کدام خودرو برای مسافرت مناسب است؟

کدام خودرو برای مسافرت مناسب است؟

پاراف کدام خودرو برای مسافرت مناسب است؟: اگر واقعا مشتری هستید و از همه مهمتر نمی خواهید امسال عید سوار قطار و اتوبوس و هواپیما به مسافرت بروید، باید همین حالا دست به کار شوید و برای خودتان یک اتومبیل تازه جور کنید. این اتومبیل باید نسبت به تیبا یا پراید راحت تر باشد تا بتواند چند ساعت نشستن را برای راننده و سرنشینان قابل تحمل کند.

حالا که داریم سطح توقع تان را بالا می بریم، بگذارید روی دستگیره ها، امکانات رفاهی، کنترل صوتی روی فرمان و چندتایی ویژگی ایمنی وسواس به خرج دهیم. در انتها یک فهرست هفت تایی روی دست مان می ماند که شامل یک خودروی وطنی، یک خودروی اروپایی و پنج چینی با کیفیت قابل قبول است.

خوب پس چه خودروهایی برای یک مسافرت مناسب هستند.با هم برخی از آنها را مرور می کنیم:

 رنو ساندرو: مناسب برای مسافرت کوتاه

 قیمت: بین ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون /   حجم موتور: ۱۶۰۰ سی سی /  حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت /  شتاب صفر تا ۱۰۰: ۱۰.۵ در مدل دستی و ۱۱.۵ در مدل اتومات /  نوع گیربکس: دستی و اتومات چهار سرعته /  مصرف سوخت خارج از شهر: اعلام نشده /  سوخت ترکیبی: ۶.۷ لیتر مدل دستی و ۸.۳ لیتر مدل اتومات /  وزن خالص: ۱۱۰۵ کیلوگرم مدل دستی، ۱۱۴۶ کیلوگرم مدل اتومات /  گنجایش باک: ۵۰ لیتر

ساندرو را تندر ۹۰ هاچ بک می دانند. خیلی هم بی راه نگفته اند چون در نگاه اول همانقدر غیردوستانه به نظر می رسد اما تجربه محصولات رنو نشان داده همین خودرو می تواند در ادامه به بهترین دوست تان تبدیل شود. ساندرو در ردیف صندلی های عقب و فضای باز صندوق فقیر است، برای همین ما آن را در شرایطی توصیف می کنیم که قصد سفر به مقصدی نزدیک را دارید و لازم نیست بار زیادی همراه تان ببرید. امکانات تازه ساندرو در مقایسه با تندر ۹۰ خودمان، کنترل صوتی روی فرمان است. موتور ۱۶۰۰ سی سی ساندرو با استاندارد یورو ۴ مطابقت دارد و در مدل دستی ۶.۷ لیتر به ازای هر ۹۱۰۰ کیلومتر می سوزاند. بهتر است بدانید مدل اتومات اشتهای بیشتری دارد و در همان مسافت ۱۰۰ کیلومتر ۸.۳ لیتر سوخت را سر می کشد.

MVM550 :  مناسب برای خانواده کم جمعیت

 قیمت: بین ۴۹ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان تا ۵۷ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان /  حجم موتور: ۲۰۰۰ سی سی /  حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت /  شتاب صفر تا ۱۰۰: اعلام نشده /  نوع گیربکس: دستی و اتومات از نوع CVT /  مصرف سوخت خارج از شهر: اعلام نشده /  سوخت ترکیبی: اعلام نشده /  وزن خالص: مدل دستی ۱۳۶۰ کیلوگرم، مدل اتومات ۱۲۹۰ کیلوگرم /  گنجایش باک: ۵۲ لیتر

MVM550 به شکل ناشیانه ای بر پایه های مدل قبلی یعنی ۵۲۰ سوار شده است. کاری که در حال حاضر فقط از عهده خودروسازان چری و البته یکی دوتا خودروساز آشنا برمی آید. با این حال به خاطر بهبودهایی که در عملکرد فنی این خودرو به وجود آمده، آن را در فهرست امروزمان قرار می دهیم. مهمترین شان رسیدن حجم موتور به دو هزار سی سی است اما کیسه هوا برای سرنشینان جلو به همراه کمربند سه نقطه ای برای هر چهار سرنشین، ترمز ABS & EBD و سیستم ضد سرقت الکترونیکی، سان روف، سیستم تهویه اتوماتیک، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی با قابلیت پخش سی دی و MP3 به همراه شش بلندگو، روکش چرمی، شیشه بالابر برقی برای هر چهار در و رینگ آلومینیومی نیز می توانند خریداران را وسوسه کنند.

دنا:  مناسب برای خانواده چهار نفره

 قیمت: بین ۴۲ میلیون و ۴۰۰ تا ۴۴ میلیون /  حجم موتور: ۱۶۰۰ سی سی /  حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت /  شتاب صفر تا ۱۰۰: ۱۳ ثانیه /  نوع گیربکس: پنج دنده دستی /  مصرف سوخت خارج از شهر: ۶ لیتر /  سوخت ترکیبی: ۷.۸ لیتر /  وزن خالص: ۱۲۵۸کیلوگرم /  گنجایش باک: ۷۰ لیتر

عروس ایران خودرو نیامده جای خود را در شهر باز کرده. آنهایی که هنوز دنا را نوعی سمند بزک کرده می شناسند خودشان هم می دانند امکانات بدی ندارد. صفحه نمایش بزرگ وسط کنسول، کنترل های صوتی روی فرمان و صد البته طراحی شیک خودرو به خصوص در جلو و دماغه ابهتی خاص به دنا داده است. موقع طراحی بدنه، یک دستگیره جدید روی دنا نصب شده است که قبلا روی هیچ خودروی ایرانی ندیده بودیم. این دستگیره برخلاف مدل های پلاستیکی ارزان قیمت نشان می دهد سازنده به پولی که برای خودرو خرج کرده اید اهمیت می دهد. دنا به ترمز ضد قفل مجهز است. دو کیسه هوا راننده و سرنشین جلو را محافظت می کنند، سیستم تهویه اتوماتیک دارد، چراغ های هالوژنی اش از روشنایی قابل قبول برخوردار است و صندلی های جلو به شکل کامل توسط نیروی الکتریکی تنظیم می شوند و کروز کنترل در جاده گزینه ای عالی است.

MVM315:  مناسب برای خانواده های جوان

حجم موتور: ۱۵۰۰ سی سی /  حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت /  شتاب صفر تا ۱۰۰: اعلام نشده /    نوع گیربکس: پنج دنده دستی /   مصرف سوخت خارج از شهر: اعلام نشده /  سوخت ترکیبی: ۶.۵ لیتر /  وزن خالص: ۱۲۰۰ کیلوگرم  /  گنجایش باک: ۵۰ لیتر

مدل فیس لیفت جدید MVM315 چند ماه پیش وارد بازار شد. تغییرات زیادی در ظاهر این خودرو انجام شده است تا در بازار ۵۰ میلیون تومانی ها شانس رقابت داشته باشد. اگرچه همچنان با توجه به ظاهرش می توان آن را یک هاچ بک شهری دانست ولی برای سفرهای کوتاه هم گزینه مناسبی به نظر می آید، ضمن اینکه ارزان ترین خودروی موجود در فهرست نیز محسوب می شود. برخلاف ظاهر کوچک درون کابین ۳۱۵ فضای کافی برای همه سرنشینان وجود دارد. در ردیف عقب نیز برای افراد با قد متوسط مشکل و کمبود فضا وجود ندارد. در ام وی ام ۳۱۵ تمام شیشه ها و آینه های جانبی به صورت برقی تنظیم شده اما تنظیم صندلی های آن همچنان دستی است. ۳۱۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶.۵ لیتر بنزین می سوزاند که برای یک خودروی هاچ بک رقم مناسبی است و می توان آن را در رده خودروهای کم مصرف قرار داد.

لیفان X50 :   مناسب برای تجربه های جدید

 قیمت: بین ۴۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۵۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان /   حجم موتور: ۱۵۰۰ سی سی /  حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت /  شتاب صفر تا ۱۰۰: اعلام نشده /  نوع گیربکس: دستی و اتومات از نوع CVT /  مصرف سوخت خارج از شهر: اعلام نشده /  سوخت ترکیبی: ۶.۳ تا ۶.۵ لیتر /  وزن خالص: ۱۱۵۰ کیلوگرم /  گنجایش باک: ۴۲ لیتر

تنها خودروی دسته کراس اوورهاست که خود را به فهرست ما تحمیل کرده است. موتور ۱۵۰۰ سی سی لیفان با استاندارد یورو ۵ مطابقت دارد و حجم مخزن سوخت خودرو ۴۲ لیتر است. ظاهر تازه خودرو می تواند تنها برگ برنده آن در بازار باشد چون در بخش امکانات تنها سنسور دنده عقب، کنترل صوتی روی فران و چراغ Day Light و سانروف دیده می شود. همین چند گزینه هم برای دلربایی از راننده هایی که با خستگی و درماندگی رانندگی در طول مسافرت عید آشنا هستند، کافی به نظر می رسد. این خودرو کمابیش همان ویژگی ها و مختصاتی را داراست که یک فرد عیال وار به دنبال آن است، چون علاوه بر زیبایی، از فرمان و فنربندی بسیار نرمی هم برخوردار بوده و به اندازه کافی نیز جادار به نظر می رسد.

جک J5:   مناسب برای تجربه اقتصادی

 قیمت: ۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان /  حجم موتور: ۱۵۰۰ سی سی /  حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت /   شتاب صفر تا ۱۰۰: ۱۱.۸ ثانیه /  نوع گیربکس: پنج سرعته دستی /    مصرف سوخت خارج از شهر: ۶ لیتر /    سوخت ترکیبی: ۶.۶ لیتر   /   وزن خالص: ۱۳۱۵ کیلوگرم /  گنجایش باک: ۵۵ لیتر

در دو نوع ۱۵۰۰ سی سی و ۱۸۰۰ سی سی در بازار ایران حضور دارد؛ اولی دنده ای است و دومی اتومات. برای اینکه قوانین فهرست را رعایت کرده باشیم فقط درباره نمونه دنده ای ح-رف می زنیم که ۱۱ میلیون تومان ارزان تر است. نمای داخلی هر دو خودرو به شکل اعجاب آوری جذاب به نظر می رسد اما همین حالا اگر نگاهی به خیابان ها بیندازید تعداد زیادی جک سوار می بینید که ممکن است برای مشتری های تازه چندان خوشایند نباشد. در مدل دنده ای امکاناتی مثل تهویه مطبوع خودکار، سنسور دنده عقب، شیشه ها و آینه های برقی و قابلیت تنظیم برقی صندلی ها در چهار جهت پیش روی شماست. برای اینکه زیاد غصه نخورید بهتر است بدانید در مدل اتومات فقط قابلیت تنظیم نور صفحه کیلومتر به امکانات قبلی اضافه می شود. این خودرو اگرچه چینی است اما با استانداردهای میتسوبیشی ژاپن تولید می شود و زحمت طراحی اش روی دوش پینین فارینای ایتالیایی بوده است.

برلیانس H320:   مناسب برای جوانان

 قیمت: بین ۴۶ میلیون تا ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان /  حجم موتور: ۱۵۰۰ سی سی /  حداکثر سرعت: ؟؟؟ کیلومتر بر ساعت /  شتاب صفر تا ۱۰۰: اعلام نشده /  نوع گیربکس: دستی و اتومات از نوع CVT /  مصرف سوخت خارج از شهر: اعلام نشده /  سوخت ترکیبی: ۶.۴ لیتر مدل دستی و ۶.۷ لیتر مدل اتومات /  وزن خالص: ۱۲۲۵ کیلوگرم مدل دستی، ۱۲۴۰ کیلوگرم مدل اتومات /  گنجایش باک: ۵۵ لیتر.

مدل دستی و اتومات هر دو به موتور ۱۵۰۰ سی سی مجهز هستند. گیربکس اولی دستی پنج سرعته و دومی به گیربکس اتومات چهار سرعته مجهز است. روی سایت تولیدکننده مصرف سوخت مدل دستی در سیکل ترکیبی را ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان کرده اند و در مدل اتومات باید خودمان را برای مصرف ۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر آماده کنیم. سیستم تهویه مطبوع، سانروف برقی، سنسور دنده عقب، پاور ویندوز، تنظیم صندلی برقی در هشت جهت و آینه های برقی از جمله تجهیزات این خودرو به شمار می آید. با این حال مهمترین ویژگی H320 طراحی بدنه بسیار متفاوت آن است که بسیار به نسل اول ب ام و سری یک شباهت دارد. تنها برتری برلیانس نسبت به ۲۰۶، ویژگی های فرمانپذیری است، چیزی که باعث می شود راننده های جوان بیشتر H320 را بپسندند.بازار خبر.