تفکیک و احیای سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه

تفکیک و احیای سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه

پاراف تفکیک و احیای سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه : بر اساس مصوبه شورای عالی اداری، دو سازمان «امور اداری و استخدامی» و «برنامه و بودجه» ایجاد می‌شود. بنابراین با وجود گذشت، بیش از دو سال از عمر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور باز هم شاهد تغییر در ساختار این سازمان خواهیم بود.

براساس این گزارش آبان ماه سال ۹۳ شورای عالی اداری با موافقت اعضای وقت با ایجاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موافقت کرد. پیش از این تیرماه سال ۸۶ با انحلال سازمان مدیریت دو معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تشکیل شده بود.

در هفته جاری مباحث اجرای و مقدمات تشکیل این دو سازمان انجام خواهد شد. یکی از دلایل عمده تشکیل سازمان امور اداری و استخدامی، ضعف ساختاری و نظارت بر اجرای قوانین در دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی عنوان می‌شود که با افشای فیش‌های حقوقی کلان و پاداش‌های نجومی برخی مدیران نمایان شد.

براساس مصوبه اخیر شورای عالی اداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بار دیگر دست‌خوش تحول شده و قرار است از دل آن دو سازمان مجزا به نام «امور اداری و استخدامی» و «برنامه و بودجه» متولد شود.

 رییس جمهور مسوولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیما بر عهده دارد و می‌تواند اداره آنها را به عهده دیگری بگذارد.

ایجاد و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای اولین بار به مصوبه شورای عالی اداری در اسفند سال ۱۳۷۸ باز می‌گردد، زمانی که ۲ سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه ادغام شدند و عملاً تشکیلات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از سال ۷۹ شروع به کار کرد.

این سازمان تا سال‌ها به فعالیت خود ادامه داد، اما با روی کار امدن دولت نهم عملاً پس از ۸ سال از مصوبه تشکیل سازمان به دستور رئیس جمهور و به دلایل مختلف، مجدداً تفکیک و این بار به دو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی تغییر نام داد، تا هرکدام بخشی از وظایف محوله را بر عهده بگیرند. آن زمان با این استدلال که سازمان مدیریت کمکی به دولت نکرده و مانع تسریع در امور جاری کشور است، علاوه بر آن گفته شد، رئیس جمهور از اختیارات قانونی خود برای این سازمان در قالب دو معاونت برنامه‌ریزی کرده است.

با این حال منتقدان به این شیوه کار ایراد گرفته و از فروپاشی نظام یکپارچه مدیریت و برنامه‌ریزی انتقاد می‌کردند.

قانون اساسی دو موضوع امور اداری و استخدامی و نیز برنامه و بودجه را مجزا از هم تفکیک کرده است، اما با این حال سال ۱۳۷۸ این دو سازمان ادغام و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل شد و پس از آن نیز در دولت نهم این سازمان جای خود را به دو معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی داد. قانون امور استخدامی از قانون سال ۱۳۴۵ و برنامه و بودجه از قانون ۱۳۵۱ تبعیت می‌کند، اما برخی مواد آن منسوخ شده است، تصریح کرد: در گذشته و طبق قانون مأموریت سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی مجزا بوده و معمولاً ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمد و هزینه‌ها مربوط به این دو بخش است.

از سال ۷۸ که سازمان مدیریت از ادغام دو سازمان مذکور ایجاد شد، جنبه اقتصادی آن بر امور اداری و استخدامی غلبه کرده و عقبه اقتصادی بر مدیریت ترجیح داده شد. بعضاً برنامه‌ها و طرح‌هایی که ارائه شده است، ماهیت اقتصادی داشته، در صورتی که امور مدیریت می‌تواند برنامه‌ریزی درست در بُعد اقتصادی داشته باشد، امور مدیریتی در این سالها تحت‌الشعاع قرار داشت، به همین دلیل آموزش و توسعه نیروی انسانی نسبت به قبل چشم‌گیر نبوده و نارضایتی در بدنه نظام اداری از مباحثی مانند تبعیض و ناعدالتی در حقوق‌ کارکنان به وجود آمد. همچنین قانون مدیریت خدمات کشوری نیز به نسبت نظام هماهنگی پرداخت از کیفیت بیشتری برخوردار نیست و یا حداقل در بُعد نظارت و اجرا با مشکل روبه‌رو است. بنابراین خلا‌ءهای موجود در نظام اداری با احیای سازمان مدیریت جبران نشد و برای کارکنان عایدی نداشت.فارس.