بنیاد شهید و امور ایثارگران

سامانه‌ های جدید خدمت رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

پاراف سامانه‌ های جدید خدمت رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران  : مراسم رونمایی از «سامانه اطلاع رسانی حراست بنیاد شهید و امور ایثارگران»، «سامانه پژوهشیار (سیستم مدیریت امور پژوهشی)» و «سامانه نمایشگاه معرفی کارآفرینان منتخب شاهد و ایثارگر» و همچنین ارائه گزارش پیشرفت راه‌اندازی 3 سامانه «صدور کارت ایثارگری»، «خدمات شغلی ایثارگران» و «درخواست تشکیل پرونده ایثارگری» با حضور سردار محسن انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

سردار محسن انصاری با بیان اینکه استفاده از فناوری و پیشخوان‌های الکترونیکی ارائه خدمات از چندین سال قبل در بنیاد شهید و امور ایثارگران آغاز شده است، افزود: استفاده از این ظرفیت‌ها بی شک باعث افزایش سرعت و امنیت خدمات و کاهش مراجعات حضوری می‌شود. به همین دلیل تأکید ما گسترش بیش از پیش این امکانات در بنیاد است.

تلاش بنیاد در این راستاست که خدمات رسانی با سرعت، امنیت و دقت بالا به جامعه ایثارگری انجام شود.

وی ادامه داد: در همین راستا تا امروز 442 پیشخوان خدمت یا مرکز هاتف راه اندازی شده است. با توجه به اصلاح فرایندها و بالا رفتن آموزش و مهارت‌های کارکنان، امروز ارائه خدمات در بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به گذشته با دقت و سرعت بیشتری انجام می‌شود و موجب افزایش رضایت ایثارگران شده است.
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ابلاغیه دولت به تمام زیرمجموعه‌ها برای ورود به حوزه «دولت الکترونیک» افزود: بنیاد نیز باید شبکه‌های مجازی را توسعه دهد تا همچنان شاهد افزایش سرعت ارائه خدمات و تسهیلات باشیم.

دکتر محسن انصاری ورود به فضای مجازی را نوعی سرمایه‌گذاری دانست و افزود: نباید به این موضوع به چشم هزینه نگاه شود بلکه این اقدام در راستای سرمایه‌گذاری برای سازمان است و در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی و ارزش‌افزوده بالایی برای سازمان به وجود می‌آورد.

وی به سامانه نمایشگاه معرفی کارآفرینان منتخب شاهد و ایثارگر به‌عنوان نمونه‌ای از صرفه‌جویی‌های صورت گرفته در هزینه‌ها و نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: در کنار این صرفه‌جویی، بی‌شک تعداد مخاطبان چنین نمایشگاهی بسیار بیشتر و فراگیرتر از مخاطبان یک نمایشگاه فیزیکی خواهد بود.

قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران فراهم کردن زمینه کاهش مراجعات حضوری ایثارگران به بنیاد را از مصادیق تکریم ایثارگران دانست و گفت: مهم‌ترین بحث در این حوزه، جلوگیری از اعمال سلایق فردی در ارائه خدمت به ایثارگران است.
مهدی ایزدی معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد نیز به ارائه گزارش پیشرفت‌های راه اندازی سامانه‌های جدید ارائه خدمات به ایثارگران پرداخت و گفت: نخستین سامانه در دست اقدام، سامانه صدور کارت ایثارگری است. تا پیش از این روال صدور این کارت‌ها به صورت مراجعه حضوری فرد به بنیاد انجام می‌شد که پس از ثبت اطلاعات، درخواست به مرکز ارجاع داده می‌شد تا پس از بررسی و صدور، کارت به بنیاد مورد نظر فرستاده شود. این فرایند در عین زمان بر بودن، اتلاف انرژی نیروی انسانی و بروز احتمالی اشتباهات را به دنبال داشت و نیازمند چندین بار مراجعه حضوری ایثارگر به بنیاد بود.

وی ادامه داد: با راه اندازی این سامانه، این فرایند حذف می‌شود و پس از ثبت درخواست الکترونیکی توسط ایثارگر، حداکثر ظرف مدت 2 هفته مراحل کار انجام می‌شود. معاونت تعاون سالانه به صورت متوسط بیش از 30 هزار مورد صدور کارت ایثارگری را انجام می‌دهد و در سال‌هایی که اعتبار کارت‌ها به پایان می‌رسد و نیاز به تمدید وجود دارد، بیش از 2 میلیون مراجعه کننده به این منظور برای بنیاد ایجاد می‌شود که با فراهم شدن امکان جدید، این مراجعات پایان می‌یابد.

ایزدی درباره ثبت خدمات شغلی ایثارگران نیز گفت: ایثارگران متقاضی شغل در حال حاضر باید به بنیاد مراجعه حضوری داشته باشند و این فرایند هم مشکلاتی از جمله مراجعات حضوری ایثارگران را در پی دارد. با راه اندازی این سامانه فرد متقاضی درخواست خود را به صورت غیرحضوری ارائه می‌کند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد سامانه «درخواست تشکیل پرونده ایثارگری» را دیگر سامانه در دست راه اندازی بنیاد عنوان کرد و گفت: با راه اندازی این سامانه درخواست‌های تشکیل پرونده ایثارگری نیز پس از این به صورت الکترونیکی و توسط خود فرد انجام خواهند شد و نخستین مراجعه فرد به بنیاد برای انجام مراحل اجرایی پرونده و یا تعیین درصد خواهد بود.
ایزدی تاکید کرد: کار طراحی و راه اندازی این 3 سامانه در مراحل پایانی خود قرار دارد و تا هفته دفاع مقدس هر 3 سامانه قابل استفاده خواهند بود.

وی همچنین درباره سامانه «نمایشگاه معرفی کارآفرینان منتخب شاهد و ایثارگر» گفت: این سامانه در بر دارنده اطلاعات نمایشگاه معرفی کارآفرینان منتخب شاهد و ایثارگر است که ابتدا قرار بود فقط به مناسبت هفته دولت برپا شود، اما در حال حاضر این سامانه به صورت دائمی خواهد بود و اطلاعات آن به روز خواهند شد.

فرایندهای پژوهشی مرتبط با بنیاد و حوزه ایثارگران اعم از اطلاع رسانی، ثبت، داوری و سایر موارد مرتبط با پژوهش از این پس از طریق سامانه پژوهشی  انجام خواهد شد.

سجاد قاسمی مدیرکل دفتر مرکزی حراست بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز درباره سامانه اطلاع رسانی حراست بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: این سامانه پس از چند ماه تلاش و با 3 هدف عمده راه اندازی شده است. نخستین هدف انتشار اخبار مرتبط با حوزه حراست است که غیرطبقه بندی باشند. هدف دوم اطلاع رسانی در خصوص آئین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین به جامعه ایثارگری، مدیران و کارکنان بنیاد است.

وی ادامه داد: در طراحی این سامانه امکان استفاده از گزینه‌های اداره حفاظت پرسنلی، صیانت جامعه ایثارگری، امور استان‌ها و حراست سازمان‌های تابعه بنیاد وجود دارد که در آن‌ها ارائه خدمات و اطلاعات انجام می‌شود و این موضوع هدف سوم از راه اندازی این سامانه بوده است.*ایثار.