تأمین اجتماعی

آیا جدایی درمان از تأمین اجتماعی امکان پذیر است؟

پاراف آیا جدایی درمان از تأمین اجتماعی امکان پذیر است؟ : دکتر سیدتقی نوربخش مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست با خبرنگاران یا بیان اینکه دارایی‌ها و سرمایه‌های این سازمان حق الناس است گفت: حذف بخش درمان تأمین اجتماعی از این سازمان علاوه بر تأثیر بر امنیت اجتماعی، مشکلات قانونی زیادی دارد و برخلاف اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت است.

وی افزود: تصمیم‌گیری برای نظام بیمه‌ای کشور را نمی‌توان با جابه‌جایی یک بیمه یا به هم خوردن تمامیت نظام بیمه‌ای امور نظام سلامت را پیش برد.چرا که این سازمان در طول حیات ۶۳ ساله خود بدون اینکه بودجه‌ای از دولت گرفته یا هزینه‌ای به دولت تحمیل کرده باشد توانسته خدمات و تعهدات خود را نسبت به جامعه هدف (بیمه شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان) به بهترین شکل ممکن ارائه کند.

وی ادامه داد: قرار است بر اساس پیشنهاد گروهی از نمایندگان بخصوص در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تغییر در لایحه دولت برای برنامه ششم توسعه، بخش درمان از سازمان تأمین اجتماعی جدا شده و تجمیع بیمه‌ها صورت گیرد که این تغییرات نه تنها منافع ۴۰ میلیون بیمه شده را به خطر می اندازد بلکه تبعات اجتماعی زیادی به‌دنبال خواهد داشت.

دکتر نوربخش با بیان اینکه هزینه‌های درمانی این سازمان سالانه ۱۶ هزار میلیارد تومان است و این اعتبار بدون دریافت بودجه از دولت از محل حق بیمه‌ها تأمین می‌شود گفت: چرا باید با یک قانون پنج ساله بخشی از این سازمانی که بیش از ۱۸ خدمت بیمه‌ای و درمانی را به ۴۰ میلیون بیمه شده ارائه می‌کند خارج کرد و آن را به یک نهاد وابسته به دولت و بودجه بگیر تبدیل کرد. این درحالی است که رویکرد دولت کاهش تصدی گری و کوچک‌سازی بدنه دولت است.

  چالش‌های نظام بیمه‌ای و مسائل در‌مان کشور با جدا کردن یا جابه‌جایی یک ساختار حل نمی‌شود و شایسته است نمایندگان مجلس در این مورد به تبعات و آثار منفی آن بویژه در سازمان تأمین اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که سرمایه‌گذاری بیمه شدگان به طور مستقیم و بین النسلی در این صندوق تجمیع شده است و نمی‌توان با یک تصمیم این حق‌الناس را در اختیار دولت قرار داد.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی درباره دیگر مشکلات جداسازی بخش درمان از سازمان تأمین اجتماعی افزود: نرخ مشارکت در صندوق‌های مختلف در ایران متفاوت است، به‌طوری که در سازمان تأمین اجتماعی نرخ مشارکت بیمه شدگان هفت درصد است، اما در بیمه سلامت مردم دو درصد به صورت حق بیمه مشارکت دارند، حال با این تفاوت در نرخ مشارکت و حق بیمه چگونه می‌شود آنها را با هم یکی کنیم و این موضوع امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه در این پیشنهادات جابه‌جایی شورای عالی بیمه هم دیده شده و نسخه‌ای هم برای تأمین اجتماعی پیچیده شده است،ادامه داد: ۹ بیست و هفتم حق بیمه برای درمان اختصاص می‌یابد. اکنون در سازمان سه صندوق داریم که بیمه بیکاری، بیمه درمان و بیمه مستمری از این جمله‌اند ولی تحت یک نظام اداره می‌شوند و حذف بیمه درمان به لحاظ تقنینی و کارشناسی عوارض بسیاری به همراه خواهد داشت.

  طبق نظر مراجع و علما، اموال تأمین اجتماعی حق‌الناس و صندوق تأمین اجتماعی نیز صندوقی بین‌النسلی است. از لحاظ شرعی باید توجه شود که اموال تأمین اجتماعی بیت المال نیست و حق‌الناس است.

نوربخش ادامه داد: حالا قرار است این منابع را روی هم بریزند و خرج کنند که اصلاً شدنی نیست. البته پیش‌بینی شده که دولت هم هفت درصد بدهد اما باز هم اشکالات دیگری باقی می‌ماند. حق نمایندگان است که در لایحه پیشنهادی دولت تغییر ایجاد کنند اما به هرحال به لحاظ کارشناسی و مبانی بیمه‌ای این امر امکانپذیر نیست. در بیمه‌ها فرد به میزانی از مزایا استفاده می‌کند که حق بیمه پرداخت کرده باشد و این تصمیم مغایر با عدالت است.ایران.