پیشنهاداتی برای وقتی که لاستیک خودرو می ترکد!

پاراف پیشنهاداتی برای وقتی که لاستیک خودرو می ترکد! : صرفنظر از این‌ که خودتان چقدر در رانندگی مهارت دارید یا خودروتان چقدر ایمن است، ترکیدن تایر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. خب، خبر خوب برای شما این است که تکنولوژی ساخت تایر روز به روز در حال ارتقاء است و تایرها به ندرت می‌ترکند، با این حال، ممکن است این اتفاق بیفتد و بهتر از از پیش بدانید در صورت بروز چنین اتفاقی، چه کار باید بکنید.

* همیشه با سرعت مطمئنه حرکت کنید. هر چه سرعت کمتر باشد، احتمال سالم ماندن بالاتر می‌رود. اگر ترکیدگی تایر در سرعتی بین 80 تا 90 کیلومتر بر ساعت رخ بدهد، حادثه به اندازه‌ای که با سرعت 140 تا 150 کیلومتر حرکت می‌کنید، فاجعه‌بار نخواهد بود. اگر کسی از حادثه ترکیدگی تایر با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت جان سالم به در ببرد، به طور قطع باید آن را معجزه دانست.

* به شدت و به ناگهان روی ترمز نکوبید. البته شاید گفتنش آسان‌تر از انجام دادنش باشد، چون مغز ما به طور غریزی تمایل دارد در صورت بروز حادثه، به ناگهان روی ترمز بکوبد. ترمز شدید بدترین کاری است که در این حالت می‌توانید انجام بدهید چون تعادل خودرو را بیشتر به هم می‌زند و آن را غیر قابل کنترل می‌کند.

* به طور ناگهانی پایتان را از روی پدال گاز برندارید. به آرامی و به تدریج پایتان را از روی گاز بردارید. حتی کمپانی میشلن هم توصیه می‌کند در صورت ترکیدن تایر، سرعت کنونی‌تان را حفظ کنید، سپس آرام آرام پایتان را از روی گاز بردارید. نیروی ضد شتاب یک تایر ترکیده چنان قوی است که سرعت خودرو را خیلی زود پایین خواهد آورد. اگر کروز کنترل را فعال کرده‌اید، در اسرع وقت آن را غیر فعال کنید.

* بیشترین تلاش‌تان را بکنید تا خودرو را در مسیر مستقیم نگه دارید. پیچیدن با یک تایر ترکیده تعادل خودرو را به شدت به هم خواهد زد. اگر خودرو شما به یک طرف کشیده می‌شود، باید فرمان را در جهت عکس آن بچرخانید تا ماشین در مسیر مستقیم بماند. این کار جنبه‌ای حیاتی دارد، چون در غیر این صورت ممکن است به گاردریل‌ها بکوبید یا حتی از آن هم بدتر، به لاین مخالف منحرف بشوید.

* دستپاچه نشوید. مهمترین اصل این است که ثبات و پایداری خودرو را حفظ کنید. پیچیدن ناگهانی فرمان ممکن است منجر به چپ کردن بشود. وقتی کنترل ماشین را کامل در دست گرفتید، آن‌گاه می‌توانید فرمان را به آرامی بپیچانید.

* بگذارید خودرو آرام آرام سرعت کم کند و به حالت توقف در بیاید. در صورت لزوم ترمزها را درگیر کنید. فقط هنگامی که سرعت خودرو کم شد به آرامی ترمز بگیرید. راهنما بزنید و با احتیاط کنار بگیرید. حتی اگر مجبورید با رینگ خالی حرکت کنید، این کار را بکنید ولی وسط جاده توقف نکنید چون این خطر وجود دارد خودروهایی که از پشت سر می‌آیند به شما برخورد بکنند. وقتی خودرو در کنار جاده متوقف شد، فلاشرها را روشن کنید.

-اگر خودرو شما به چپ یا راست کشیده می‌شود و فرمان سنگین شده است، معنایی جز این ندارد که یکی از تایرهای جلو ترکیده است. سمتی که خودرو به آن کشیده می‌شود، همان سمتی است که تایر آن ترکیده است. اگر خودرو شما به صورت مارپیچ حرکت می‌کند، یکی از تایرهای عقب ترکیده است. باز هم یادآوری می‌کنیم به ناگهان روی ترمز نکوبید، این کار می‌تواند منجر به معلق زدن خودرو بشود.

* سعی کنید تا حد ممکن خونسردی خودتان را حفظ کنید. نباید دستپاچه بشوید و به طور قطع نباید بیش از حد لازم واکنش نشان بدهید. در بیشتر مواقع و نه همیشه، ترکیدن تایر با صدایی بلند همراه است.

* متوجه باشید که خودرو شما با یک تایر ترکیده، رفتاری بسیار متفاوت خواهد داشت. در این صورت، خودرو فقط سه نقطه تماس با سطح جاده خواهد داشت و باید از هرگونه تغییر ناگهانی (در فرمان، ترمز و گاز) اجتناب کرد.

* لاستیک آسیب دیده یا رینگ شکسته می‌تواند به سایر قسمت‌های خودرو نیز آسیب برساند. پیش از این که به جاده بزنید از یک مکانیک خبره بخواهید تایرها و حتی تایر زاپاس را چک کند.

* -حرکت کردن با تایر کم باد یکی از عوامل اصلی ترکیدن تایر است. برخی مطالعات نشان می‌دهند کم باد بودن تایر عامل 75% از ترکیدگی‌ها است. تایرهای کم باد بیش از حد خم می‌شوند و به ترتیب دمایشان بالا می‌رود. پیش از این که راهی جاده بشوید، حتماً فشار باد همه تایرها (حتی تایر زاپاس) را چک کنید.به یاد داشته باشید همیشه باد تایرها را زمانی چک کنید که تایرها سرد هستند (یعنی بیشتر از 5 کیلومتر با آن رانندگی نکرده باشید). شاید دستگاه سنجش باد تعمیرگاه‌ها زیاد دقیق نباشد، بنابراین بهتر از دست در جیب‌تان بکنید و یک دستگاه با کیفیت برای خودتان خریداری بکنید.

* هیچ‌وقت بیش از حد به خودرو بار نزنید. اطمینان حاصل کنید میزان بار مجاز بر روی هر تایر (که روی بدنه تایر حک شده است) را رعایت کرده‌اید.

* توصیه می‌شود بعد از هر 90 تا 120 دقیقه رانندگی، توقف کوتاهی بکنید. این استراحت کوتاه نه تنها به نفع راننده است، بلکه به تایرها، ترمزها، کلاچ و … اجازه می‌دهد خنک بشوند. در طول این توقف‌ها، نگاهی به تایرها بیندازید.

* تایرهای با کیفیتی از برندهای معتبر و خوشنام انتخاب کنید. از خریدن تایرهای ارزان و گمنام خودداری کنید. علاوه بر این، هیچ‌گاه تایرهای دست دوم نخرید یا تایرهای کهنه را ترمیم نکنید.

* برای رانندگی ایمن هیچ چیز بیشتر از تایرهای سالم اهمیت ندارد. همه تایرها را با چشم وارسی کنید (حتی تایر زاپاس). چنانچه تورم، برآمدگی یا چاک و شیار مشاهد کردید، خبر خوبی برای شما نخواهد بود. بهتر است بدانید تایرها در اثر تماس با بلوک‌های کنار خیابان، خط‌کشی‌ها و چاله‌های بزرگ نیز فرسوده می‌شوند.

* چسب‌های مخصوص پنجرگیری (tire sealants) که به داخل تایر تزریق می‌شوند نمی‌توانند جلوی داغ شدن تایر (و در نهایت ترکیدن آن) را بگیرند. این چسب‌ها فقط می‌توانند سوراخ‌های کوچک را پر کنند و به این ترتیب از کم باد شدن تایر جلوگیری کنند.

* سیستم‌های کنترل پایداری هنگام ترکیدن تایر بسیار خوب عمل می‌کنند و جان سرنشینان را نجات می‌دهند. وقتی تصمیم دارید خودرو جدیدی بخرید، این نکته را مد نظر داشته باشید.

* از تایرهای تیوبلس استفاده کنید. احتمال ترکیدگی در تایرهای قدیمی که از تیوب استفاده می‌کنند بسیار بالاتر است.

* باد تایرها را هر هفته یا هر دو هفته یکبار چک کنید، به این ترتیب، هیچ‌ سوراخ کوچکی (که ممکن است در نهایت منجر به ترکیدن تایر بشود) از نظرتان مخفی نخواهد ماند.

* آج تایر را تست کنید (با استفاده از سکه و یا دستگاه مخصوص). آج ضخیم و گوشتی نه تنها به پیشگیری از ترکیدن تایر کمک می‌کند، بلکه میزان چسبندگی خودرو به سطح جاده را نیز به مقدار قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برد. اگر آج از بین رفته است، در اولین فرصت تایرها را عوض کنید.*کار.