رژیم کارمندی

تغذیه کارمندی در سازمانها و ادارات

پاراف تغذیه کارمندی در سازمانها و ادارات: نقش تغذیه در تمامی گروه‌های سنی و نیز ارتباط بین شغل و وضعیت سلامت جسمی کاملا آشکار شده است.در بین گروه‌های شغلی ,کارمندان گروه بسیار بزرگی از این افراد را تشکیل می‌دهند. متاسفانه به دلیل عدم آشنایی کارمندان با علم تغذیه و نبود برنامه تغذیه علمی برای این گروه و عدم تحرک کافی، درصد بالایی از این گروه بخصوص خانم‌ها را که استعداد بیشتری برای اضافه وزن دارند، دچار آسیب‌های جسمی جدی کرده است .

کارمندان معمولا یک سوم روز خود را در محل کار سپری می کنند از این رو به دلیل نداشتن تحرک، وجود استرس و برنامه غذایی نامناسب در معرض خطر بروز این بیماری ها قرار دارند. از آسیب‌های احتمالی کارمندان که رابطه مستقیم بین تغذیه نامناسب و شغل آنها دارد می‌توان به چاقی، اختلالات استخوانی، انواع آرتروزها، انواع اختلالات عصبی،روحی روانی و چاقی‌های موضعی در افراد مستعد و انواع بیماری‌های ناشی از بی‌تحرکی مانند بالا رفتن فشار خون، چربی خون و بیماری‌های قلبی عروقی اشاره کرد.

بیشتر کارمندان به علت کمبود وقت بدون صرف صبحانه به محل کار می روند و در طول روز با خوردن چای و تنقلات سعی می کنند خود را سیر نگه دارند، غافل از این که این عادت اشتباه، استرس، خستگی مفرط و مشکل جسمی به همراه خواهد داشت. مصرف مداوم کربوهیدرات ها وغلات مانند انواع کیک، کلوچه، بیسکوییت با توجه به کالری بالایی که دارند می تواند سبب اضافه وزن و چاقی به ویژه در افرادی که فعالیت بدنی کمی در محل کار دارند، شود.

توصیه جدی متخصصان تغذیه به کارمندان :

* صبحانه را چه در محل کار ،چه در منزل کامل میل کنند.

* صبحانه حتما باید حاوی یک منبع عمده غلات شامل نان سبوس دار باشد.

* همچنین یک منبع تامین پروتئین در کنار آن مفید است.

* چون افراد گرسنگی طولانی مدت شب را داشته اند، از پروتئین زود هضم از جمله لبنیات شامل شیر، پنیر یا تخم مرغ یا کوکوی تهیه شده با سبزی و تخم مرغ استفاده کنند. می توان از پنیر، تخم مرغ و انواع سبزی ها در وعده صبحانه استفاده کرد.

* کارمندان عزیز سعی کنند در محیط کار مصرف مایعات خود را افزایش داده و همیشه یک لیوان آب کنار خود قرار دهند و هر ساعت مقداری از آن را مصرف کنند. نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز مفید است.

* کارمندان تا حد امکان از آسانسور استفاده نکنند و تحرک نیز فراموش نشود. نباید بیش از 10دقیقه در یک حالت ساکن قرار گرفت.

به افرادی که نوبت‌های شب کاری دارند توصیه می‌شود:

* یک وعده اصلی در بعد از ظهر و یک وعده اصلی در نیمه‌ی زمان شیفت مصرف کنند. وعده‌های غذایی سنگین سبب خواب‌آلودگی و افت کار‌ایی می‌شود.

* فاصله بین وعده‌ها نباید بیش از 5-4 ساعت باشد.

* اصل تعادل و تنوع در مصرف غذا را رعایت نمایند ( تمام گروه‌های غذایی اصلی در طی روز خورده شوند)

در نوبت‌های کاری بعدازظهر لازم است :

* وعده‌ی اصلی در ظهر باشد و طی شیفت مصرف نشود.

* غذاهایی نظیر گوشت کم‌چربی، سبزی‌های تازه، پنیر رنده شده، جوجه‌ی بدون استخوان و پوست، ماکارونی، سالاد فصل، لوبیای کنسرو شده و تخم‌مرغ آب‌پز جهت شیفت کاران توصیه می‌شود.

* بهتر است کارکنان، غذا را با خود به محل کار ببرند و متکی به غذای بیرون نباشند.

* خانم های شیفت کار که تحرک کمی دارند نیاز به املاحی نظیر کلسیم دارند و باید مصرف لبنیات خود را افزایش دهند. از سوی دیگر توصیه می‌شود که انرژی دریافتی خود را محدود کنند، لذا باید از لبنیات کم چرب استفاده نمایند.

* در محیط‌ های گرم، به دلیل تعریق، امکان بروز سردرد و خشکی پوست، ابتلا به بیماری و تضعیف سیستم ایمنی بدن بیشتر می‌شود به همین دلیل مصرف مایعات در حین کار الزامی است.

به طور کلی رعایت اصول یک تغذیه‌ی متعادل نظیر مصرف تمام گروه‌های غذایی سالم و ترجیحاً طبیعی، مصرف ۸- ۶ لیوان مایعات در روز، مصرف حداقل ۵۰۰ گرم سبزی‌ها و میوه‌های تازه، پرهیز از غذاهای پرچاشنی و پرچرب و شور، صرف غذا به ‌آرامی و بدون عجله، صرف صبحانه و محدود کردن غذاهای خیلی شیرین و شیرینی‌های ساده، در افزایش کارآیی افراد مؤثر است.

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 0
دوست نداشتم: 0
میانگین امتیازات: 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *