پاسخ به سئوالات طرح رتبه بندی،افزایش حقوق، اعمال مدرک تحصیلی و بیمه فرهنگیان

پاسخ به سئوالات طرح رتبه بندی،افزایش حقوق، اعمال مدرک تحصیلی و بیمه فرهنگیان

پاراف پاسخ به سئوالات طرح رتبه بندی،افزایش حقوق، اعمال مدرک تحصیلی و بیمه فرهنگیان : طرح رتبه بندی سرانجام پس از مدتها حرف و حدیث، از مهرماه امسال اجرایی شد و معلمان مانند قانون خدمات کشوری به ارشد ، خبره و عالی طبقه بندی شدند .اما تفاوت این قانون برای معلمان با سایر کارمندان دولت در سنجش آنها برای گرفتن در این رتبه ها است چرا که صلاحیت های تخصصی و مهارتی یکی از ملاک های اصلی است .در واقع آموزش و پرورش با این طرح در نظر دارد تا کیفیت خدمات را افزایش دهد و مهارتهای نیروی انسانی را بالا ببرد. به علاوه با اجرای این طرح با این طرح همان گونه که از روزهای اول اعلام شد قرار است حقوق معلمان هم افزایش یابد و این نحوه افزایش حقوق منشا اعتراض یعضی از فرهنگیان است ؛ هرچند که سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش معتقد است هدف این طرح تنها افزایش حقوق فرهنگیان نبوده است. او می گوید: خیلی برای من سخت است که بحث رتبه بندی را با حقوق و مزایا شروع کنم چون اگر تصور شود هدف اصلی طرح رتبه بندی حقوق و معیشت است اشتباه است ؛من از ابتدای کار با این طرح بودم و در جلساتی هم که با دولت و مجلس داشتیم سعی می کردم رتبه بندی را از بهبود معیشت معلمان مبرا کنم چون یکی از اهداف این طرح می تواند معیشت معلمان باشد اما هدف اصلی ارتقا مهارتهای حرفه ای و تخصصی معلمان است . چون محور اصلی در هر نظام رتبه بندی همبستگی میان مهارتهای حرفه ای و نظام پرداختها است وقتی کسی تخصصی تر عمل کند در نظام پرداختها دستمزد بیشتری دریافت می کند.

اما حالا سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مورد طرح رتبه بندی،افزایش حقوق، اعمال مدرک تحصیلی و بیمه فرهنگیان پاسخ داد.

رتبه بندی:

خیلی برای من سخت است که بحث رتبه بندی را با حقوق و مزایا شروع کنم چون اگر تصور شود هدف اصلی طرح رتبه بندی حقوق و معیشت است اشتباه است ؛من از ابتدای کار با این طرح بودم و در جلساتی هم که با دولت و مجلس داشتیم سعی می کردم رتبه بندی را از بهبود معیشت معلمان مبرا کنم چون یکی از اهداف این طرح می تواند معیشت معلمان باشد اما هدف اصلی ارتقا مهارتهای حرفه ای و تخصصی معلمان است . چون محور اصلی در هر نظام رتبه بندی همبستگی میان مهارتهای حرفه ای و نظام پرداختها است وقتی کسی تخصصی تر عمل کند در نظام پرداختها دستمزد بیشتری دریافت می کند. با اینحال یکی از آثار رتبه بندی تغییر در پرداختها است.

برای ارشد، خبره و عالی هم به طور میانگین به ۷۸۰ هزار نفری که شامل این طرح شدند میانگین ۳۲۰ هزار تومان حقوق افزایش یافت؛ بنابراین دامنه افزایش حقوق از ۶۵ هزار تا ۵۳۰ هزار تومان در نوسان است. بنابراین کسانی که زیر ۱۰۰ هزار تومان افزایش حقوق دارند در طبقه پایه هستند که کمترین میزان افزایش حقوق را دارند و انشاالله در سالهای آینده با افزایش مهارتها حقوقشان هم بالا می رود.

نظام پرداخت متناسب با طبقه شغلی و پایه فعلی افراد انجام می شود. مثلا رتبه پایه در طبقه شغلی ۶ با کسی که در رتبه پایه و طبقه شغلی ۸ است متفاوت است. از اسفند سال گذشته که ما در هیات دولت در کش و قوس تصویب این مصوبه بودیم قرار به افزایش حقوقها شد که حداقل ۶۵ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان به حقوق معلمان که در حداقل رتبه موجود بودند اضافه شود.

در قانون خدمات کشوری جدولی است که برای کارمندان دولت، ارتقا شغلی متناسب با آن است و ۱۶ طبقه و ۵ رتبه دارد . وقتی کسی کارمند دولت می شود رتبه او مقدماتی و پایین است اما به مروز زمان و با کسب یکسری امتیازات که بیشترین آن سابقه خدمت است یعنی بعد از ۶ سال، رتبه او بالا می رود و به پایه می رسد و بعد ارشد ، خبره و عالی. در طبقات سابقه دخالت دارد اما در رتبه تشویق ها ، نمره ارزشیابی و تحصیلات و … هم موثراست؛ بنابراین ممکن است کسی ۳۰ سال سابقه کار و مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد باشد اما رتبه عالی نباشد .

قانون به ما اعلام کرده کسانی که در رتبه بندی شرایط را داشته باشند ۵۰ درصد حق شغلشان افزایش می یابد یعنی اگر حق شغل کسی ۴ هزار باشد طبق این جدول،به ۶ هزار امتیاز افزایش می یابد بنابراین ممکن است همکار بغل دستی او که در رتبه شغلی یکسانی نیست امتیاز او کمتر و این ۵۰ درصد برای او کمتر باشد.این یک بحث پیجیده است و برای همین برخی معلمان دچار سوتفاهم شدند.

تاثیر مدرک تحصیلی:

رتبه بندی امسال بیشتر تطبیقی است و مرحله نهایی واصلی طرح سال بعد اجرا می شود. در این مرحله زیاد سختگیری نکردیم و بیشتر تطبیقی عمل کردیم. فعلا از افراد مدارک و مستندات زیادی نخواستیم چون مکانیزم اجرایی سختی دارد به هرحال یک میلیون نفر پرسنل داریم که هیچ نهاد و وزارتخانه ای در این حد نیرو ندارد.در این دوره روشی استفاده کردیم تا فرهنگیان اذیت نشوند و در عین حال در ۱۵ روز کار تطبیقی هم انجام شد.

الان برای حدود ۸۰۰ هزار نفر حکم رتبه بندی اجرا شده اما مرحله بعدی که اصلی است سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان انجام می شود. یعنی اگر معلمی الان ارشد دارد برای حکم خبره باید سنجش صلاحیت حرفه ای شود که مکانیزم پیجیده ای دارد و ما هم زمان کافی داریم. سال بعد اعتبارات بیشتری هم خواهیم داشت تا فرهنگیان انگیزه بیشتری برای ارتقا شغلی و مهارتها داشته باشند.

دفتردار مدرسه ما با مدرک فوق دیپلم ۲۵ سال سابقه رتبه عالی داره ۴۴۰ هزار تومان افزایش داشته اونوقت دبیرای با مدرک دکتری و ارشد و ۲۰ سال سابقه ۲۸۰ تومان اضافه حقوق. الان دفتردار نداریم یکی از کارهایی که در زمان وزیر قبلی شد، تبدیل عنوان دفتردار به معاون اجرایی بود تا از فوق العاده شغل معاونی برای آنها استفاده کنند برای همین باید در رتبه بندی به این موضوع توجه شود که ۵۰ درصد اضافه شغل معاون با دبیر متفاوت می شود.

دراینصورت به هدف اصلی طرح که معلمان تلاش کنند به مهارتهای بیشتری دست پیدا کنند هم می رسیم. چون ما اعتقاد داریم که ارتقا کیفیت در آموزش و پرورش مساوی با ارتقا کیفیت نیروی انسانی است لذا باید مهارتهای نیروی انسانی افزایش یابد تا آموزش و پرورش هم تکانی بخورد.

اگر نظام سنجش صلاحیت ها به خوبی عمل کند و اعتبارات انگیزشی هم باشد به طوریکه مثلا ۵۰۰ هزار تومان به حقوق یک معلم اضافه شود در اینصورت هم طرح رتبه بندی موفق شده و هم کیفیت آموزش و پرورش هم ارتقا می یابد.بنابراین مدرک تحصیلی و مهارت های تخصصی از سال بعد تاثیرگذار خواهد بود.

رتبه بندی و بازنشستگان:

توقع بازنشستگان کاملا به جا و درست است اما دولت نمی تواند تمام توقعات را یکجا پاسخ دهد.باید پله به پله حرکت کنیم؛ الان رتبه بندی برای شاغلان اجرا می شود و سال بعد از نظر کمی و کیفی ارتقا می یابد و به موازات آن هم دولت طرح های زیادی برای بازنشستگان دارد که یکی مربوط به نظام پرداختها برای بازنشستگان می شود. آقای نوبخت هم وعده هایی داده که نظام پرداختها اصلاح می شود. ما هم پیشنهاد دادیم که سال بعد از تجریبات بازنشستگان در آموزش و پرورش استفاده شود که اگر عملیاتی شود به نوعی امکان دارد تا طرحی مانند رتبه بندی را برای آنها هم اجرا کنیم.

متاسفانه تا الان تمام بخشهای قانون خدمات کشوری اجرا نشده است، در سالهای قبل نوع برخورد در نظام پرداخت به گونه ای بود که تفاوت حقوق بین افراد با مدارک و سابقه کار کم با کسی که سابقه و مدرک بالا دارد بسیار کم است. الان یک مدیر را به عنوان مدیر کل استان انتخاب می کنیم حدود ۲۰۰ هزار تومان از حقوق او کم می شود چون فوق العاده شغلها نامتوازن است. در مدیریت منابع انسانی یک نظام ارشدیت وجود دارد که اصل است و باید کسی که مدرک تحصیلی بالا با سابقه کار و تخصص بیشتر دارد نسبت به کسی که مراتب پایین تری دارد حقوق و مزایای بیشتری داشته باشد اما متاسفانه در سالهای گذشته فاصله نظام ارشدیت کم شده و انگیزه ای وجود ندارد.یک مدیر مدرسه اصلا دوست ندارد مدیر کل استان شود به خاطر کم شدن حقوق و مزایا به خصوص اگر به بازنشستگی نزدیک باشد چون حقوق او بر مبنای سالهای آخر کاری حساب می شود.برعکس این هم وجود دارد رئیس اموزش و پرورش یک منطقه در دوسال آخر پایان کاری اصرار می کند که معاون یا مدیر یک مدرسه شود تا حقوق او برای بازنشستگی بالا باشد. برای همین نظام ارشدیت مشکل دارد و باید بازنگری شود.

قانون خدمات کشوری کاملا اجرا نشد تا این ضعف درشت شود و مجددا تمدید شد که احتمالا تا یک سال بعد اجرا می شود . ما در کمیسیون اجتماعی از سال ۹۲ تا ۹۳ روی آن کار کردیم اما چون نمایندگان در حال تغییر هستند فعلا ارائه نشد.اما دولت به دنبال رفع این مشکل است.

توقف همطرازی:

طبق مصوبه هیات وزیران که منشا اجرای طرح رتبه بندی است ، طرح صرفا مشمول کسانی می شود که جزو طبقه بندی مشاغل معلمان هستند یعنی کسانیکه به کلاس درس می روند و مدیر ومعاون مدرسه .البته دفترداری که معاون شده هم شامل این طرح نمی شود؛ معلمانی که وارد کار اداری شدند اما هنوز پست معلمی را حفظ کردند هم شامل این طرح می شوند. در آموزش و پرورش از یک میلیون نفر پرسنل، حدود ۵ هزار نفر جزو طبقه بندی مشاغل معلمان نیستند.بعید می دانم که طرح رتبه بندی شامل آنها شود اما سال ۹۳، هیات وزیران یک مصوبه داشت که فوق العاده ویژه و برای کارکنان اداری است ، ما به دنبال آن هستیم که فوق العاده ویژه بند ۱۰ ماده ۶۸ برای این گروه اجرا شود.

این طرح شامل کسانی می شود که مشمول قانن خدمات کشوری هستند یعنی کارمند رسمی و پیمانی دولت هستند. حتی حق التدریس غیر موظف و آزاد هم شامل نمی شود.

چون رتبه بندی از مهرماه اجرا شد حقوق ها تا ۵۰۰ هزار تومان بالا رفت که اضافه کار هم به همین میزان افزایش یافت اما اعتبار اضافه کار سال ۹۴،اسفند قبل از آن بسته شده بود برای همین ما نمی توانستیم اضافه کار را از نظرمنابع تامین کنیم.این ۶ ماه بگذرد مشکل حل می شود. البته الان ریالی افراد کم نشده ، یعنی اگر کسی شهریور ۱۰۰ ساعت اضافه کار داشت الان ۸۰ ساعت شده تا رقم ریالی او کم نشود.

در مرحله بعدی منتخبین کشوری جشنواره ها ی الگوی تدریس و مدرسان دوره های ضمن خدمت و حایز بالاترین امتیاز ارزشیابی سالانه دیده می شود و حتما یکی از مدارک برای سنجش صلاحیت حرفه ای همین جشنواره است.

معیارهای رتبه بندی در مهر ۹۴ ایرادهای بسیاری داشت رتبه بندی باید شایستگی را مشخص کند امتیاز همسر شهید یا جانباز و…….. عرف شایستگی نیست البته انها دارای ارج بسیاری هستند وانها باید خارج از رتبه بندی تعریف شوند وجایگاهشان برای همه محفوظ است. ذات این طرح تکیه بر صلاحیت های حرفه ای دارد. برادر شهید و جانباز ارزشمند و یک فضیلت است اما فعلا برای این طرح امتیاز محسوب نمی شود.

پرسش و پاسخ:

۱- با سلام اقای بطحایی اخیرا در یکی ازشهرستانهای استان خوزستان برای همکارانی که مشمول رتبه بالاتر می شوند حکم ارتقا رتبه زده نمی شود ومسولین میگویند بخشنامه از وزارت امده که فعلا احکام ارتقای رتبه ممنوع شده آیا همچین بخشنامه ای صحت داره واگرصحت داره ایا برخلاف قانون خدمات کشوری نیست” همانطور که اشاره کردم فعلا طرح در مرحله تطبیقی است برای همین اعلام کردیم همه معلمان واجد شرایط را تطبیق می دهیم اما افرادی که از این به بعد ارتقا پیدا می کنند به یک ضابطه جدید نیاز دارند. مثلا کسی که قبلا ارشد بوده اما با طرح تطبیقی معادل خبره شده از حالا به بعد مکانیزم جدید برای ارتقا نیاز دارد برای همین فعلا متوقف شده تا سال به پایان برسد و ضوابط جدید برای ارتقا را اعلام کنیم.

۲- سلام من امسال مرخصی بدون حقوق گرفتم آیا افراد مثل من،که سال دیگه که سر کار برمی گردن شامل این افزایش می شوند؟ شامل رتبه بندی می شوند. بعد از مرخصی مانند دیگران می تواند درخواست بدهد تا بررسی شود.

۳- چرا ارتقا رتبه بندی بعد از تاریخ یک مهر اجرا نمی شود بنده الان رتبه عالی برایم شامل شده اما کار گزینی می گوید نمی تواند اعمال کند چرا؟ تا قبل از پایان سال مکانیزم جدید را اعلام می کنیم تا ضوابط جدید رتبه بندی برای معلمان مشخص شود.

۴- در سال ۹۱ فوق لیسانسم را گرفتم اما حکم کارگزینی من با دوستانی که در سال های ۸۳ وقبل ان مدرکشان را گرفته اند حدود دویست هزار تومان کمتر است پرسیدم گفتند مربوط به همترازی است پس چرا این همترازی برای ما هم اعمال نمی شود؟ با ابلاغ قانون خدمات کشوری در سال ۸۷، همطرازی منتفی شده است.افراد امتیازاتی را بدست می آورند و متناسب با آن رتبه می گیرند اما در سال ۸۹ آموزش و پرورش بخشنامه ای متناسب با این همطرازی ابلاغ شد که بعدا لغو شد.الان اشکال این کابر به همین موضوع است اما با اجرای قانون خدمات کشوری قانون همطرزای وجود ندارد.

۵- آیا تخفیف سنوات بابت حضور در مناطق محروم در رتبه ی بندی جدید هم جایگاهی دارد؟ طرح رتبه بندی تنها تکیه بر صلاحیت های تخصصی دارد.

۶- آیا می خواهید از تمام معلمان آزمون صلاحیت بگیرید؟ آیا چنین توهینی را به پزشکان و مهندسان هم روا می دارند که فقط در شروع کار آزمون می دهند تا هرچند سال یکبار؟ سوال سوم: مگر نگفته بودید افزایش رتبه بندی حداقل ۱۵۰۰۰۰ تومان است؟ پس این افزایش های ۷۰۰۰۰ تومانی چیست؟ یکی از سنجشهای صلاحیت حرفه ای می تواند آزمون صلاحیت باشد اما نه برای همه گروهها.خبر آنلاین.