دستور العمل طرح ملی حفظ قرآن کریم

دستور العمل طرح ملی حفظ قرآن کریم و طرح ترویج تلاوت و تدبر روزانه قرآن کریم

پاراف دستور العمل طرح ملی حفظ قرآن کریم و طرح ترویج تلاوت و تدبر روزانه قرآن کریم:

دانلود دستور العمل طرح ملی حفظ قرآن کریم

این مصوبه در جلسات ۲۵ و ۲۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی (شورای توسعه فرهنگ قرآنی) مورخ ۹۳/۱۲/۰۲ و ۹۴/۱۲/۱۵ به تصویب رسیده و در تاریخ ۹۵/۰۴/۰۱ از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ گردید.

دانلود دستورالعمل طرح ترویج تلاوت و تدبر روزانه قرآن کریم

این مصوبه در جلسه ۲۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی (شورای توسعه فرهنگ قرآنی) مورخ ۹۳/۱۲/۱۵ به تصویب رسیده و در تاریخ ۹۵/۰۴/۰۱ از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ گردید.

آشنایی با شورای توسعه فرهنگ قرآنی:

مواد ۴ تا ۸ منشور توسعه فرهنگ قرآنی مربوط به ساختار اجرایی پیگیری تحقق اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای منشور است که در آن به وظایف، ترکیب، جایگاه و فرآیند فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرداخته شده است. مهم ترین رویکردهای مؤثر در طراحی ساختار اجرایی منشور از این قرار است:
۱. تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مشارکتی
شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شورایی متشکل از مدیران عالی دستگاه‌های فرهنگی دولتی و عمومی و صاحب‌نظران بخش مردمی قرآنی است. کمیسیون‌های سه‌گانه و کارگروه‌های علمی شورا نیز ترکیبی از همین سه بخش خواهد بود. این ترکیب علاوه بر رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های بخش‌های مختلف، زمینه‌های لازم برای جلب مشارکت بخش‌های فعال در حوزه‌های قرآنی را در فرآیند تدوین و تصویب مصوبات شورا و کمیسیون‌ها فراهم می‌آورد.
۲. تأمین پشتوانه حقوقی
استقرار شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأمین‌کننده مشروعیت و در عین حال مقبولیت فعالیت این شورا خواهد بود. ارتباط مستقیم شورا با رهبری نظام و حوزه‌های علمیه، عضویت مدیران اصلی نظام و دستگاه‌های فرهنگی کشور در شورای عالی و جایگاه این شورا در تعامل با مجلس شورای اسلامی و هیأت وزیران، پشتوانه‌های حقوقی و در عین حال معنوی لازم را برای به رسمیت شناخته شدن و نفوذ تصمیمات شورا در بدنه دستگاه‌ها و مجموعه فعالان قرآنی کشور فراهم می‌آورد. ضمن آن‌که تشکیلات شورای عالی انقلاب فرهنگی از ثبات نسبی برخوردار بوده و تحولات مدیریتی قوای سه‌گانه تأثیر کمتری در آن دارد. لذا شورای توسعه فرهنگی قرآنی می‌تواند به عنوان یک جایگاه راهبری با ثبات، کلیت امور قرآنی کشور را مدیریت و به وظایف خود اقدام کند. علاوه بر این، بر اساس ماده نهم منشور، مصوبات شورا برای همه نهاد‌های دولتی، عمومی و مردمی لازم‌الاجرا است.
۳. تقسیم کار ملی
در مدل ساختاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون‌های وابسته، نوعی تقسیم کار ملی در حوزه قرآنی صورت گرفته است. در این ساختار مدیریت عالی و راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی در زمینه‌های فرهنگ‌سازی و نظام‌سازی قرآنی و راهبری فعالیت‌های قرآنی کشور به شورای توسعه فرهنگ قرآنی سپرده شده است که مدیریت آن بر عهده دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است. همچنین مدیریت ستادی حوزه‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی در قالب کمیسیون‌های شورا انجام می‌شود که با توجه به وظایف ذاتی دستگاه‌های فرهنگی کشور، مدل تقسیم کار جدول صفحه بعد برای آن پیش‌بینی شده است. در این مدل دولت مسئولیت دارد که به وظایف خود در حوزه‌های آموزش عمومی، پژوهش، آموزش تخصصی و فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی عمل نموده و از مشارکت فعال نهادهای تخصصی: مدیریت حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان صدا و سیما مستقیماً کمک گرفته و با حضور و همکاری آنان و سایر مراکز دست‌اندرکار موثر در هر حوزه، زیر نظر شورا، نسبت به مدیریت ستادی حوزه‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی و توسعه آن اقدام نماید.
• سیاست ها و راهبردهای توسعه فرهنگ قرآنی
ماده سه منشور مشتمل بر ۱۲ بند، حاوی سیاست‌ها و راهبردهای توسعه فرهنگ قرآنی است. در این ماده، اصول و جهت گیری های حاکم بر فعالیت های همه بخش های کشور در رابطه با اجرا و تحقق اهداف منشور آمده است. این مجموعه، مبتنی بر مبانی دینی و مطالعات انجام‌شده در دهه اخیر در حوزه امور قرآنی به ویژه تحقیقات انجام شده توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تعیین و تبیین اهداف و سیاست های توسعه فرهنگ قرآنی و راهکارهای هماهنگی و ساماندهی فعالیت‌های قرآنی و مدل‌های کلان آن و همچنین استفاده از مطالعات و کارشناسی های انجام شده توسط سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه قرآن آموزی (در سال ۷۹ و۸۰ ) و طرح جامع قرآنی است که نتایج آن در جلسات متعدد کارشناسی بررسی و تدوین شده است. تحقق و عملیاتی شدن سیاست ها و راهبردهای توسعه فرهنگ قرآنی در برنامه های ملی و بخش فرهنگی و قرآنی کشور تضمین کننده حرکت نظام در مسیر دستیابی به اهداف منشور خواهد بود.