آیا حافظ قرآن بودن به معنای کارشناس علوم قرآنی است؟

آیا حافظ قرآن بودن به معنای کارشناس علوم قرآنی است؟

پاراف  آیا حافظ قرآن بودن به معنای کارشناس علوم قرآنی است؟ :   حمید کمانکش، قائم مقام دانشکده علوم قرآنی خمین گفت: اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم با هدف تشویق حافظان و ترغیب مخاطبین به امر حفظ قرآن امری ضروری است.

قائم مقام دانشکده علوم قرآنی خمین با اشاره به ضعف قانون اعطای مدرک لیسانس به حافظان قرآن گفت: حافظ قرآن بودن به معنای کارشناس علوم قرآنی شدن نیست، یک کارشناس باید در حوزه‌هایی مانند تاریخ قرآن، شبهات، روش‌های حدیث‌شناسی و … تخصص داشته باشد.

وی با اشاره به نامناسب بودن شیوه اجرایی اعطای مدرک لیسانس به حافظان قرآن گفت: حافظ قرآن بودن به معنای کارشناس علوم قرآنی شدن نیست، زیرا یک کارشناس باید در سایر حوزه‌های قرآنی نیز تخصص داشته باشد اما حافظان، فقط در زمینه حفظ متخصص هستند مگر آنکه تعدادی از حفاظ خودشان اقدام به یادگیری سایر مباحث علوم قرآنی کنند که این بحث دیگری است و قابل تعمیم نیست.

وی با اشاره به اینکه کارشناس علوم قرآنی باید در دو حوزه علوم مقدماتی و علوم محتوایی قرآن تخصص داشته باشد ادامه داد: علوم مقدماتی همان علوم قرآن است و حافظ کل در این علوم تکمیل نمی‌شود زیرا باید از مواردی مانند تاریخ قرآن، انواع قرائات، شبهات، روش‌های حدیث‌شناسی، محتواشناسی، سبب‌شناسی و بسیاری مباحث دیگر آگاهی داشته باشد.

حافظ کل قرآن بیشتر با محتوای قرآن سر و کار دارد تا با علوم مقدماتی که لازمه گرفتن مدرک لیسانس است و ظاهراً قانونگذاران نیز با حوزه‌های علوم قرآنی آشنایی کافی ندارند که چنین مشوقی را به این شیوه قانونگذاری کرده‌اند و گرنه به جای مدرک علوم قرآنی باید مدرک دیگری در نظر می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه باید رشته حفظ تخصصی قرآن مجید راه‌اندازی شود اظهار داشت: بهتر است به حافظان قرآن این مدرک ارائه شود و آنها ملزم به گذراندن سرفصل‌های اضافی مانند آشنایی با علوم قرآنی، مقدمات تفسیر، شیوه‌های تدبر و آشنایی با علوم حدیث شوند.

کمانکش ادامه داد: اما حافظ قرآن در هیچ کدام از این حوزه‌ها سررشته ندارد و به دلیل جزئی بودن اطلاعاتش و جامع نبودن تخصص قرآنی‌اش نمی‌تواند در چنین حوزه‌هایی پاسخگو باشد.

ابتدا یک کارشناس باید در تحقیق و پژوهش پیرامون علوم مقدماتی قرآن و مسائل پیرامونی آن و سپس در دفاع از ساحت قرآن در مقابل مستشرقین و شبهات آنها در حوزه‌های اعجاز، تاریخ قرآن و اصل الهی بودن قرآن تخصص داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اعطای مدرک به حافظان قرآن یک مشوق بسیار پرطرفداری است افزود: باید راهکار دیگری تعریف کرد و از نظریات کارشناسان حوزه‌های علوم قرآنی نیز استفاده شود مانند اینکه امتیاز یک درصد قبولی برای حافظان قرآن در رشته الهیات در نظر گرفته شود.
کمانکش با بیان پیشنهاداتی در زمینه تأسیس دانشگاه تخصصی حفظ قرآن ادامه داد: این پیشنهاد به یک کارگروه تخصصی نیاز دارد زیرا باید سرفصل‌ها تعریف شود، زمینه‌های کاری و بازار کار دانشجویان مشخص شود و بدون نظر کارشناسی نمی‌توان آن را عملیاتی کرد.ایکنا.