توصيه هایی به بازنشستگان و اطرافيان بازنشستگان برای زندگی بهتر

توصيه هایی به بازنشستگان و اطرافيان بازنشستگان برای زندگی بهتر

پاراف توصيه هایی به بازنشستگان و اطرافيان بازنشستگان برای زندگی بهتر : تشويق سالمندان به انجام فعاليت هاي اجتماعي و فعال کردن آن ها در برنامه ها و مراسم مختلف که باعث سلامتي و شادابي آن ها مي شود، يکي از مواردي است که اطرافيان فرد سالمند بايد حتما به آن توجه کنند. توجه داشته باشيد که سالمندان به دليل توجه نداشتن فرزندان و اطرافيان که عمري براي رفاه آن ها تلاش کرده‌اند، احساس غم و اندوه مي کنند و اين يکي از مهم ترين خطراتي است که افراد سالمند را تهديد مي کند و ارتباط مستقيمي با در انزوا قرار گرفتن آن ها دارد.

کمک براي برون ريزي احساسات و تشويق به اين کار از طريق صحبت درباره خاطرات گذشته هم يکي ديگر از توصيه هاي کاربردي به اطرافيان سالمندان است. يادآوري تجارب مثبت در ايجاد احساس و حال خوب به ويژه در سالمندان بسيار موثر است زيرا احساس اعتماد به نفس و عزت نفس آنان را افزايش مي دهد. افراد سالخورده منبعي از تجارب ارزشمند هستند بنابراين معاشرت و گفت و گو با آنان براي جوان ترها بسيار مفيد است.

ملاقات هاي کوتاه و متعدد بهتر از ملاقات هاي طولاني و معدود است. در خور ذکر است که اطرافيان سالمندان بايد در ملاقات هاي خود توانمندي جسماني و ميزان صبر و حوصله آنان را در نظر داشته باشند.

پذيرش بدون قيد و شرط و قبول سالمندان و حفظ احترام آنان با وجود تغييرات جسماني و جايگاه هاي شغلي و اجتماعي شان به بالا بردن اميد به زندگي در سالمندان کمک بسياري مي کند؛ بنابراين اطرافيان و فرزندان سالمندان بايد به اين نکته هم توجه ويژه داشته باشند.

کمک به افراد سالمند به منظور تهيه برنامه شخصي براي داشتن فعاليت بدني مناسب، خواب کافي و تغذيه خوب هم از وظايف فرزندان و اطرافيان سالمندان است. همچنين سالمندان بايد حتما برنامه منظم روزانه اي داشته باشند و در برنامه هايشان، ساعت هايي را براي ارتباط با ديگران مانند دوستان يا بستگان در نظر بگيرند. افراد سالمند با داشتن دوست هايي همسن و سال خود که بهتر مي توانند آن ها را درک کنند، اميد به زندگي شان بيشتر و بيشتر مي شود.

 بر خلاف تصور بسياري که دوره سالمندي را دوره ناتواني مي دانند، اين مرحله از زندگي مرحله رسيدن به خردورزي و عقل گرايي است و شما سالمند عزيز با کوله باري از تجارب گوناگون مي توانيد چراغ راه زندگي جوانان باشيد. اگر مي خواهيد زندگي پربار و شادابي در دوره سالمندي داشته باشيد، راهکارهاي متعددي وجود دارد که در ادامه به برخي از آن ها اشاره مي شود.

اگر هنوز توان جسمي کافي داريد، يک شغل پاره وقت براي اوقات پس از بازنشستگي خود بيابيد. شرکت در فعاليت هاي اجتماعي انگيزه و انرژي شما را افزايش مي دهد؛ بنابراين مي توانيد به فرهنگسراها يا ساير اماکن اجتماعي محل زندگي خود مراجعه کنيد و در يک انجمن مورد علاقه خود عضو و به فعاليت هاي داوطلبانه مشغول شويد.

اگر با همسرتان زندگي مي کنيد، عشق و محبت خود را نثارش کنيد. حتي اگر در گذشته با هم نامهربان بوده ايد، تصميم بگيريد سال هاي پيش رو را با خوشي و صميميت سپري کنيد. همچنين اگر با فرزندانتان زندگي مي کنيد، با درک و حسن نيت به آن ها نشان دهيد مراقب و نگران موفقيت هاي آن ها هستيد، حمايتشان مي کنيد و به محبت متقابل آن ها نياز داريد. اگر نوه داريد، گاهي از نوه هايتان نگهداري کنيد چراکه نگهداري از نوه ها مي تواند تفريح بسيار دلچسبي براي هر پدر بزرگ و مادر بزرگي باشد و به زندگي رنگ و لعاب تازه اي ببخشد. با اين حال اگر تنها زندگي مي کنيد با مراقبت از يک گلدان گل يا کاشت سبزي و درخت در باغچه کوچک خانه يا هر حوزه هنري ديگري که به آن علاقه داريد، سرگرمي براي خود بيابيد.

معنويت با باور به نيروي برتر حيات يعني خداوند و اعتقاد به هدفمند بودن خلقت و زندگي پس از مرگ گره خورده است. انسان هاي متدين بسيار سالم تر از افرادي هستند که احساسات روحاني خود را انکار مي کنند. دعا و مناجات به زندگي معنا مي بخشد بنابراين شرکت در گردهمايي ها و مراسم مذهبي علاوه بر اين که به زندگي شما معنا مي بخشد، فرصتي براي ديدار ديگران و ارتباطات اجتماعي فراهم مي کند.

آراستگي تنها به جوانان اختصاص ندارد. شما مي توانيد با پوشيدن لباس هاي مرتب و تميز و استفاده از عطر حس جواني را به خود بازگردانيد.