گزینش معلمان با قانون ۲۰ سال پیش!

گزینش معلمان با قانون ۲۰ ساله!

پاراف گزینش معلمان با قانون ۲۰ ساله!: دوازدهم اردیبهشت ماه بود که روزنامه «مردم نو» زنجان از تعرض معلم یک مدرسه به دانش‌آموز ۹ ساله‌اش خبر داد. در آن گزارش آمده بود که معلم ۳۶ ساله که البته همزمان مدیر مدرسه روستایی «قره محمد» زنجان هم است به «ندا» دانش‌آموز دختر آن مدرسه طی مدتی چند ماهه مرتب تعرض می‌کرده است.

ندا پس از مدتی دچار بیماری‌های روحی شده و از رفتن به مدرسه امتناع می‌کند و سرانجام پس از فشارهای مکرر مادرش برای دلیل ترس از مدرسه، ماجرا را افشا می‌کند. هنگامی که این خبر منتشر شد، خیلی از مردم، رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های مجازی به آن واکنش نشان دادند، کمپین‌های مختلفی برای رسیدگی به وضعیت ندا راه‌اندازی شد و از مسئولان قضایی خواسته شد که بشدت با معلم متخلف برخورد کنند.

البته برخی هم از گزینش‌های آموزش و پرورش گله کردند و نوشتند که این وزارتخانه در گزینش‌های خود به هیچ عنوان به مباحث روحی و روانی افراد توجه ندارد، این درحالی است که به نظر می‌رسد مسئولان گزینش باید توجه جدی تری به مسائل اخلاقی در هنگام استخدام داشته باشند چون خدمت در آموزش وپرورش با روان کودکان و نوجوانان این سرزمین سر و کار دارد و باید شخصی که برای چنین خدمتی انتخاب می‌شود صلاحیت‌های اخلاقی لازم را داشته باشد.

برای یافتن پاسخ برخی از پرسش‌ها، نحوه گزینش معلمان و معیارهای انتخاب آنها را با «شاپور محمدزاده» مدیر کل دبیرخانه مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش مطرح کردیم. او اگرچه تأکید کرد که مسائل روحی برای تأیید صلاحیت معلمان بسیار مهم است اما از قوانین نارسا و ناکارآمدی یاد کرد که دست این اداره را برای بررسی وضعیت اخلاقی معلمان می‌بندد. خلاصه این گفتگو در ادامه می آید.

  رسیدگی به این امور در آموزش و پرورش به اداره ارزیابی از عملکرد و شکایات وزارت آموزش و پرورش مربوط می‌شود. اداره گزینش در این باره مستقیم عمل نمی‌کند مگر برای همکاران فرهنگی که استخدامشان قطعی نشده است. یعنی هنوز نیروی رسمی آموزش و پرورش نشده‌اند.

اگر معلمی قبل از رسمی شدنش تخلفی انجام دهد حتماً پیگیری خواهیم کرد و به طور قطع هم اخراج خواهد شد.

در اداره گزینش افراد در دو سطح شغل‌های حساس و عادی مورد بررسی قرار می گیرند. معلمی از جمله شغل‌های حساس است و کسانی که می‌خواهند معلم شوند  باید صلاحیت عمومی داشته باشند و هم صلاحیت تخصصی آنها مورد تأیید قرار بگیرد.

اعتقاد به دین اسلام یا ادیانی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آن تأکید شده است. التزام به ولایت فقیه، ، التزام به جمهوری اسلامی ایران، التزام به قانون اساسی، عدم فساد اخلاقی، عدم سابقه تشکیلاتی و عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم سابقه کیفری، از جمله بررسی صلاحیت‌های عمومی است.

ماده ۲ قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش این را می‌گوید که توجه به مباحث اخلاقی اولویت اصلی باشد. این مصوبه سال ۷۴ است. ۲۰ سال هم از این قانون می‌گذرد. ما هم در این ۲۰ سال فقط روی این قانون گزینش انجام داده‌ایم.

  قبول دارم بحث مسائل مذهبی برای ما در اداره گزینش پررنگ‌تر است. اما عدم فساد اخلاقی برای ما یک فاکتور اساسی است. ما به طور جدی موضوع عدم اعتیاد داوطلبان ورود به آموزش و پرورش را بررسی می‌کنیم. در این موارد هم با هیچ کس شوخی نداریم. شاید بشود از مباحث ایدئولوژیک براحتی گذشت اما این موارد را نمی‌گذریم. مردم دوست ندارند فرزندانشان را به دست افراد بی‌صلاحیت بسپارند و ما هم به خوبی این موضوع را می‌دانیم. احکام برای ما مهم است اما در کنارش اخلاق مهم‌تر است.

کسانی که بعد از استخدام رسمی و کتبی خلاف قوانین عمل کنند دفتر رسیدگی به تخلفات اداری باید وارد عمل شود.

 من با اطمینان حرف می‌زنم اگر به معلمی اعلام شده که به خاطر بحث آزاد یا مباحث اجتماعی به اداره گزینش مراجعه کند خودم شخصاً با آن اداره گزینش برخورد می‌کنم. ما آماده هستیم تا پاسخگوی آن معلم باشیم.

مواردی که پیش می‌آید برای ما هم سخت است که یک همکار فرهنگی چنین تخلف بزرگی را انجام می‌دهد. قانون اصلاً اجازه تنبیه هم نمی‌دهد. قانون به صراحت در آیین نامه اجرایی مدارس آورده است که معلمان ما تا چه حدی می‌توانند دانش‌آموزان را تنبیه کنند. جناب وزیر هم اعلام کردند که به هیچ وجه این موضوع را نمی‌بخشیم و اعلام می‌کنم به عنوان مدعی العموم خودمان پیگیر هستیم. ما بابت این موضوع ناراحت هستیم چون مردم به ما اطمینان دارند و فرزندانشان را در اختیار ما می‌گذارند.

 در برابر یک میلیون همکار فرهنگی خطای این چنینی از یک نفر هم سر بزند البته قبول دارم زیاد است و ما هم بشدت برخورد می‌کنیم، باید بپذیریم در یک میلیون همکار این تخلفات هم پیش می‌آید. ما افراد را با ملاک‌های لازم انتخاب می‌کنیم اما در طول زمان ممکن است فرد تغییر کند.ایران.