جزئیات جدید رتبه بندی معلمان و نیروی قراردادی و خدماتی آموزش و پرورش

جزئیات جدید رتبه بندی معلمان و نیروی قراردادی و خدماتی آموزش و پرورش

پاراف جزئیات جدید رتبه بندی معلمان و نیروی قراردادی و خدماتی آموزش و پرورش : سیدحسن حسینی مدیرکل امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: رتبه بندی شامل ۱۳ هزار نیروی قراردادی و ۶۶ هزار نیروی خدماتی نمی‌شود. دولت در سال ۹۴ مصوبه‌ای داشت و قرار شد بر اساس ضوابط و مقرراتی که به تصویب شورای توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی می‌رسد، معلمان بتوانند به رتبه‌های پایه، ارشد، خبره و عالی ارتقا پیدا کنند.

مطابق این دستورالعمل، معلمان با رتبه بندی می‌توانند از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد افزایش حق شغل بهره‌مند شوند؛ یعنی فردی که از تاریخ اول مهر ۹۴ به رتبه عالی ارتقا پیدا می‌کرد، ۵۰ درصد افزایش حق شغل داشت.

رتبه بندی نیروهای قراردادی و خدماتی

حسینی با بیان اینکه رتبه‌بندی شامل نیروهای قراردادی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش حدود ۹۶۰ هزار کارمند دارد که از این عدد، حدود ۱۳ هزار نفر نیروی قراردادی هستند و مشمول رتبه بندی نمی‌شوند، زیرا این طرح فقط مشمول نیروهای رسمی و پیمانی که دبیر، هنرآموز، مدیر، معاون، مربی بهداشت و مراقب سلامت است، می‌شود.

حدود ۶۶ هزار نفر در آموزش و پرورش هستند که پست‌های خدماتی دارند، مانند خدمتگزار، انباردار، کارپرداز و راننده که مشمول این طرح نمی‌شوند.

تعداد معلمان فاقد شرایط

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه رتبه بندی شامل حدود ۹۰۰ هزار نفر در آموزش و پرورش شد، گفت: حال فردی که می‌خواست مشمول رتبه پایه شود نیاز به ۶ سال سابقه خدمت دارد و بر اساس ضوابطی که در شورای توسعه پیش بینی شده بود، نمره ارزشیابی آنها نباید کمتر از ۷۵ باشد. همچنین بر اساس شاخص‌هایی که در فرم‌ها پیش بینی شده بود باید به ۷۰ درصد‌ آن شاخص می‌رسیدند.

فردی که در نظر داشت به رتبه ارشد برسد باید ۱۲ سال سابقه خدمت به اضافه آن شاخص‌های مورد نظر را داشته باشد. فردی که در نظر داشته تا به رتبه خبره برسد باید ۱۸ سال سابقه خدمتی داشته باشد و رسیدن به رتبه عالی ۲۴ سال سابقه خدمت نیاز دارد.

حسینی تصریح کرد: در آن مصوبه گفته شده بود که آموزش و پرورش کار گروه‌های سنجش صلاحیت را تشکیل و آن افراد، معلمان را ارزیابی می‌کردند. در اول مهر ۹۴ فرصت تشکیل کار گروه را نداشتیم و در آنجا شورای توسعه مصوب کرد تا همکاران با این موضوع منطبق شوند. در آن زمان هر کسی بر اساس سابقه خدمت مشمول این اتفاق شدند.

وی با اشاره به دیگر افرادی مشمول طرح رتبه بندی معلمان نمی‌شوند، عنوان کرد: فقط آنهایی که سابقه کمتر از ۶ سال داشتند مشمول رتبه بندی نشدند، زیرا آخرین استخدامی آموزش و پرورش مربوط به ورود ۴۰ هزار نفر در سال ۸۹ بود.

در طرح مهر آفرین افرادی بودند که به صورت شرکتی برای آموزش و پرورش به عنوان خدمتگزار و سرایدار کار می‌کردند که در تبدیل وضعیت به متصدی امور دفتری تبدیل و در این طرح مقرر شد تا افرادی که بخواهند به صورت پیمانی شوند باید به مناطق کمتر توسعه یافته بروند که اینها رفتند. تعداد معلمان در این طرح خیلی کم بود؛ تعدادی که در طرح مهر آفرین وارد آموزش و پرورش شدند حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر بود. برای شغل معلمی حداقل مدرک تحصیلی لیسانس نیاز داشتیم که تعداد آنها کم بود.

حداکثر افزایش حقوق در رتبه بندی

وی با بیان اینکه حداکثر افزایش حقوق برای فردی که رتبه عالی داشت، ۵۲۹ هزار تومان بود، خاطرنشان کرد: حدود ۴۸ درصد نیروهای آموزش و پرورش با سابقه بیشتر از ۲۴ سال هستند، در نتیجه این تعداد در رتبه عالی قرار گرفتند؛ با انجام رتبه بندی معلمان میانگین ۳۵۰ هزار تومان به حقوق معلمان اضافه شد.

در آموزش و پرورش فردی داریم که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافتی دارد، از طرفی فردی را هم داریم که ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند؛ اینکه میانگین دریافتی معلمان روی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌آید به این دلیل است که ۴۸ درصد معلمان بالای ۲۴ سال سابقه دارند و هنگامی که سابقه بالا می‌رود، منحنی میانگین به سمت بالا میل می‌کند.

وی با اشاره به مثالی در خصوص حقوق معلمان سوئیسی، گفت: دوستی تعریف می‌کرد که شغل معلمی در سوئیس جزء مشاغلی است که دغدغه حقوق ندارند، زیرا بیشترین حقوق را دریافت می‌کنند. از او سوالی پرسیدم که آیا به نظر شما اگر در ایران حقوق معلمان را افزایش دهیم، این مشکلات حل می‌شود، پاسخ داد خیر؛ اعتبار با افزایش حقوق به دست نمی‌آید، سیستم انتخاب معلمی خیلی مهم است.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حقوق معلمان بر اساس آن چیزی که در احکام کارگزینی آنها وجود دارد، جزء ۳ و یا ۴ دستگاهی است که حقوق بالا دریافت می‌کنند، گفت: فقط یک مشکلی وجود دارد، اینکه معلم است و یک حکم کارگزینی، اما در دستگاه‌های دیگر کمک هزینه مسکن، ایاب و ذهاب، کارانه و اضافه کار می‌دهند. وقتی در آموزش و پرورش برای یک معلم چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد خود را با دیگر دستگاه‌ها قیاس می‌کند زیرا آن مبلغ دریافتی را محاسبه می‌کند. برای معلمان نمی‌توانیم آن موارد اضافی را وارد کنیم.فارس.