تغذیه کارمندان و کارکنان دولت، کارمندان چه بخورند؟

 پاراف تغذیه کارمندان و کارکنان دولت، کارمندان چه بخورند؟ به نقل از ایسنا : فتانه کاوری‌زاده، کارشناس تغذیه با اشاره به نقش تغذیه کارمندان و کارکنان سازمان‌ها در میزان بازدهی آنها، گفت: مصرف مداوم  قندها عوارضی مثل خستگی، خواب آلودگی و کاهش بازده کاری را بدنبال خواهد داشت.
افراد شاغل بخش قابل توجهی از جمعیت فعال را تشکیل می‌دهند که حداقل یک سوم روز و یا نصف روز خود را در محیط کار می‌گذرانند بنابراین بطور معمول یک وعده غذایی  و یک میان وعده خود را در محیط کار مصرف می‌کنند.
مشاور تغذیه معاونت بهداشت استان ایلام با بیان اینکه در نقش تغذیه در سلامت عمومی و بازده کاری شکی باقی نمانده است ادامه داد: تامین غذای مغذی و سالم سبب ارتقاء سلامت و افزایش بازده کاری کارکنان می‌شود و از آنجائی‌که اضافه وزن و چاقی از عوارض پشت میزنشینی و کم‌تحرکی در محیط‌های کار است باید تغذیه‌ی این گروه متناسب با میزان تحرک بوده و از تعادل و تنوع برخوردار باشد.کاوری‌زاده در مورد رعایت اولین اصل تغذیه در محیط کار گفت: مصرف قندهای ساده مثل قند و شکر، نان و برنج سفید در محیط کار اگر چه در کوتاه مدت موجب بالا رفتن قند خون می‌شود و احساس سیری را در پی دارد اما به دنبال تحریک ترشح انسولین، گلوکز را به سلول با سرعت زیادی وارد کرده و نه تنها موجب کاهش قندخون می‌گردد بلکه عوارضی مثل خستگی، خواب آلودگی و کاهش بازده کاری را بدنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه نحوه تغذیه در محیط کار می‌تواند به ایجاد استرس کمک کند افزود: استرس همراه با تغذیه نامناسب و بی‌تحرکی زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های مزمن فراهم می‌کند چرا که سطح هورمون‌های مولد استرس مانند کورتیزول با مصرف غذاهای چرب و هورمون آدرنالین در اثر مصرف زیاد قند و شکر و کافئین در خون بالا می‌ود.
این مشاور تغذیه اضافه کرد: مصرف مداوم کربوهیدرات‌ها (قندها) و غلات همچون انواع کیک، کلوچه، بیسکویت با توجه به کالری بالایی که دارند سبب اضافه وزن و چاقی، بویژه در افرادی که فعالیت بدنی کمی در محل کار دارند می‌شود.
کاوری‌زاده با این توصیه که در جهت کاهش مصرف قند و کافئین که در انواع نوشابه‌های مصرفی در محیط کار وجود دارد تغییراتی اعمال کنید، ادامه داد: رعایت تنوع استفاده از گروه‌های اصلی غذایی در برنامه غذایی روزانه می‌تواند به حفظ تعادل قندخون و افزایش دریافت مواد مغذی کمک کند و در نتیجه علاوه بر حفظ سلامت و کاهش عوامل خطر بیماری‌های مزمن، افزایش کارایی و بازده کاری در محیط‌های کاری را به دنبال دارد.
وی افزود: در مراکزی همچون کارخانه، بیمارستان و … که چند نوبت و شیفیت کاری دارند رعایت نظم در برنامه غذای روزانه، توزیع مناسب انرژی در وعده‌های غذایی، مصرف غذاهای متنوع (مصرف گروه‌های غذایی اصلی مثل نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه‌ها و سبزی‌ها و گروه گوشت، سبزیجات و مغزها و تخم مرغ) با توجه به زمان مصرف غذا در کاهش خستگی و بهبود عملکرد کاری کارکنان موثر است.
این مشاور تغذیه به کسانی‌که نوبت‌های شب کاری دارند توصیه کرد: وعده‌های اصلی غذای خود را بعدازظهر و یک وعده غذایی در نیمه زمان شیفت به دلیل طولانی بودن مدت زمان فعالیت میل کنند البته از غذاهای چرب، سنگین و پرادویه که سبب خواب آلودگی و کاهش کارایی می‌شود مصرف نکنند.
کاوری‌زاده تصریح کرد: شیر و مواد لبنی کم چرب از جمله ماست، پنیر، کشک که علاوه بر تامین املاحی مانند کلسیم و فسفر، از منابع جذب پروتئین به شمار می‌روند و  همچنین غذاهای پروتئینی که افزایش ناقل‌های شیمیایی مانند نور‌اپی‌نفرین سبب افزایش هوشیاری و رفع خواب آلودگی می‌شوند مصرف کنند.وی در پایان گفت: مصرف یک لیوان شیر کم چرب همراه با دو عدد خرما قبل از خواب در بهبود خواب کارمندان موثر است.

وی تاکید کرد: در غذاهای خود گوشت کم چربی بویژه ماهی و مرغ به شکل کبابی و یا آب‌پز، سبزی‌های تازه، سالاد، نان سبوس‌دار، حبوبات و ماست کم چرب مصرف کنند.