حقوق یک مدیر باید چقدر باشد تا نرود؟

1
12
حقوق یک مدیر باید چقدر باشد تا نرود؟
حقوق یک مدیر باید چقدر باشد تا نرود؟
حقوق یک مدیر باید چقدر باشد تا نرود؟Reviewed by پاراف on Apr 26Rating:

پاراف حقوق یک مدیر باید چقدر باشد تا نرود؟ : ناهماهنگی در نظام پرداخت‌ها همواره یکی از معضلات نظام اداری کشورمان بوده و با وجود اعلام برای اصلاح این وضعیت هیچ گاه در سالهای اخیر اقدام جدی در این رابطه انجام نشد. با این وجود بودجه سال جاری محلی بود که دولت برای تعدیل هر چند محدود حقوق کارکنان وارد شد و میزان افزایش حقوق کارکنان را از ۱۲ تا ۲۵ درصد با توجه به سطح دریافتی کارکنان تعیین کرده تا بتوان به مرور و در سالهای آینده تا حدی از عدم تعادل موجود بین حقوق در نظام اداری کاست.

در کنار تمامی چالش‌های موجود در رابطه با ناهماهنگی پرداخت‌ها در نظام اداری کشور، نه تنها در شرایط موجود بلکه با برداشته شدن تحریم ها و ورود شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی نحوه و میزان حقوقی که باید موجب ماندگاری نیروهای متخصص در مقابل پیشنهادات وسوسه برانگیز رقبای خارجی شود، می تواند از مهمترین دغدغه‌های سازمان‌ها و شرکت‌های داخلی باشد.

اما در سوی دیگر تحول در نظام پرداخت‌ها، یکی از موضوعات مورد توجه در سازمان‌ها این است که چگونه راهکاری تعیین شود تا بتوان مدیران و متخصصان را جذب کرده و یا این‌که در صورت وجود محل کار خود را ترک نکنند. همواره این سوال هم مطرح است که چقدر حقوق به متخصصان و مدیران خود بپردازیم تا پیشنهادهای وسوسه‌انگیز همکاری با شرکت‌های رقیب داخلی و خارجی تازه‌وارد به ایران را رد کنند؟

این درحالی است که در طول سال‌های گذشته همواره اختلاف زیاد پرداختی در پست‌های مشابه در شرکت‌های مختلف از معضلات نظام اداری بوده و اکنون بیشتر این موضوع مطرح است که اختلاف تحت تاثیر چه عواملی ایجاد شده و آیا ناشی از سطح توانمندی و مهارت افراد است و یا قدرت پرداخت شرکت‌های مختلف با یکدیگر فرق دارد؟ اما آنچه بی‌شک از چالش های همیشگی شرکت‌ها بوده تعیین سطح حقوق و دستمزد سازمان به گونه‌ای است که باعث نگه داشت نیروهای حرفه‌ای مجموعه شود.

سازمان‌ها به طور معمول و دوره‌ای حقوق پرداختی شرکت‌های مشابه و یا رقیب را در بازار کار و صنعت خود بررسی می‌کنند و با در نظر گرفتن توان پرداخت خود سطح حقوق و دستمزد برای پست‌های مختلف را در سازمان تعیین می‌کند.

همچنین نتایج تحقیقات نشان می دهد که در این رابطه عوامل پیدا و پنهانی وجود دارد که بر دریافتی افراد تاثیرگذار است. از جمله می توان گفت که دریافتی فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی به طور متوسط ۱۶ درصد بالاتر از فارغ التحصیلان دانشگاههای آزاد است و یا دریافتی افراد مدارک فوق لیسانس نسبت به طور متوسط ۱۵ درصد بالاتر است.

به طور متوسط دریافتی خانمها در سمت های مشابه، ۲۳ درصد کمتر از دریافتی آقایان است. در این میان آمار حاکی از آن است که افراد مسلط به زبان انگلیسی به طور متوسط ۱۶ درصد دریافتی بیشتری دارند.

حقوق ۱.۵ میلیون تومانی یک کارشناس تحصیلکرده در رشته‌ مهندسی معادل ۳۵۰ میلیارد دلار خواهد بود و حقوق چهار میلیون تومانی که جزو حقوق‌های خوب بازار کار محسوب می‌شود معادل کمی بیشتر از ۱۰۰۰ دلار!

همچنین تحلیلگران اینگونه عنوان می‌کنند که برخی از مدیران براین باورند که نکته کلیدی این همکاری دوجانبه و وصل شدن به بازارهای بین‌المللی، کیفیت، شفافیت و ساختار است. بدون شک رشد کیفیت در تولید و یا ارائه خدمات طبق استاندارد‌های بین‌المللی، شفافیت در تعاملات و مراودات مالی و بازرگانی و ساختار در فرآیندها و فعالیت‌های شرکت‌ کلید تعامل موثر با بازارهای جهانی و شرکت‌های بین‌المللی خواهد بود.ایسنا.

این مطلب را هم بخوانید :   رای ۴۱۷-۴۱۸ هیات عمومی دیوان درباره شمول قانون کار درباره کارگران شاغل در دستگاههای اجرایی

یک دیدگاه

  1. با سلام
    لطفاً این موضوعو بررسی بفرمائید و با وجود اینکه شاید موضوع شوخی بنظر برسد اما واقعیت تلخیست که در سازمان آموزش فنی و حرفه ای در حال رخ دادن است .
    بر خلاف آموزش و پرورش که ابتدا ۳۵ درصد افزایش فوق العاده ویژه برای معلمانش اعمال شد و بعد کارکنان اداری .در سازمان آموزش فنی و حرفه ای در حال حاضر بخاطر اجرای غلط موضوع یک مربی که وظیفه اصلی شبیه دبیر و معلم در سازمان را بعهده دارد با مدرک تحصیلی فوق لیسانس نمی تواند از مزایای افزایش ۳۵ درصد استفاده کند در حالی که یک کارمند اداری با داشتن مدرک تحصیلی دیپلم و کمتر از آن با پست سازمانی اداری و مالی می تواند از این مزایا و فوق العاده استفاده نماید .لطفاً موضوع بررسی و رسیدگی گردد .تصریح قانون مبنی بر پستهای تخصصی بوده که در حال حاضر به این شکل در حال اجرا در سازمان فنی و حرفه ایست .

یک دیدگاه بفرستید

دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید