reshte

معرفی و آشنایی با رشته کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ

پاراف معرفی و آشنایی با رشته کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ : امروزه علاوه بر فرماندهان نظامی و سیاستمداران، دست اندرکاران امور بازرگانی، اقتصاددانان، کارفرمایان عرصه صنعت و… نیز دارای راهبرد هستند. حتی افراد عادی نیز در زندگی روزانه خود از راهبرد های گوناگونی همچون کاهش هزینه، کاهش وزن و… سخن می گویند.

البته در اینجا راهبرد به مفهوم هدف نیست بلکه اقدامات و برنامه هایی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده می باشد. در واقع، راهبرد چگونگی دستیابی به اهداف را مشخص می کند و به این که اهداف چه چیز هستند یا چه باید باشند یا چگونه باید تعیین شوند کاری ندارد.

راهبرد عالی‌ترین سطح از میان سطوح ۴ گانهٔ مدیریت است. که این ۴ سطح عبارتند از:

۱. سطح راهبردی / ۲. سطح عملیاتی / ۳. سطح تاکتیکی / ۴. سطح تکنیکی

ازآنجا که فرهنگ پدیده‌ای سیال وهمواره درحال تحول است و زیربنای تحولات جامعه است نیازمند مدیریت است و مدیریت راهبردی فرهنگ می کوشد تا این نقش را در بالاترین سطوح ممکن که همان سطح راهبردی (استراتژی) است به خوبی ایفاء نماید.

انتظار می رود فارغ التحصیلان این رشته دارای تواناییهای زیر باشند:

  • تربیت مشاوران و کار‌شناسان در جهت کمک به نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دو بعد نظری و عملی.
  • تربیت مشاوران و کار‌شناسان در جهت پیاده سازی نقشه فرهنگی کشور.
  • مطالعه و پژوهش در حوزه میان رشته‌ای فرهنگ، هویت ملی و اندیشه دینی در تعامل روزآمد و عقلانی با چالش‌ها، پرسش‌ها، نیاز‌ها و تقاضاهای راهبردی علمی و عملیاتی کشور در سطوح منطقه‌ای و ملی.
  • مشارکت در فرآیند تحقیق و توسعه راهبردی فرهنگ در لایه‌های متنوع مدیریتی نظام در سطح کار‌شناسی و مدیریت سازمان‌ها و مؤسسات فرهنگی.
  • قابلیت مدیریت و مشاوره درعرصه‌های مختلف اجتماعی با بینشی باز، ذهنیتی پویا، آینده نگر، جامع نگر وبین رشته‌ای، باشناخت همه جانبه فرهنگ بومی، منطقه‌ای ودینی.

برنامه درسی (سر فصل) مدیریت راهبردی فرهنگ و تعداد واحدها :
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس تخصصی : 16 واحد
دروس تکمیلی : 8 واحد
دروس اختیاری : 4 واحد
پایان نامه : 4 واحد

محققان علوم انسانی در این رشته، دستاوردهای علوم اجتماعی، مدیریت، هنر و سایرمقولات فرهنگ را با مبانی اسلامی سنجیده و مبتنی بر نگاه اسلامی به انسان و جامعه برای هدایت فرهنگ جامعه می‌اندیشند.

از آنجا کشور جمهوری اسلامی ایران در پی پیاده کرده طرح‌های بزرگ و کلان فرهنگی همچون نقشه مهندسی فرهنگی کشور، پیوست فرهنگی و… می‌باشد، بدون شک برای هدایت این طرح‌های کلان در دو بعد نظر وعمل نیاز به کار‌شناسان و مدیرانی دارای دانش این رشته می‌باشد که بتوانند با درکی صحیح وبا تدبیری مناسب زمینه اجرا و بازبینی صحیح این طرح‌ها را فراهم کنند. تربیت یافتگان این رشته خواهند توانست در این زمینه یاریگر نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.