جزئیات افزایش سن و سابقه بازنشستگی، کسورات اضافه کار و پرداخت نقدی بیمه بیکاری

جزئیات افزایش سن و سابقه بازنشستگی، کسورات اضافه کار و پرداخت نقدی بیمه بیکاری

پاراف جزئیات افزایش سن و سابقه بازنشستگی، کسورات اضافه کار و پرداخت نقدی بیمه بیکاری : محمدعلی ابراهیم‌زاده معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه در مقررات و محاسبات بیمه‌ای، «نرخ پوشش» ارزش فوق‌العاده بالایی دارد، اظهار کرد: نرخ پوشش همان نسبت شاغلان به بازنشستگان است. نرم طبیعی این شاخص شش و یا هفت به یک است. به این معنا که به ازای هر شش یا هفت نفری که شاغل هستند و حق بیمه می‌پردازند یک نفر بازنشسته شود و حقوق دریافت کند.

در سیستم‌های بیمه‌ای چندین روش برای پرداخت وجود دارد. در روش DB افرادی حق بیمه می‌پردازند و پس از مدت معین به شرایط دریافت حقوق می‌رسند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند و در واقع یک صندوق بین نسلی خواهد بود. صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری از روش DB استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه به مجرد رسیدن عمر صندوق‌ها به بالای ۲۰ سال و بازنشسته شدن مشترکان، مشکلات و چالش‌ها بتدریج خودنمایی می‌کنند گفت: صندوق بازنشستگی کشوری چندین سال است که از این نقطه عبور کرده است و اکنون شاخص پوشش‌اش به زیر عدد یک رسیده است؛ به این معنا که به ازای کمتر از یک نفر شاغل که کسورات پرداخت می‌کند یک بازنشسته حقوق دریافت می‌کند و به علت برهم خوردن این توازن با مشکلات بسیاری روبروست که با حرکت جامعه به سمت سالمندی بیم وخیم‌تر شدن آن می‌رود و باید برای آن چاره اساسی اندیشید. موضوع صندوق های بازنشستگی در برنامه ششم توسعه به عنوان یکی از محورهای اساسی دیده شده است.

سرنوشت میانگین دو سال یا ۵ سال آخر برای تعیین حقوق بازنشستگی

ابراهیم زاده در ادامه به برخی علل کاهش ورودی‌ به صندوق بازنشستگی کشوری داشت و اظهار کرد: این مشکل از دهه ۶۰ شروع شد. در اواسط دهه ۶۰، استخدام دیپلمه‌ها در دستگاه‌های دولتی به کلی ممنوع و منجر به کاهش شدید ورودی‌های صندوق شد. ما مستخدمین رسمی دولت را جذب می‌کنیم. در دهه ۸۰ دولت این اجازه را داد که شاغلان پیمانی نیز جذب صندوق شوند که بخشی وارد شدند ولی چشمگیر نبود زیرا در پرداختی‌ها تفاوت‌هایی با شاغلان رسمی وجود داشت و جاذبه‌های موجود به چشم نمی‌آمد.

مدتی است پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی و تغییر فرمول محاسبه حقوق بازنشستگی و اجرای میانگین پنج سال آخر بیمه پردازی به جای دوسال آخر در برنامه ششم توسعه موجبات نگرانی بازنشستگان و بیم کاهش حقوق آنها در صورت تصویب این قوانین را فراهم کرده است. متاسفانه در برخی دستگاه‌ها، فارغ از اتفاقاتی که برای صندوق‌ها می‌افتد برای بعضی شاغلان خود در دوسال آخر خدمت پست‌های بالاتر که افزایش حقوق‌های قابل توجه در پی دارد را در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال ممکن است فرد در یک شرکت نیمه خصوصی مامور به خدمت ‌شود که یکی از علل حقوق‌های نامتعارف نیز همین است. هر چند اینها راه‌های غیرقانونی نیستند ولی به یکباره حقوق دو میلیون تومانی فرد در دوسال آخر به پنج میلیون تومان می‌رسد و ما باید حقوق پنج میلیونی در زمان بازنشستگی به او بپردازیم.

ابراهیم زاده با بیان اینکه با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در این خصوص یک مجوز قانونی دارد ولی ما خیر ، گفت: نوسانات زمان اشتغال به شدت روی حقوق بازنشستگی اثرگذار است و این از جمله معضلات ماست که کنترلش هم بر عهده صندوق نیست. این موضوع ضمن آنکه منابع صندوق را به شدت کاهش می‌دهد، تبعیض در حقوق بازنشستگان را نیز به دنبال دارد.

فرض کنید دو همکار با شرایط مشابه ۲۷ سال در یک جا کار کرده‌اند و به علت آنکه یکی از آنها در دوسال آخر در محل دیگری مامور به خدمت شده یا ارتقای پست پیدا کرده حقوق پنج میلیون تومانی دریافت می‌کند ولی دیگری حقوق دومیلیون تومانی.

وی با اشاره به اینکه به همین علت در پیش نویس برنامه ششم توسعه که سال گذشته ارائه شد پیشنهاد کردیم تا اصلاحات پارامتریک در سن و سابقه در تعیین حقوق بازنشستگی انجام شود گفت: هرچند برخی مشکلات بازنشستگی را می‌توان با قانون برنامه‌ای حل کرد که نقل و انتقالات بین صندوقی در برنامه سوم توسعه از جمله آنهاست اما اصلاحات پارامتریک نیازمند قانون دائمی است.

ما چندین مدل و فرمول را با لحاظ ضریب و بدون ضریب ارائه کرده‌ایم و حقوق‌ بازنشستگان با فرمول‌های جدید کاهش می‌یابد. اما هدف قانونگذار این است که نه مشترک و نه صندوق‌ها متضرر نشوند. پیشنهاد ما افزایش تدریجی سابقه است، زیرا نمی‌خواهیم حقوق‌ها کاهش پیدا کنند و این امر امکانپذیر هم نیست. به عنوان مثال باید در سال اول اجرا شش ماه، در سال دوم یک سال و به همین ترتیب در سال‌های بعدی سابقه بتدریج افزایش یابد تا به فرم معقول برسد.

در ابتدای دهه ۵۰، امید به زندگی ۶۰ سال بوده و شاغلان ۳۰ سال خدمت می‌کردند. اکنون امید به زندگی به بالای ۷۰ سال رسیده است. از سوی دیگر به طور میانگین افراد در سنین ۵۰ سالگی بازنشسته می‌شوند و حقوقی که ما به طور متوسط به بازنشسته و پس از فوتش به خانواده می‌پردازیم بالای ۲۰ سال است. این در حالی است که ما یک چهارم کسورات دریافت می‌کنیم و در زمان بازنشستگی، صد در صد پرداخت می‌کنیم.

ابراهیم زاده تاکید کرد: امروز اصلاحات پارامتریک گریز ناپذیر است و معتقدیم با اصلاحات تدریجی حقوق افراد تضییع نمی‌شود. این موضوع را در قانون مدیریت خدمات کشوری که قانون اصلی ما برای پرداخت است نیز دنبال می‌کنیم.

پیگیری کسر حق بیمه از اضافه کار کارمندان دولت

ابراهیم زاده در بخش سوم سخنانش به برخی قوانین صندوق بازنشستگی اشاره کرد و گفت: در ایران پرداخت حقوق وظیفه از دهه ۱۲۸۰ و دوران مشروطه برقرار و قانون بازنشستگی به سبک جدید در سال ۱۳۰۱ شمسی وضع می‌شود. صندوق بازنشستگی دارای قوانین مترقی و امتیازاتی برای مشترکان خود است که آن را از سایر صندوق‌های بیمه‌ای متمایز می‌کند و در برخی موارد نیز نیازمند اصلاح قوانین فعلی به منظور ارائه بهتر خدمات است.

 از جمله قوانین و تعهدات صندوق پرداخت مستمری پس از فوت است. اگر مستخدم دولت در حین کار فوت کند حتی اگر یک ماه کسورات پرداخت کرده باشد حقوق کامل به وراث او تعلق می‌گیرد و اگر فوت عادی باشد خانواده وی مشمول دریافت حداقل حقوق می‌شوند.

وی به یکی دیگر از قواعد صندوق که نیازمند اصلاح و بازنگری است نیز اشاره کرد و گفت: یک از مباحث ما اقلامی است که از آن حق بیمه و کسورات دریافت می‌کنیم. بر اساس قانون از فوق‌العاده‌های مستمر حق بیمه کسر می‌شود. حکم حقوقی دارای دو بخش حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر است. حقوق ثابت، حق شغلی است که فرد دریافت می‌کند. بندهایی چون حق شاغل نیز وجود دارد و همه اینها همه مشمول کسورات هستند. از بخش دوم یعنی فوق‌العاده‌ها اعم از فوق‌العاده ایثارگری، ویژه و تخصصی نیز کسورات برداشت می‌کنیم.

در صندوق تامین اجتماعی سال‌های سال است که برای مشمولان قانون کار، اضافه کار را مستمر می‌دانند و از اضافه کار نیز کسورات می‌گیرند و اگر از اضافه کار حق بیمه برداشت شود در زمان بازنشستگی حقوق بیشتری به فرد تعلق می‌گیرد.

البته کارکنان دولت از قانون مدیریت خدمات کشوری پیروی می‌کنند. در قانون مدیریت خدمات کشوری بحث اضافه کار آمده اما استنباطی از آن نشده که باید مبنای کسورات قرار بگیرد یا خیر؟ به این منظور تلاش‌هایی صورت گرفته است که اگر عملیاتی شود بالطبع کارکنان دولت در بخش تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و سایر صندوق‌های وابسته دیگر اختلافی با یکدیگر نخواهند داشت. قانونگذار سعی کرده است با نگاهی که هم شاغلان متضرر نشوند و هم صندوق‌ها وضعیت‌شان روشن شود، اینها را به یکدیگر نزدیک کند که در اصلاح قانون خدمات کشوری پررنگ دیده شده است.ایسنا.

پرداخت بیمه بیکاری در ۱۰ استان نقدی شد

سامانه بیمه بیکاری تامین اجتماعی از اردیبهشت سال گذشته بتدریج در ۱۰ استان پایلوت شده است و در حال حاضر ۲۰۳هزار و ۸۰۰ نفر حقوق بیمه بیکاری دریافت می کنند.

بیکار از نظر قانون بیمه بیکاری، بیمه شده ای است که بدون میل و اراده خود بیکار شده و آماده به کار باشد. براساس این قانون، چنانچه بیمه شده ای به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه مربوطه و به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تائید شورایعالی کار ، بیکارموقت شناخته شود وهمچنین بیمه شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل ، زلزله ، جنگ ، آتش سوزی بیکار شوند، می‌توانند از مقررات این قانون استفاده نمایند .تشخیص ارادی بودن یا غیرارادی بودن بیکاری بیمه شده ، برعهده کمیته ای متشکل از نمایندگان این سازمان واداره کارواموراجتماعی محل اشتغال بیمه شده است .

کارگران فصلی در صورتی که صرفاً در اثنای فصل کار اخراج گردیده و بیکاری آنها بلا اراده تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود، بیکاران دارای قرارداد کار با مدت معین در صورتی که براساس رأی مراجع حل اختلاف در اثنای مدت قرارداد اخراج گردیده باشند مشمول استفاده از بیمه بیکاری خواهند بود، افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده اند . با تشخیص واحدهای تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، در صورتی که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.

هدف صندوق بیمه بیکاری صیانت از نیروی کاری است که بدون اراده و میل خود از کار بیکار شده است، افرادی که بدون خواسته خود بیکار میشوند، ۳۰ روز مهلت دارند خود را به اداره کار معرفی کنند و تشکیل پرونده بدهند و بعد از بررسی در کمیته مربوطه و در صورتی که شرایط دریافت بیکاری را داشته باشند به صندوق بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی معرفی میشوند و این صندوق از ۶ ماه تا ۵۰ ماه به افراد متاهل و از ۶ ماه تا ۳۶ ماه به افراد مجرد مقرری بیمه بیکاری پرداخت می نماید.

سامانه بیمه بیکاری تامین اجتماعی از اردیبهشت سال گذشته بتدریج در ۱۰ استان پایلوت شده است و در حال حاضر ۲۰۳هزار و ۸۰۰ نفر حقوق بیمه بیکاری دریافت می کنند. با راه اندازی سامانه بیمه بیکاری، دیگر در شعب، کار دست و پاگیر صدور چک و دیگر درگیری‌های مالی برای پرداختی‌ها را انجام نمی‌دهیم و امور مالی یکجا چک صادر می کند و دیگر این اتفاق که حقوق‌ها در استان‌ها با تأخیر پرداخت شوند رخ نمی‌دهد؛ در واقع همه حقوق‌ها در یک روز واریز می شود.

افزایش بهره‌وری و استفاده بهتر از باقی مانده اعتبارات تجمیع شده یکی دیگر از مزایای اجرای این طرح است. یکی دیگر از اتفاقات خوبی که رخ داده، رفع همپوشانی‌هاست، پیش از این افرادی را داشتیم که ممکن بود یکجا شاغل باشند و از یک جا حقوق بگیرند و از ما نیز حقوق بیمه بیکاری دریافت کنند.تسنیم.