمری و خاکستری وزارت آموزش و پرورش متنی به رسانه‌ها ارسال شد که حاوی خبری ناخوشایند برای این گروه از معلمان بود.

محمد بطحایی،معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیرآموزش و پرورش، مسئولی که کمتر درحلقه خبرنگاران حاضر می‌شود و بندرت به تماس‌های تلفنی آنها پاسخ می‌دهد، این خبر را از کانال روابط عمومی به گوش اهالی رسانه رساند؛ این که گرچه بودجه آموزش و پرورش درلایحه بودجه سال آینده نسبت به سال 94 به میزان 20 درصد رشد داشته، اما سهم حق‌التدریس‌ها، حق‌الزحمه امتحانات نهایی و حتی خدمات بیمه تکمیلی از این بودجه کمتر از قبل شده است.

بودجه آموزش و پرورش همواره مشتمل بر اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی، بخش اختصاصی و بندی با نام «سایر» اعتبارات است که حق‌التدریس معلمان ذیل واژه «سایر» می‌گنجد، که بودجه این بخش بوضوح لاغرتر و نحیف‌تر شده چیزی حدود 6 درصد کمتر از سال قبل .

طبق توضیحات بطحایی، دربودجه سال 94 در بند سایر اعتبارات عدد 1700 میلیارد تومان نوشته شده بود درحالی که درلایحه بودجه 95 این رقم بشدت آب رفته و به 470 میلیارد تومان کاهش یافته است.

معلمان حق‌التدریسی یا فرهنگیان بازنشسته‌اند یا معلمان شاغلی که ساعات بیکاری خود را با حق‌التدریس پر می‌کنند، در این میان عده‌ای نیزهستند که در این دو گروه نمی‌گنجند، اما به عنوان نیروی آزاد به تدریس مشغول‌اند. از نظر آموزش و پرورش به کارگیری نیروهای آزاد در مدارس تخلف است، اما در چیدمان به هم ریخته نیروهای انسانی که باعث شده درجایی تراکم نیرو باشد و در جای دیگر کسری نیرو، هیچ نسخه‌ای کارسازتر از توسل به راهی میانبر نیست حتی اگر این کار، تخلفی به بزرگی استخدام نیروهای آزاد باشد .

محمد الهی، کارشناس آموزش‌و‌پرورش به ما می‌گوید: سال‌هاست مدیران مدارس برای دایرماندن کلاس‌های درس از نیروهای آزاد استفاده می‌کنند، حتی نیروهایی که کارآمد نیستند، رشته تحصیلی مرتبط ندارند یا فاقد صلاحیت معلمی‌اند، اما باز این چرخ می‌چرخد چون چاره‌ای بجز این کار نیست، در شرایطی که اولویت نخست وزارتخانه بی‌معلم نماندن کلاس‌های درس است و بس .

مجلس نیز نگران است، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همیشه دغدغه معیشت معلمان را داشته و اگر وزیر را به مجلس آورده یا کارت زردی نشانش داده اغلب به همین دلیل بوده است.

قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس توضیح داد: درکمیسیون پیشنهاد‌های خوبی برای حل مشکلات معیشتی فرهنگیان ازجمله حق التدریس‌ها مطرح شده که به وقتش در زمان دفاع از بودجه آموزش و پرورش مطرح خواهد شد. او گفت حتی اگر تلاش‌ها در صحن علنی به ثمر ننشینند و در بودجه تغییری حاصل نشود، کمیسیون آموزش تلاشش را معطوف کمیسیون تلفیق خواهد کرد و آنجا از پیشنهادهای خود دفاع می‌کند، همان طورکه سال قبل این کار را کرد و در کمیسیون تلفیق 5000 میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش اضافه کرد .

محمد الهی، کارشناس آموزش و پرورش می‌گوید: تا به حال کمبود اعتبارهمیشه باعث شده تا حق‌الزحمه ساعات تدریس کمتر و کمتر محاسبه شود و نیروهای کارآمد راهشان را ازمدارس دولتی به سمت مدارس غیردولتی کج کنند .

این نیز محتمل است که مدیرانی که قصد فدا کردن کیفیت آموزش را ندارند، کلاس‌های درس را تجمیع کرده و کلاس‌های متراکم‌تری ترتیب دهند تا با حجیم شدن کلاس‌ها نیاز کمتری به معلم حق‌التدریس باشد که این نیز فقط مسکنی است برای یک درد .فعلا درد اصلی، تنگ شدن حلقه معیشت برای معلمان حق‌التدریسی است، معلمانی که از سال‌ها قبل هیچ گاه سامان درستی نداشته‌اند .جام جم.