طرح حساب یکپارچه در کلیه مدارس دولتی

طرح حساب یکپارچه در کلیه مدارس دولتی

پاراف طرح حساب یکپارچه در کلیه مدارس دولتی :  کمک‌های نقدی به مدرسه دغدغه همیشگی خانواده‌ها از امسال سامان مشخصی پیدا می‌کند و از امسال اولیای دانش آموزان هرگونه وجوه نقدی اعم از کمک داوطلبانه به مدرسه، هزینه کلاس‌های فوق برنامه، تهیه روپوش و سرویس ایاب و ذهاب را به حساب یکپارچه‌ مدارس واریز می‌کنند.

پس از هم اندیشی با تعدادی از همکاران باسابقه و صاحب تجربه به این نتیجه رسیدیم که یکی از دغدغه‌های بزرگ خانواده‌ها ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس و برخی جوانب آن همچون دریافت وجوه کمک به مدرسه، فوق برنامه و از این قبیل است. این موضوع که وجوه از چه محلی و به چه میزان در مدارس دریافت و در چه مواردی مصرف می‌شود شائبه‌هایی را ایجاد کرده بود و این نگرانی‌ها ما را بر آن داشت حساب یکپارچه‌ای را با عنوان «حساب سپرده انجمن اولیا و مربیان مدرسه» برای ۱۲۰ هزار مدرسه سراسر کشور ایجاد کنیم.

 مقرر شد حسابی ایجاد شود که طی آن درآمد و هزینه را بر اساس حسابداری تعهدی مشخص کند. بر این اساس کلیه مدارس موظف بودند حسابی را تحت این عنوان داشته باشند. از دو سال پیش کار به صورت رسمی آغاز شد و اجرای آزمایشی طرح نیز به اتمام رسید و امسال وارد مرحله اجرای سراسری شده‌ایم.

اگر طرح موفق باشد آن را به مدارس غیردولتی نیز تسری می‌دهیم، البته مدارس غیردولتی بر اساس الگوی تعیین شهریه کار می‌کنند و برای اتصال به حساب یکپارچه باید هماهنگی‌هایی انجام شود.

منظور از حساب یکپارچه این نیست که همه مدارس بخواهند واریز وجه به یک حساب کلی داشته باشند، بلکه هر مدرسه یک حساب ویژه برای خود دارد که دارای کدشناسه مشخص است. به کمک این حساب، پول‌های پراکنده مدرسه را یکجا جمع کرده‌ایم و براساس آن دیگر اولیا حق ندارند دست در جیبش کنند و پول نقد به مسئولان مدرسه بدهند.

ارزش افزوده حساب یکپارچه مدارس نیز یکی دیگر از مزیت‌هاست. زمانی که در ۱۲۰ هزار مدرسه، فلان قدر پول جمع می‌شود، قطعا سودی به آن تعلق می‌گیرد که قرار است بانک ملی این سود را به صورت اتوماتیک برای همان مدرسه واریز کند.

 هیچ مدیر مدرسه‌ای موظف به گزارش دهی نیست و ما از طریق سامانه می‌توانیم در آن واحد اطلاعات را مشاهده کنیم. این دسترسی در چهار سطح اعم از مدیر منطقه، مدیر استان و مدیران ستادی داده شده است تا به عنوان ناظر آمار را مشاهده کنند، اما هیچ گزینه‌ دیگری در سامانه برای آنها فعال نیست.

 در دستورالعمل قید شده است که حتی شخص وزیر حق برداشت یک ریال و انتقال آن به مدرسه دیگر را ندارد و مسئولیت اصلی نظارت و کنترل حساب بر عهده شورای مالی مدرسه است. در واقع مدیرمدرسه نیز به تنهایی تصمیم گیرنده نیست و هرگونه برداشتی باید با تصویب شورای مالی مدرسه صورت پذیرد. حتی نرم افزار حساب یکپارچه در آموزش و پرورش نیست و نزد بانک ملی است و اگر قرار باشد به فردی اختیاراتی داده شود باید به صورت رسمی از سوی بانک انجام شود.

اگر مدیر مدرسه بخواهد پولی را برداشت کند باید سه نفر متشکل از مدیرمدرسه، نماینده معلمان و نماینده انجمن اولیا و مربیان چک مربوط را امضا کنند. کلیه این برداشت‌ها بعداً وارد سامانه حسابداری مدرسه می‌شود و ما حسابداری تعهدی را خواهیم داشت که در عمل هزینه هر دانش آموز را مشحص می‌کند و ما امیدوار هستیم تا پایان سال آینده بتوانیم سرانه هردانش آموز را اعلام کنیم.

در سال ۱۳۸۷ وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت حساب‌های بانکی را یکسان سازی کند که این امر در بانک ملی صورت گرفت و چون این شماره حساب‌های ۱۳ رقمی با ۴۱۵ شروع می‌شدند به حساب‌های چهارصد و پانزدهی معروف شدند. تنها ویژگی این شماره حساب‌ها این بود که برای کلیه مدارس یکسان است، اما کارکرد دیگری نداشت. در سال ۹۲ با توجه به برنامه پنجم توسعه و نگاهی به برنامه ششم، در راستای شفاف سازی مالی در کلیه نقاطی که برای دولت هزینه‌بر است اقداماتی آغاز شد.

حساب یکپارچه دارای یک کد ۱۷ رقمی است. نخستین رقم از سمت چشم معرف وزارت آموزش و پرورش، دومین رقم نشان دهنده استان است، دو رقم بعدی نشان دهنده منطقه است، ۹ رقم بعدی کد شناسه آموزشگاه و دو رقم آخر کد سرویس و خدمات است.

 ۷۰ کد شناسه تعریف شده است که در کل کشور یکسان است. به عنوان مثال کد یونیفرم مدرسه، سرویس ایاب و ذهاب یا فوق برنامه در همه جا یکسان است.ایسنا.