آشنایی با خودروهای کم خرج و پرطرفدار بازار با بودجه ۱۵ میلیون تومان

آشنایی با خودروهای کم خرج و پرطرفدار بازار با بودجه ۱۵ میلیون تومان

پاراف آشنایی با خودروهای کم خرج و پرطرفدار بازار با بودجه ۱۵ میلیون تومان :  تا همین چهار پنج سال پیش با در دست داشتن ۱۰ میلیون تومان پول نقد، قادر به خرید انواع محصولات خانواده پراید، تندر ۹۰ تیپ E0 و ام‌وی‌ام ۱۱۰ بودیم، اما این روزها ارزان‌قیمت‌ترین خودروی صفر کیلومتر بازار کشور، سایپا ۱۵۱ یا یک وانت کوچک است بیش از ۱۵ میلیون تومان آب می‌خورد. از طرف دیگر، اگر قرار بر انتخاب گزینه‌ای دست دوم باشد، مسلما بحث خرج و مخارج نگهداری و استهلاک بسیار مهم است، زیرا بیشتر افرادی که قصد خرید خودرویی با این بودجه را دارند، بدون شک تمایلی به پرداخت هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری نخواهند داشت. در نوشتار پیش رو با بررسی بازار خودروهای داخلی و خارجی گزینه های کم استهلاک را معرفی و بررسی خواهیم کرد که با بودجه کمتر از ۱۵میلیون تومان می‌توان خرید.

پراید

خانواده کیا پراید که از اواسط دهه ۷۰ تا‌کنون در خدمت جامعه ایرانی بوده‌، این روزها اعضای متعدد و متنوعی دارد. از پراید کره‌ای گرفته تا کیا پراید مونتاژ سایپا، صبا، نسیم، ۱۱۱، ۱۳۲، ۱۴۱،۱۳۱، ۱۵۱ که هر یک از نمونه‌های سه رقمی دارای سطوح امکانات متفاوتی هستند، اعضای خانواده این خودروی نوستالژیک در بازار کشور را تشکیل می‌دهند. همچنین تیبا، تیبا ۲ و ساینا از جمله مشتقات جدید این خودرو هستند که هیچ‌یک از این خودروها بجز تیبای مدل پایین دور رنگ یا اتاق تعویض با این بودجه قابل خریداری نیست، اما دیگر نمونه‌های پراید که بخش اول این پاراگراف ذکر شد، نهایتا با دو سه مدل پایین‌تر در بازه قیمتی مد نظر ما قرار می‌گیرند. برای مثال، یک ۱۱۱ هاچ بک تیپ SE بدون رنگ سفید مدل ۱۳۹۰ با کارکردی کمتر از ۸۰ هزار کیلومتر، اکنون حدود ۵‌/‌۱۴ میلیون تومان قیمت دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ۲

اگر خواسته باشید یک گزینه خوش‌رخ‌تر و مدرن‌تر انتخاب کنید، ۲۰۶ تیپ‌۲ پیش روی شما قرار خواهد داشت. با توجه به این که بودجه فرضی مد‌نظر ما برای این خودرو ـ که تا همین چند سال پیش نمونه صفر کیلومتر آن ۱۳ میلیون تومان بود ـ حدود ۱۵ میلیون تومان است، گزینه‌های مدل پایین و فرانسوی آن پیش رویمان قرار می‌گیرد که بعضا کارکردهای نسبتا بالایی هم دارند. شما با در دست داشتن این بودجه قادر به خرید یک پژو ۲۰۶ با کارکرد بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر و تا مدل ۸۵ خواهید بود که البته ممکن است برخی موارد مدل پایین‌تر با کارکردهای کمتری نیز عایدتان شود. همچنین با ۱۵ میلیون تومان، قادر به خرید ۲۰۶ تیپ یک با سطح امکانات کمتر خواهید بود. برای خرید ۲۰۶ بیش از هر چیز به سیستم خنک کاری خودرو و سرسیلندر دقت کنید.

دوو سی‌یلو

اگر دنبال یک خودروی نرم و جادار و خاص‌تر باشید، دوو سی یلو از بهترین گزینه‌ها برای شماست. این خودرو که پس از پایان تولید دوو ریسر در سال ۱۳۷۶ توسط کرمان خودرو به بازار ایران عرضه شد، از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۵‌/‌۱ لیتری با سیستم سوخت‌رسانی چهار انژکتور بهره می‌گیرد. فرمان هیدرولیک بسیار نرم، کولر بسیار عالی، شتاب و سواری خوب و ظاهر جذاب از جمله برتری‌ها و شاخصه‌های سی‌یلو است. شما با این بودجه قادر به خریداری سی یلو تا مدل ۸۰ با کارکرد بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر یا نمونه‌های کم کارکردتر، اما قدیمی‌تر خواهید بود.

پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ یکی دیگر از ماندگارترین خودروهای عرضه شده به بازار ایران به شمار می‌رود که تا کنون خودروهای مختلفی همچون انواع سمند، دنا و پژو پارس بر پایه آن شکل گرفته‌اند. طراحی و تولید این خودرو در شرکت پژو فرانسه به سال ۱۹۸۸ میلادی باز‌می‌گردد. اما ساختار و مهندسی آن به گونه‌ای بوده که می‌بینیم تا زمانه فعلی در کشور ما تا این حد محبوب و ماندگار است. در حال حاضر با در دست داشتن ۱۵ میلیون تومان پول نقد و گشت و‌گذاری در بازار فعلی، قادر به خرید نمونه بی‌رنگ و سالم تیپ GLX این خودرو تا مدل ۸۶ خواهید بود. پژو ۴۰۵ نیز از جمله خودروهایی با لوازم یدکی و مکانیک فراوان در سطح کشور است، اما هنگام خرید آن نیم‌نگاهی به سلامت بلوک سیلندر و سرسیلندر داشته باشید. همچنین باید گفت، پژو ۴۰۵ GLI را که تا سال ۱۳۸۴ به بازار عرضه شد، اکنون با کمتر از ۱۵ میلیون تومان هم می‌توانید بخرید.

ام‌وی‌ام ۱۱۰

این خودروی کوچک و کاربردی چینی که در دو مدل ۳ و ۴ سیلندر به بازار عرضه شده، نخستین بار سال ۱۳۸۴ به خیابان‌های کشور راه پیدا کرد. ام‌وی‌ام ۱۱۰ یک کپی چینی از دوو ماتیز بود که توسط شرکت چِری (Chery) عرضه شد و شرکت مدیران خودرو، آن را به بازار کشور ما تزریق کرد. ام‌وی‌ام ۱۱۰ خودرویی بسیار مناسب برای استفاده روزمره و بویژه داخل شهرهای کوچک است. همچنین علی‌رغم جثه کوچک، مقاومت خوبی در تصادفات از خود نشان می‌دهد. شما با داشتن ۱۵ میلیون تومان، قادر به خرید نمونه‌های بسیار سالم و در حد صفر کیلومتر ۳ سیلندر تا مدل ۱۳۹۲ و ۴ سیلندر تا ۱۳۹۰ خواهید بود.

دوو ماتیز

دوو ماتیز برای نخستین بار، سال ۱۳۷۹ شمسی توسط کرمان خودرو به بازار ایران عرضه شد. این محصول کوچک و دوست داشتنی کره‌ای که به عنوان الگویی برای طراحی ام‌وی‌ام ۱۱۰ محسوب می‌شود، از یک موتور ۳ سیلندر به حجم ۸۰۰ سی‌سی بهره می‌برد. ماتیز استهلاک بسیار پایین و فضای کابین مناسبی با توجه به ابعاد کوچک خود دارد و اگر یک نمونه صحیح و سالم آن را پیدا کنید، سواری بی‌آزار و راحتی را تجربه خواهید کرد. شما با این بودجه قادر به خرید انواع دوو ماتیز از سال ۷۹ تا ۸۴ خواهید بود. البته اگر در شهرهایی بجز تهران زندگی می‌کنید، ممکن است برای تامین قطعات یدکی این خودرو دچار مشکل شوید.

سمند

نخستین خودروی ملی یا همان سمندِ ایران خودرو که اوایل دهه ۸۰ شمسی به بازار عرضه شده بود، بر پایه پژو طراحی و عرضه شد. در ظاهر این خودرو سعی شده بود، از طراحی سدان‌های موفقی همچون فولکس واگن پاسات بهره گرفته شود. سمند به علت بهره‌گیری از مبلمان راحت و جثه سنگین‌تر از پارس و ۴۰۵، خودرویی مناسب برای استفاده در جاده و سفر است. همچنین تیپ‌های مختلفی از این خودرو همچون سمند ساده، LX، سورن و سریر به بازار عرضه شده که شما با ۱۵ میلیون تومان، قادر به خرید نمونه‌های تا مدل ۸۵ نسخه LX و انواع نمونه‌های ساده آن هستید.

پژو روآ (ROA)

پژو روآ یا همان آردی (RD) قدیم از جمله دست پرورده‌های صنعت خودروی ایران است که با تلفیق پیکان و پژو ۴۰۵ خلق شده است. این خودرو ظاهری شبیه یک پژو ۴۰۵ با ساختار فنی پیکان دارد. با توجه به فراوان بودن پیکان و آردی در خیابان‌های کشور، این خودرو از حیث فراوانی قطعات یدکی در وضع بسیار خوبی به سر می‌برد و در صورت خریداری یک نمونه سالم، دردسر چندانی در نگهداری از آن نخواهید داشت زیرا غیر از لوازم یدکی، این خودرو به علت بهره‌گیری از ساختار ساده مکانیک، متخصصان فراوانی برای تعمیر دارد. شما با بودجه ۱۵ میلیون تومانی قادر به خرید انواع و اقسام مدل‌های پژو روآ یا آردی، از مدل ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸خواهید بود.جام جم.