اصلاح طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس در آخرین روز کاری مجلس

اصلاح طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس در آخرین روز کاری مجلس

پاراف اصلاح طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس در آخرین روز کاری مجلس : نمایندگان در نشست علنی سه‌شنبه ۴ خرداد مجلس شورای اسلامی به بررسی اصلاح موادی از طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس اعاده شده از شورای نگهبان پرداختند.

طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس اعاده شده از شورای نگهبان در جلسه مورخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ صحن علنی مطرح و جهت بررسی بیشتر به این کمیسیون ارجاع شده بود. این طرح در جلسه اول خرداد ۱۳۹۵ بررسی و با اصلاحاتی به تصویب رسید.

مهمترین ایراد شورای نگهبان به طرح اعاده شده؛ همچنان پابرجاست، اصلاحاتی که صورت گرفته همچنان توانایی جلب نظر شورای نگهبان را ندارد.طرح اعاده شده از شورای نگهبان دارای ایرادات شکلی بوده است. ایراد دولت این است که اگر نهادهای خاص به‌عنوان مراجع تایید صلاحیت اضافه شود، اشکال پیش می‌آید. برخی مشاغل حساس نیازمند حساسیت‌های ویژه ای است تا مسائلی نظیر مدیرعامل فراری یک بانک تکرار نشود. در ادامه نمایندگان با ماده ۱ این طرح با ۱۵۱ رأی موافق، ۷۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۹ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

براساس ماده یک طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس؛ کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ به استثنای دستگاه‌های تحت امر مقام معظم رهبری، قضایی و مشاغلی که برای انتصاب اشخاص، در قانون اساسی تشریفات خاص ذکر شده ضمن احراز تابعیت جمهوری اسلامی ایران و شرایط خدمت وظیفه عمومی (پایان خدمت یا معافیت دائم برای مردان) موظفند در انتصاب افراد به مشاغل موضوع ماده ۶ این قانون در مورد ضوابط مقرر در این قانون از مراجع سه‌گانه قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه استعلام و نتایج آن را در انتصاب خود اعمال نمایند در غیر اینصورت متخلف به مجازات تعزیری درجه ۶ مندرج در قانون مجازات اسلامی محکوم می‌گردد.

تبصره ۱- مراجع مذکور موظفند ظرف مدت یکماه از دریافت استعلام، نتیجه را اعلام نمایند. چنانچه در مهلت مقرر پاسخ داده نشود، استعلام مثبت تلقی می‌گردد.

تبصره ۲- سایر دستگاه‌ها موظفند همکاری لازم را با مراجع استعلامی مقرر در این قانون به عمل آورند.

تبصره ۳- قوه قضائیه در خصوص بندهای ت، خ و ذ سازمان اطلاعات سپاه در خصوص بندهای الف، ث، ج و چ و وزارت اطلاعات در خصوص همه بندهای ماده ۲ این قانون اظهارنظر می‌کنند.

تبصره ۴- ضوابط و مقررات این قانون نافی اختیارات موضوع مصوبات مربوط به صلاحیت‌های قانونی مقرر در قانون گزینش معلمان مصوب ۱۴/۶/۱۳۷۴ و قانون تسری قانون مذکور مصوب ۹/۲/۱۳۷۵ و شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌باشد.

ممنوعیت‌های انتصاب در مشاغل و پست‌های حساس

همچنین نمایندگان در ادامه به بررسی ماده ۲ طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس پرداختند. در ادامه بررسی ماده ۲ ، اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با بند (ب) ماده ۲ طرح ابهام مطرح کرد که با ۱۶۷ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۹ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب شد. در ادامه نمایندگان با اصلاح ماده ۲ با ۱۵۲ رأی موافق، ۵۱ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۲ طرح مذکور؛ انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پست‌های حساس ممنوع است:

الف- کسانی که تابعیت مضاعف دارند.

تبصره – این بند نافی اعمال ماده ۹۸۹ قانون مدنی مصوب ۱۸/۲/۱۳۰۷ و اصلاحات بعدی آن و ماده ۹۸ قانون مدیریت خدمات کشوری نمی‌باشد.

ب- کسانی که به اسلام،‌ نظام جمهوری اسلامی، ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی اعتقاد و التزام عملی ندارند.

تبصره- اقلیت‌های دینی شناخته شده در کشور باید علاوه بر اعتقاد به ولایت فقیه و قانون اساسی به اصول دینی خود نیز التزام عملی داشته باشند.

پ- کسانی که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش موثر داشته‌اند.

ت- کسانی که به مجازات جرایم خیانت در امانت، کلاهبرداری، اختلاس، ارتشاع و تصرف غیرقانون در اموال عمومی محکوم شده‌اند.

ث- وابستگان تشکیلاتی به احزاب، سازمان‌ها و گروه‌های محارب، معاند و غیرقانونی و همچنین کسانی که به جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و حدود شرعی محکوم شده‌اند.

ج- مضنونان و مرتکبان جاسوسی به نفع بیگانگان و ارتباط با افراد بیگانه‌ای که مراکز امنیتی و اطلاعاتی مستنداً آن را نهی کرده‌اند.

چ- آمران و مباشران راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای و وبگاه‌های اینترنتی ضداسلام، ضد مذهب رسمی کشور و ضد انقلاب و فعالان علیه نظام و عوامل مرتبط با آنها و نیز فعالان در نشر و انتشار موارد مستهجن در فضای مجازی

ح- استعمال‌کنندگان و معتادان به مشروبات الکی، مواد مخدر و روانگردان

خ- محکومان به قاچاق مواد مخدر و روانگردان، سلاح و مهمات جنگی

د- مشهوران به فساد و متجاهران به فسق

ذ- کسانی که در جریان تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در همان موضوع توسط مرجع قضایی محکوم شده‌اند.

تبصره- چنانچه در تمام موارد فوق، خلاف آن در مراجع صالحه قضایی اثبات یا حکم برائت صادر شود، ممنوعیت مذکور رفع خواهد شد.

نمایندگان در ادامه به بررسی اصلاح ماده ۳ طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مبنی بر حذف آن پرداختند و با ۱۵۷ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۸ نماینده حاضر در صحن با آن موافقت کردند.

وکلای ملت در خانه ملت، سپس درخصوص اصلاح ماده ۴ که بر حذف آن تاکید می‌کرد، تصمیم‌گیری کردند و با حذف این ماده نیز با ۱۷۲ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۸ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

نمایندگان ملت در مورد ماده ۵ طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس نیز با ۱۶۹ رای موافق ، ۲۷ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر در صحن علنی رای به حذف آن دادند.

شرح مناصب حساس در طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نهایت با ۱۷۱ رای موافق ، ۳۱ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

براساس ماده ۶ اصلاحی طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس؛ معاونان و مشاوران رئیس جمهور و قائم مقام آنها، قائم‌مقام، معاونان و مشاوران وزرا، روسا و مدیران عامل، مدیران کل و همتزاران آنها در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و مدیران سیاسی اعم از سفرا، استانداران، کارداران، رایزن‌ها، فرمانداران، بخشداران، شهرداران به استثنای دستگاه‌های تحت امر مقام معظم رهبری، قضایی و مشاغلی که برای انتصاب اشخاص، در قانون اساسی تشریفات خاص ذکر شده و مقامات اصل ۱۶۲ قانون اساسی مشاغل حساس است و مشمول مقررات این قانون می‌باشد.خانه ملت.