چگونه خبرنگار شویم؟

نگاهی به شغل خبرنگاری، چگونه خبرنگار شویم؟

پاراف نگاهی به شغل خبرنگاری، چگونه خبرنگار شویم؟ : اگر بخواهید به طور رسمی کار کنید و فرصت برنامه ریزی بلندمدت هم دارید سراغ تحصیل در رشته علوم ارتباطات اجتماعی بروید. در این رشته به انواع حوزه ها از حقوق و سیاست تا آمار و اقتصاد سرکی می کشید. دانشکده خبر هم دوره های متنوعی ارائه می کند اما اگر مثل خیلی ها، فرار از سربازی و رفتن به دانشگاه را بر همه چیز – از جمله علایقتان!- ترجیح داده اید و اکنون با مدرک مهندسی ساخت ابزارآلات بعد از اتاق عمل (!) می خواهید خبرنگاری کنید راه بر شما بسته نیست. اگر واقعا علاقه مند هستید با حضور در دوره های آموزشی کوتاه مدت می توانید خیلی سریع مقدمات را بیاموزید. مثلا مرکز آموزش موسسه خراسان کلاس های آموزشی درباره خبرنویسی، گزارش نویسی، ویراستاری و عکاسی و طراحی با حضور اساتید با تجربه و با قیمت مناسب برگزار می کند. مخصوصا اگر در رشته های علوم اجتماعی مثل جامعه شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی و همچنین رشته های مرتبط با علوم تحصیل کرده اید می توانید بعد از آموزش مقدمات، به شرط علاقه، یک خبرنگار تخصصی حرفه ای شوید.

معمولا در کشور ما مشکل کار، قسمت تقاضای نیروی کار است نه عرضه آن. در مورد خبرنگاری هم کم و بیش این موضوع صادق است. حتما می پرسید که فرضا رفتیم و آموزش دیدیم چه تضمینی هست که کار باشد؟ قطعا هیچ تضمینی نمی توان داد اما باید توجه کرد که مراکزی که دنبال خبرنگار هستند کم نیستند. در خبرگزاری ها، روزنامه ها و جراید درخواست کار بدهید اما بازار کار خبرنگاران به همین جا ختم نمی شود. بسیاری از نهاد های دولتی و ادارات و ارگان های خصوصی (مثل اتاق بازرگانی و اصناف و…) و البته شرکت ها، یک یا چند نفر در تیم روابط عمومی خود استخدام می کنند که کارشان پوشش خبری اتفاقات آن موسسه یا شرکت یا ارگان است.

مثلا آنهاسخنرانی های آقای مدیر، دیدار ها و قرارداد های جدید و همچنین قسمتی از تبلیغات موسسه را پوشش داده، تنظیم و منتشر می کنند. از این ها که بگذریم دنیای سایت های خبری هم هر روز گسترده تر می شود. برای کار در این سایت ها نیاز به یک مهارت مهم خبرنگاری دارید که دروازه بانی خبر است. یعنی باید با سرعت و دقت اخبار خبرگزاری ها، اخبار پرتکرار شبکه های اجتماعی و رویداد های جالب و مهم جهانی را رصد کنید و در سایت خبری خود بازنشر کنید. هم اکنون در کشور سایت های خبری بالاترین رتبه ها را به خود اختصاص داده اند و به همین خاطر کادر های تبلیغاتی خود را با قیمت های بسیار بالا می فروشند.

در حوزه سایت های خبری شما می توانید کارآفرینی هم بکنید. طبق برآورد های فعالان حوزه کارآفرینی، هم اکنون از موفق ترین کسب و کار های اینترنتی در ایران سایت های خبری هستند. اگر گرداننده یک سایت خبری، کمی شم خبری داشته باشد، یک تیم خوب برای دروازه بانی خبر حوزه های مختلف جمع کند و هزینه های اولیه راه اندازی یک سایت خوب – بین ۳ تا ۱۰ میلیون تومان- را هم به جان بخرد می تواند با جذب مخاطب، از محل تبلیغات درآمد کسب کند. البته این سایت ها هم اکنون به سرعت در حال گسترش اند و معلوم نیست تا یک سال آینده باز هم جایی برای ورود یک نفر دیگر وجود داشته باشد.

حوزه های تخصصی همچنان بکرند. مثلا حوزه های فناوری، طنز، علوم جدید یا مهندسی همه سوژه هایی ناب برای متخصصان این حوزه ها هستند تا با رصد فضای خبری بین المللی و ترجمه یا بازنشر یافته های روز، یک سایت خبری تخصصی جذاب ایجاد کنند. علیرضا مجیدی که خود تحصیلکرده پزشکی است یک سایت جذاب در حوزه علوم زیستی و فناوری راه انداخته و یافته های روز را با قلمی جذاب به مخاطبان خود ارائه می کند. هم اکنون سایت جذاب او ۳۰ هزار مشترک دارد و وی تصمیم دارد از کار در بیمارستان دولتی هم دست بکشد و به امور سایتش بپردازد چرا که علاوه بر علاقه ای که به نوشتن دارد بخش پذیرش آگهی سایتش هم فعال شده است. به این ایده ها، گرداندن کانال های خبری تلگرامی و… را هم اضافه کنید.خلاصه اش این که این روز ها در حوزه قلم، مطبوعات و اطلاع رسانی فرصت های بسیار متنوعی برای کارآفرینی و نان درآوردن (حتی گوشت و بوقلمون و بیف استراگانوف) مهیا است.

اما حوزه های کاری خبرنگاری به همین جا ختم نمی شود. بسیاری از جراید و مطبوعات این روز ها به دنبال نیرو های حق التحریر و دورکار هستند. آن ها به دنبال افرادی کنجکاو، جستجوگر و قلم به دست می گردند تا کار هایی چون تهیه گزارش میدانی، مصاحبه یا پوشش وقایع و همچنین نگارش یادداشت های تحلیلی را انجام داده و در ازای آن حق التحریر دریافت کنند.خراسان.