آلزایمر کارمندان و کارکنان دولت

پیشنهاداتی برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر کارمندان و کارکنان دولت

پاراف پیشنهاداتی برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر کارمندان و کارکنان دولت : زوال عقل یا «دمانس» یکی از بزرگترین خطراتی است که افراد مسن با آن روبه‌رو هستند. شایع‌ترین نوع دمانس یا همان زوال عقل نیز آلزایمر است که آماری رو به رشد داشته است. آلزایمر شاید از نظر فیزیکی فرد را دچار اختلالات رفتاری کند، اما بزرگترین آسیب آن پاک کردن حافظه است.

آلزایمر برای برخی حتی از مرگ هم تلخ تر است. گزارش های پزشکی اخیر در انگلستان حاکی از روند ثابت افراد مبتلا به دمانس دارد که آگاهی بخشی یکی از موانع آن بوده است. بنا به پیش بینی های 20 سال پیش، آمار مبتلایان به دمانس در سال جاری میلادی باید روندی صعودی داشته باشد که یافته های اخیر با آن مغایرت دارد.

اما برای کاهش احتمال ابتلا به دمانس و شایع ترین نوع آن آلزایمر، باید چه کارهایی انجام دهیم؟

تمرین منظم و معمولی: در سال گذشته میلادی پژوهشی جالب در این رابطه منتشر شد که نشان داد 30 تا 40 دقیقه پیاده روی روزانه آن هم به مدت سه روز در هفته می تواند ساختارهای مغزی مرتبط با زوالِ شناختی در زمانی پیری را دوباره بازسازی کند. پژوهشگران همچنین می گویند که «استاتین» هم می تواند نقشی مکمل در برابر حفاظت مغز از دمانس داشته باشد. استاتین به داروهای کاهنده کلسترول خون گفته می شود که به افراد مبتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.

ترک سیگار: مامی پژوهش های انجام شده در ارتباط با سیگار و دمانس نشان می دهند که احتمال ابتلای افراد سیگاری به دمانس به مراتب بیشتر از افراد غیر سیگاری است. البته باید آن دسته از پژوهش هایی که توسط صنایع دخانیات سرمایه گذاری شدند را استثنا گرفت!

مواظب سرتان باشید: سر بسیار حساس است و کوچکترین ضربه ای به آن می تواند آثاری جبران ناپذیر داشته باشد. چندین مطالعه ی مشاهده ایِ انجام شده نشان دادند که احتمال ابتلای بوکسرهای حرفه ای و سربازان جنگی به دمانس بسیار بالا است، زیرا آسیب زیادی از ناحیه سر به این افراد وارد می شود.

جدول و معما: در سال 2010 پژوهشی انجام شد که نشان داد افرادی که چیستان و جدول حل می کنند، برای مدت بیشتری از زوال عقل در امان هستند. اما در آن پژوهش آمده بود که زمانی که دمانس بر این افراد چیره شود، سرعت پیشرفت آن بیشتر خواهد بود.

تغییر سبک زندگی: دکتر لورا فیلیپس در موسسه تحقیقاتیِ آلزایمر در انگلستان فعالیت می کند. او می گوید که بهترین راه مقابله با دمانس سبک زندگی سالم است. او در ادامه می گوید: «داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش منظم، عدم استعمال سیگار، کنترل فشار خون و وزن کمک می کند تا با زوال عقل مقابله کنیم.»

رژیم غذایی: پژوهش های انجام شده به ما می گویند که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند احتمال ابتلا به دمانس را کم کند. رژیم غذایی مدیترانه ای از نظر ماهی غنی، میوه ها و سبزی ها غنی است و حبوبات و آجیل ها هم در آن وجود دارند.*باشگاه جوان.

پیشنهاداتی برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر کارمندان و کارکنان دولت