تحول اداری

ارتقاء و حفظ کرامت مردم در نظام اداری، یکی از اهداف تحول اداری است

پاراف ارتقاء و حفظ کرامت مردم در نظام اداری، یکی از اهداف تحول اداری است : سازوکارهای لازم در ارائه خدمات مطلوب و مناسب و مؤثر به مردم تحت عنوان طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب‌رجوع در نظام اداری، دارای اهمیت ویژه‌ای است که اطلاع‌رسانی مناسب به مراجعان درباره نحوه خدمت‌رسانی از طریق بروشور، کتاب راهنما، تابلو اعلانات، سایت اینترنتی، تلفن گویا و پست صوتی و…. کاهش دهنده فاصله زمانی بین پرسش و پاسخ است که در اطلاع‌رسانی امری ضروری و مهم به شمار می‌رود.

در حقیقت هدف اصلی از تحول اداری، تکریم ارباب‌رجوع و تکریم انسان‌ها است.

موضوع رعایت کرامت انسانی از موضوعاتی است که چه در ابتدای اسلام و چه در حال حاضر مسئولین نظام و مخصوصاً مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به آن تأکید دارند ایشان در این خصوص می‌فرمایند: باید ترتیبی اتخاذ شود و سازوکاری به وجود بیاید که کارگزاران حکومتی، خودشان را به معنای حقیقی کلمه خدمتگزاران مردم بدانند.

از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد تحول در نظام اداری کشور و نیل به نظام مطلوب، صحیح و کارآمد برای تسریع در حل مسائل، تسهیل در اجرای برنامه‌های توسعه و ارائه خدمات مورد نیاز تلاش‌های گوناگونی به منظور تحول در نظام اداری صورت گرفته است، تمام تلاش‌ها و کوشش‌ها منجر به تصویب مصوبه‌ای در شورای عالی اداری در سال ۱۳۸۱ تحت عنوان طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب‌رجوع در نظام اداری کشور گردید.

تصویب این طرح موجب تغییرات مثبت در دستگاه‌های دولتی و تغییر نگرش آن‌ها در نحوه برخورد با ارباب‌رجوع گردید.

مهم‌ترین دستاوردهای این طرح عبارت‌اند از:

۱- شفافیت و مستندسازی نحوه ارائه خدمات به ارباب‌رجوع
۲- اطلاع‌رسانی از نحوه ارائه خدمات به مردم
۳- بهبود و اصلاح روش‌های ارائه خدمات
۴- نظارت بر حسن رفتار کارکنان دستگاه‌های اجرایی با مردم
۵- مشارکت مردم با ارائه پیشنهادها

آنچه مسلم است طرح تکریم و خدمت‌رسانی به مردم مورد توجه مسئولین نظام بوده است و اجرای این طرح موجب پویایی و رشد دستگاه‌های دولتی می‌شود.

آنچه مشخص است همه دستگاه‌های دولتی خدمتگزار مردم هستند و همه ادارات دولتی برای خدمت‌رسانی به مردم به وجود آمدند بی‌شک ارائه خدمات به مردم و جامعه ایثارگری اصلی‌ترین وظیفه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و اداری کشور می‌باشد.

گستردگی و تنوع خدمات قابل ارائه به جامعه ایثارگری به همراه عدم توسعه نیروهای کارآمد درمجموعه سیستم‌ها و روش‌ها وعدم وجود امکانات مناسب، فرآیند ارائه خدمات و اطلاع‌رسانی نامطلوب موجب عدم رضایتمندی در جامعه ایثارگری می‌شود خوشبختانه سالهای اخیر با تغییر در رویکرد و دیدگاه‌های گذشته و نگرش جدید در مؤلفه‌های مهم در خدمت‌رسانی به مردم در دستگاه‌های اجرایی بالاخص توجه به رفع نقص، ضعف اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی زمینه و بستر مناسب جهت ارتقای رضایت‌مندی، جلوگیری از اتلاف وقت و تردد اضافی، اتلاف سرمایه و غیره در دستگاه‌های اجرایی فراهم گردیده است.

تکریم انسان از دیدگاه قرآنی قبل از اینکه انسان از سوی هم نوع خود مورد تکریم قرار گیرد، از سوی خداوند مورد تکریم قرار گرفته است. در بین مخلوقات خداوند متعال، انسان از ویژگی‌های بسیار ممتازی برخوردار است.

هنگامی که انسان را خلق کرد خود را تحسین کرد و گفت: فتبارک الله احسن الخالقین (سوره مومنون، آیه ۴) سپس به فرشتگان امر به سجده بر انسان داد. خداوند متعال کرامت و جایگاه انسان را تا آنجا رفیع قرار دارد که مورد سجده فرشتگان قرار گرفت.

در جای دیگر از قرآن کریم آمده است: لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم: ما انسان را در مقام احسن نیکوترین مراتب صورت وجود آفریدیم (سوره تین آیه ۴) در جای دیگر مقام خلیفه الله به انسان داده شده: انی جاعل فی الارض خلیفه (سوره بقره آیه ۲۰) در آیه ۷۰ سوره اسراء تکریم خداوند متعال نسبت به بنی آدم و بسیاری از مخلوقات مطرح شده است و لقد کرمنا و جعلنا هم فی البحر.

فرزندان آدم را حقیقتاً گرامی داشتیم و آنان را در خشکی و دریا برنشاندیم و از چیزهای پاک به ایشان روزی دادیم و بر بسیاری از آفریده‌های خود آنان را به گونه‌ای برجسته برتری دادیم.
نتیجه‌هایی که از تأکیدات مستمر قرآن کریم و جملات قصار پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در خصوص احترام به مقام انسان یا با عبارت دیگر، تکریم انسان می‌گیریم این است که در جامعه امروز به ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی باید با تکریم ارباب‌رجوع یکی از نشانه‌های برجسته دین اسلام را در تجلیل از مقام شامخ ایثارگران به نمایش بگذاریم.بهروز بزرگی.