جزئیات دائمی شدن قانون جامع خدمات‌ رسانی به ایثارگران و معافیت سربازی فرزندان خانواده‌های شهدا و ایثارگران

جزئیات دائمی شدن قانون جامع خدمات‌ رسانی به ایثارگران و معافیت سربازی فرزندان خانواده‌های شهدا و ایثارگران

پاراف جزئیات دائمی شدن قانون جامع خدمات‌ رسانی به ایثارگران و معافیت سربازی فرزندان خانواده‌های شهدا و ایثارگران : نمایندگان مردم در خانه ملت، موافقت کردند که قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن دائمی شود. گفتنی است در ماده الحاقی ۵ لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه های توسعه کشور آمده است:

الف- قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب ۲/۱۰/۱۳۹۱ و اصلاحات بعدی آن دائمی می‌شود.

ب- صدر بند(۳) ماده(۴۵) قانون خدمت وظیفه عمومی به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می‌شود:

۳- بیست و چهارماه آزادگی به دوازده ماه آزادگی، بیست و پنج‌درصد(۲۵%) جانبازی به ده‌درصد(۱۰%) جانبازی، سی‌ماه سابقه حضور در جبهه به دوازده‌ماه سابقه حضور در جبهه

تبصره- فرزند شهید مشابه جانباز پنجاه درصد(۵۰%) محسوب می‌شود.

پ- تبصره زیر به ماده(۲۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اضافه می‌شود:

تبصره- والدین، همسران و فرزندان شهدا که دارای بیماری‌های خاص، صعب العلاج یا محدودیت جسمی حرکتی می‌باشند پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران مشمول این ماده می‌شوند.

ت- ماده(۶۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به شرح زیر اصلاح شد:

عبارت «و جانبازان زیر بیست و پنج درصد(۲۵%)» بعد از عبارت «آزادگان و همسر و فرزندان آنان» اضافه می‌شود.

ث- تبصره(۱) ماده(۶۷) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به‌شرح زیر اصلاح می‌شود:

بعد از عبارت «آزادگان و خانواده آنان» عبارت «و جانبازان زیر بیست و پنج درصد(۲۵%)» اضافه شد.

ج- ماده(۲۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به شرح زیر اصلاح می‌شود:

بعد از عبارت «جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی» عبارت «جانبازان دارای محدویت جسمی، حرکتی» اضافه می‌شود.

چ- در انتهای ماده(۷۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران عبارت «بالای بیست و پنج درصد(۲۵%)» حذف می‌شود.

ح- دولت به منظور استمرار، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، در جهت حفظ کرامت ایثارگران با اولویت عرضه منابع مالی، فرصتها، امکانات و تسهیلات و امتیازات به ایثارگران، پدر، مادر، همسر و فرزندان شهدا و همچنین جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان، اقدامات زیر را انجام می‎دهد:

۱- همسران و فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخـص جانباز پنجاه‌درصد(۵۰%) و بالاتر به استثنای تسـهیلات خودرو و حق پرستاری و کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمی‎شود.

تبصره- همسران شهدا کماکان از مزایای قانون حالت اشتغال بهره‌مند خواهند بود.

۲- به منظور ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات درمانی به ایثارگران با حفظ کرامت و عزت ایشان و با رعایت ماده(۴۹) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲)، بیمه تکمیلی ایثارگران و هزینه‌های مازاد بر بیمه‌های پایه(بیمه سلامت)، تأمین کلیه داروها و تجهیزات و اقلام پزشکی موردنیاز و بیمه تکمیلی جانبازان و افراد تحت تکفل، آزادگان و افراد تحت تکفل، فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنها و پدر و مادر و همسر شهید اعم از شاغل در دستگاههای اجرائی و بازنشسته و مشمولان قانون کار و تأمین اجتماعی و غیرشاغل به استثنای ایثارگران نیروهای مسلح برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌باشد.

تبصره- بیمه‌پایه(سلامت) ایثارگران مذکور و نیز فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنها که تحت‌پوشش هیچ دستگاهی نبوده و ایثارگران بازنشسته و یا ایثارگرانی که مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی نمی‌باشند برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

۳- کلیه دستگاههای اجرائی موظفند بیست‌درصد(۲۰%) از اعتبارات فرهنگی خود را در چهارچوب موافقتنامه مبادله‌شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، صرف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کنند.

۴- به‌منظور کاهش هزینه‎های مهندسی ساخت مسکن برای خانواده‎های شهدا و ایثارگران، بنیاد شهید و امور ایثارگران مجاز است با رعایت قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۲۲/۱۲/۱۳۷۴ و مقررات ملی ساختمان، صددرصد(۱۰۰%) هزینه‎های خدمات مربوطه را برای یک‌بار و حداکثر برای یکصدمتر مربع تأمین نموده و هزینه آن را در بودجه سنواتی پیش‎بینی کند.

۵‍- بورس تحصیلی داخل و خارج کشور به جانبازان پنجاه‌درصد(۵۰%) و بالاتر، آزادگان با حداقل پنج سال اسارت و فرزندان شهدا و در خصوص اعزام به خارج مشروط به شرایط علمی موضوع قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور اعطاء می‎شود.

جزئیات جلسه

نمایندگان در نشست علنی چهارشنبه، ۵ آبان ماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاح ماده الحاقی ۵ با ۲۰۵ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. ماده الحاقی ۵ به شرح ذیل اصلاح شد: قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۲/۱۰/۱۳۹۱ و اصلاحات بعدی آن دائمی شد.

گفتنی است دکتر لاریجانی رئیس جلسه زمانی که حذف ماده الحاقی ۵ لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت، گفت: با دائمی شدن این قانون امکان ادامه خدمات رسانی به جامعه ایثارگران وجود دارد. البته باید این موضوع در برنامه ششم توسعه لحاظ شود یا در طرح یا لایحه دیگری نیز بیان شود.

پیشنهاد رئیس مجلس برای ارایه طرح دو فوریتی مرتبط با ایثارگران

رئیس مجلس شورای اسلامی به دنبال مخالفت نمایندگان با حذف ماده الحاقی ۵ لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مرتبط با قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پیشنهاد تصویب طرح دو فوریتی در این خصوص را ارائه داد.

 در جریان بررسی ماده الحاقی ۵ لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مرتبط با “قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران” تعداد قابل ملاحظه‌ای از نمایندگان با حذف این ماده الحاقی مخالفت کردند، به همین منظور رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ارائه طرح دو فوریتی که دارای محتویات ماده الحاقی فوق است را ارائه داد تا جایگزین ماده الحاقی ۵ شود اما به دلیل ایجاد پاره‌ای از مشکلات در سیستم رأی‌گیری، رأی گیری درباره پیشنهاد دکتر لاریجانی به روزهای آتی موکول شد.

بنابراین گزارش رئیس مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: کاملاً مشهود است که مجلس می خواهد این امکان را برای ایثارگران نگه دارد، هرچند شورای نگهبان با ماده الحاقی ۵ لایحه احکام دائمی برنامه توسعه کشور به دلیل مشمول اصل ۷۵ شدن، مخالفت کرده است لذا پیشنهاد می‌کنم با توجه به اینکه اکثر افراد موافق و مخالف معتقدند باید این امکان را در اختیار ایثارگران گذاشت پیشنهاد می‌کنم طرح دو فوریت را تصویب و جایگزین ماده الحاقی ۵ شود.

مجلس پیگیر طرح دوفوریتی برای رفع ایرادات قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

احمد صفری عضو هیات رییسه فراکسیون شاهد و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری طرح دوفوریتی از سوی نمایندگان برای رفع ایرادات قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، گفت: تصویب این طرح هیچ بارمالی برای دولت ندارد.

وی با تاکید بر تعیین تکلیف قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران درمجلس، گفت: قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران درطول برنامه پنجم توسعه به صورت آزمایشی اجرا شد که خوشبختانه مجلس این قانون را در طول بررسی لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور به شکل دائمی تصویب کرد، هرچند که در لایحه برنامه ششم توسعه، دولت این قانون را مطرح نکرد و هیچ برنامه ای هم برای دائمی کردن نداشت.

صفری با اشاره به اینکه بی‌توجهی به جامعه ایثارگران درطی چند سال گذشته مشکلات بسیاری را برای آنها به وجود آورده است، افزود: از سوی دیگر بنیاد شهید و امور ایثارگران هم هیچ تعهدی نسبت به جامعه ایثارگری و خانواده شهدا نداشته و طبق برخی اخبار مطرح شده مبنا را برحذف قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در برنامه ششم قرار داده بود.

 به طورحتم این قانون هیچ هزینه ای برای دولت نداشته و بنیاد شهید باید از بودجه این نهاد برای خدمات رسانی بهتر و بیشتر برای ایثارگران استفاده کند، هرچند که درحال حاضر هزینه های بسیاری در این نهاد صورت می گیرد که هیچ اعتراضی به این هزینه های بی علت این نهاد از طرف هیچ مسئولی صورت نمی گیرد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با یادآوری اینکه قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران هیچ هزینه ای برای دولت ندارد، گفت: مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران به جای طرح چنین مسائلی باید از افزایش هزینه های اضافی این نهاد جلوگیری کنند، بنابراین باید تاکید کرد که مسئولان بنیادشهید اگر با مشکلات خانواده شهدا و جامعه ایثارگری آشنا بودند هیچ گاه پیشنهادهایی مبنی بر حذف قانون و ایراد و اشکال به طرح نمایندگان دراین زمینه ارایه نمی کردند.

مجلس منتظر لایحه دولت نمی ماند و با همین طرح اشکالات قانون فعلی را مرتفع می کند.

عضو هیات رییسه فراکسیون شاهد درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان تعیین تکلیف ایرادات قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به صورت طرح دو فوریتی درمجلس پیگیری می‌کنند، افزود: مواد موجود در این طرح بر گرفته از همان موادی است که درحال حاضر در قانون دائمی وجود دارد ضمن اینکه در این طرح به عنوان مثال امتیازات تعلق گرفته در جانباز ۲۵ درصد به جانباز ۱۰ درصد نیز تعلق گیرد.

دائمی شدن قانون حمایت از ایثارگران اقدامی درجهت حمایت از این قشر است

مجتبی رحماندوست عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم با بیان اینکه دائمی شدن قانون حمایت از ایثارگران اقدامی درجهت حمایت از این قشر است، گفت: درگذشته برای اجرای این قانون محدودیت وجود داشت.

وی با بیان اینکه در ابتدا قانون خدمت رسانی به ایثارگران به صورت آزمایشی اجرایی شد، افزود: این قانون در دوم دی ۱۳۹۱ در مجمع تشخیص مصلح نظام به تصویب رسید که در دی ماه سال جاری اجرای آزمایشی آن به اتمام می رسید لذا بر اساس همین امر نمایندگان دائمی شدن قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران را در لایحه احکام دائمی شدن برنامه های توسعه تصویب کردند.

در مجلس قبل چندین بار تذکراتی داده شد مبنی بر آنکه تا زمانی قانونی دارای اعتبار است که هنوز از مدت اجرای آن نگذشته و لذا زمانی که از این دوره گذشت نمی توان آن را تمدید کرد زیرا فردای اتمام قانون، دیگر قانونی وجود ندارد که بخواهیم آن را تمدید کنیم و در این شرایط باید کل قانون از ابتدا در صحن تصویب شده تا اعتبار جدید پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: واقعیت آن است که برای اجرای این قانون محدودیت وجود داشت زیرا مهلت آزمایشی آن درحال اتمام بود حال به نظر می رسد نمایندگان فعلی در مجلس بعد از دائمی کردن این قانون به دنبال اصلاحاتی در آن هستند که نیاز است دولت با همراهی مجلس لایحه ای را در این زمینه به مجلس ارایه کند.

 قبل از سال ۹۵، دولت لایحه دائمی شدن برنامه های توسعه را ارایه کرد که یکی از بند های آن دائمی شدن قانون خدمات رسانی به ایثارگران بود اما برای نخستین بار شورای نگهبان کل مصوبه مجلس را برگرداند هر بار هم مجلس می خواست اقدامی انجام دهد بنیاد شهید عنوان کرد که این نهاد در تلاش است تا در این زمینه لایحه ای به مجلس ارایه کند درحالی که در اصل بنیاد شهید دغدغه ای هم برای ارایه این لایحه نداشت.

رحماندوست با بیان اینکه نباید ایثارگران را با خلا قانونی مواجه کرد، افزود: دائمی شدن این قانون، اقدامی حمایتی برای ایثارگران است که باید برخی از مواد آن نیز مورد اصلاح قرار گیرد. از ابتدا قرار بود آیین نامه ۱۶ ماده این قانون از سوی دولت ابلاغ شود اما همچنان حدود ۱۰ ماده آن، آیین نامه ندارد چراکه دولت معتقد است این مواد بار مالی داشته و دولت قادر به اجرا نیست که این موارد نیز باید مورد پیگیری قرار گیرد.خانه ملت.