شرایط جدید کارمندی در بانکها که قبلا کارکنان بانکها تجربه نکرده بودند

شرایط جدید کارمندی در بانکها که قبلا کارکنان بانکها تجربه نکرده بودند

پاراف  شرایط جدید کارمندی در بانکها که قبلا کارکنان بانکها تجربه نکرده بودند : یکی از اقدامات ضربتی دولت در ماجرای رسوایی حقوق های نجومی قطع تسهیلات رفاهی کارمندان دولتی در نظام بانکی و صنعت بیمه بود.

هرچند ابتدا اعلام شد که این سیاست ۹۸ درصد کارمندان را در برنمی گیرد و تنها مدیران ارشد و نجومی بگیر ملاک هستند ولی با گذشت چند ماه مشخص شد که مدیران نجومی بگیر کارمندان خود را هم گرفتار کرده اند چراکه براساس تصمیم دولت از زمان افشای حقوق های نجومی تا کنون نه تنها پرداخت تسهیلات به کارمندان سه قفله شده بلکه اخبار حکایت از محدود شدن سقف تسهیلات بانکی و افزایش نرخ سود تسهیلات کارمندان دارد.

محروم کردن تمامی کارکنان بانک‌ها از مزایای دریافتی به خاطر تخلف تعداد معدودی از مدیران، اشکالی است که به تصمیم مذکور وارد است. در حالی که در زمان دریافت حقوق‌های نجومی توسط تعدادی از مدیران، کارکنان شبکه بانکی مثل همیشه مشغول به فعالیت روزانه خود بودند و مرتکب هیچ نوع تخلفی نشدند، بیشترین آسیب را از این فساد متحمل گردیدند.

طبق سیاست جدید، مجموع تمامی تسهیلاتی که یک کارمند در طول دوران خدمت خود می‌تواند دریافت کند ۲۵۰ میلیون تومان با سود ۱۰ درصدی خواهد بود. این درحالی است که پیش از این سود تسهیلات کارمندان دولت ۴ درصد بود و سقفی هم برای تسهیلات وجود نداشت!

البته وضع کف و سقف برای تسهیلات کارمندان و افزایش نرخ سود هدف این گزارش نیست بلکه آنچه مهم است از سرگیری تسهیلات کارمندانی است که مدت‌ها در صف وام بوده اند و تا کنون تصمیمی برایشان گرفته نشده است.

ولی‌الله سیف در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تخلف در دریافتی مدیران عامل بانک‌ها مجموعه کارکنان شبکه بانکی تحت فشار قرار گرفته و حتی دریافتی کارکنان جز شبکه بانکی نیز محدود شده است؟ گفته: تردیدی در اینکه کارکنان شبکه بانکی اقشار زحمت کش و پرتلاشی هستند وجود ندارد، اما درباره تعادلی که باید در پرداخت‌ها وجود داشته باشد ما تمام تلاش خود را انجام دادیم تا بتوانیم با توجه به نوع فعالیت و تلاشی که همکاران ما در نظام بانکی انجام می‌دهند و ریسک‌هایی که متحمل می‌شوند، شرایط قابل قبولی را ایجاد کنیم.

حداکثری که در این مقطع می‌توانست برای تسهیلات‌دهی به کارکنان بانک‌ها وجود داشته باشد در همین حد (۲۵۰میلیون تومان) بود و بیش از این امکان آن وجود نداشت چرا که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به شرایطی بهتر از این دست پیدا نکردند.

بر اساس ابلاغیه، «علی طیب‌نیا» به سازمان‌ها و شرکت‌های یادشده، اعطای هر‌گونه تسهیلات رفاهی به مدیران این دستگا‌ه‌های دولتی پس از تاریخ ابلاغ ضوابط اجرایی بودجه سال ۹۵ غیرمجاز و مقررات قبلی در این زمینه فاقد اعتبار است.

همچنین، خرید هرگونه خودرو سواری داخلی و خارجی، بکارگیری نیروی انسانی جدید، پرداخت پاداش، احداث، خرید یا اجاره ساختمان‌های جدید اداری به ترتیب موضوع مواد ۲۴، ۹ ، ۱۱ و ۲۹ قانون بودجه ۹۵ از دیگر مواردی هستند که بر اساس ابلاغ جدید وزیر امور اقتصادی و دارائی غیرمجاز اعلام شده‌اند.

دستگاه‌های یاد شده همچنین موظفند برای برقراری حقوق و فوق‌العاده شغل مدیران و کارکنان -موضوع ماده ۳۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۵- مصوبه شورای حقوق و دستمزد را اخذ کنند.

شعب بانک‌ها محدود می‌شود

احمد مجتهد عضو هیات مدیره بانک سامان با بیان اینکه بانکداری موبایلی به سرعت در حال پیشرفت است، گفت: بانکداری شعبه ای به پایان راه رسید. وی  با بیان اینکه تحول اساسی سال های اخیر در دنیا بحث بانکداری الکترونیک و استفاده از اینترنت است، گفت: برای انجام تجارت الکترونیک الزام آور است بانکداری الکترونیک در کنار آن باشد. بنابراین تجارت الکترونیک نیازمند تحول اساسی در فعالیت های بانکداری و مشخصا بانکداری الکترونیک دارد. این مسئله باعث شده تا زمینه های جدیدی منجر به افزایش کارایی بانک ها و کاهش هزینه ها و بهتر شدن سرویس دهی و خدماتی شود که بانک ها به مشتریان خود عرضه می کنند.

بانکداری شعبه ای امروز در دنیا رو به افول است و تعداد شعب بانک ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال کاهش است و در کانادا نیز تعداد شعب بانک ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: خدماتی که قبلا بانک ها در قالب باجه در اختیار می گذاشتند امروز افراد می توانند در قالب بانکداری اینترنتی و موبایلی در اختیار داشته باشد. در عین حال این اتفاق برای بانک ها نیز خوب شده و هزینه های بانک ها به شدت افت کرده و نیاز به پرسنل کمتر شده و ارتباطات نیز سریعتر شده است. این موارد نیازمند زیرساخت هایی بوده که در کشور ما طی سال های گذشته ایجاد شده ولی در بخش توسعه اینترنت طی سال های اخیر فعالیت کمتر بوده و ما باید حجم فعالیت ها را در این بخش بیشتر کنیم.

نزدیک به ۲۲ میلیارد تراکنش بانکی از طریق بانکداری الکترونیک انجام شده و اگر قرار بود این حجم در قالب خدمات باجه ای باشد نیازمند ایجاد باجه های فراوانی بود.

وی افزود: بحث ایجاد شعب و هزینه های سنگینی که بانک ها برای ایجاد شعبه انجام می دهند امروزه در حال کاهش است و این موضوع خود باعث افزایش کارایی در سیستم بانکی شده است. این تحول باعث می شود تا مردم و مشتریان بانک ها راضی تر باشند و بانک ها هزینه کمتری پرداخت کنند و از آنطرف نیز سرعت ارتباطات بین بانکی افزایش یافته است.تسنیم.