تخلفات دفاتر خدمات مسافرتی چگونه رسیدگی میشود؟

تخلفات دفاتر خدمات مسافرتی چگونه رسیدگی میشود؟

پاراف تخلفات دفاتر خدمات مسافرتی چگونه رسیدگی میشود؟: بر اساس قانون، رسیدگی به شکایات مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، در نخستین وهله، برعهده اتحادیه‌ این صنف یا انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است. با این حال، پیش از آن‌که تخلفات صنفی و مجازات‌های قانونی را بررسی کنیم، باید نحوه فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و نیز، حدود و اختیارات قانونی آنها را بشناسیم.

مطابق ماده یک «آیین‌نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، سیاحتی – جهانگردی و زیارتی»، این دفاتر به سه دسته تقسیم می شوند: ۱- دفاتر بند «الف» ماده یک که خدمات آنها عبارت است از :«فروش بلیت مسافرت، ذخیره مکان و هر گونه اقدام دیگر مربوط به خدمات ترابری مسافر به طور مستقیم یا غیرمستقیم»، با رعایت مقررات و دستورالعمل‌های وزارت راه و مسکن و شهرسازی؛ ۲- دفاتر بند «ب» ماده یک که خدمات آنها عبارت است از :« اخذ روادید، تنظیم و انجام مسافرت گروهی داخلی و خارجی، ذخیره مکان و هرگونه خدمات ‌ایرانگردی و جهانگردی» با رعایت مقررات و دستورالعمل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ۳- دفاتر بند «پ» ماده یک که دفاتر خدمات زیارتی نیز، نامیده می‌شوند و خدمات آنها عبارت است از :«ثبت‌نام، تنظیم و انجام مسافرت‌های زیارتی به داخل و خارج از کشور، ذخیره مکان و هرگونه خدمات زیارتی» با رعایت دستورالعمل‌ها و مقررات سازمان حج و زیارت. مطابق ماده ۲ آیین‌نامه، «هر شخص حقیقی یا حقوقی، در صورتی که بخواهد به انجام خدمات موضوع بند ‌الف ماده یک آیین‌نامه بپردازد، باید مجوز مربوط[را] از وزارت ‌راه و ترابری[راه و مسکن و شهرسازی] اخذ نماید و هر شخص حقیقی یا حقوقی که قصد انجام خدمات موضوع بندهای ب و پ ماده یک این آیین‌نامه [را هم دارد،] باید مجوز مربوط را از ‌وزارت راه و ترابری اخذ نماید و هر شخص حقیقی یا حقوقی که قصد انجام خدمات موضوع بندهای ب و پ ماده یک این آیین‌نامه را دارد [هم] باید‌ مجوز لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب نماید.»

بنابراین، صاحبان دفاتر خدمات مسافرتی، صرف نظر از فعالیت در هر رده خدماتی، باید مجوز وزارت راه و مسکن وشهرسازی را داشته باشند. ضمن این‌که مطابق تبصره ماده ۲، صدور مجوز همه رده‌های خدماتی برای یک دفتر مسافرتی، بلامانع است. بنابراین، زمانی که برای تهیه بلیت یا انتخاب و خرید تورهای مسافرتی، اعم از سیاحتی و زیارتی، به یک دفتر خدمات مسافرتی مراجعه می‌کنید، ابتدا باید توجه داشته باشید که آیا دفتر مذکور، مجوز ارائه خدمات مورد نظر شما را دارد یا نه؟ توجه به این نکته باعث جلوگیری از بروز مشکلات بعدی خواهد شد. به عنوان نمونه، اگر برای تهیه بلیت به یک دفتر خدمات مسافرتی مراجعه می‌کنید، این دفتر باید حتما مجوز بند «الف» را داشته باشد.

صاحبان دفاتر خدمات مسافرتی موظفند مجوزهای اخذ شده از مراجع ذی‌صلاح را در معرض دید عمومی قرار دهند. در صورتی که با مواردی از تخلف در این زمینه روبه‌رو شدید، می توانید آنها را به اتحادیه دفاتر خدمات مسافرتی اطلاع دهید و خواستار رسیدگی به تخلف شوید. شماره تلفن اتحادیه، معمولاً در قسمت پایین پروانه کسب دفاتر خدمات مسافرتی، که باید در معرض دید عمومی قرار داشته باشد، درج می‌شود. در غیر این صورت، می‌توانید با شماره «۰۹۶۲۹» تماس بگیرید و مراتب را برای پیگیری به مسئولان ذی ربط اطلاع دهید. در هر صورت، دقت در مجوزهای صادره برای یک دفتر مسافرتی، نخستین گام برای تشخیص صلاحیت یک دفتر در راستای ارائه خدمات مسافرتی به مشتریان محسوب می‌شود. آنچه مورد اشاره قرار گرفت، تخلفات اختصاصی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری بود. اما باید توجه داشته باشیم که این دفاتر نیز، مانند سایر صنف‌ها، تخلفاتی دارند که باید بر اساس قانون نظام صنفی کشور، به آنها رسیدگی شود.

شرح تخلفات

تخلفات عمومی، آن دسته از تخلفات دفاتر خدمات مسافرتی هستند که مشابه آنها در سایر صنوف هم وجود دارد؛ تخلفاتی مانند گرانفروشی، کم فروشی، احتکار، عرضه خارج از شبکه و … . مطابق بند «ط» ماده ۳۰ «قانون نظام صنفی کشور»، « تشکیل کمیسیون‌های رسیدگی به شکایات، حل اختلاف، بازرسی واحدهای‌صنفی، فنی و آموزشی و کمیسیون های دیگر مصوب هیئت عالی نظارت»، از وظایف و اختیارات اتحادیه‌های صنفی است. بنابراین، همان طور که اشاره شد، در مواردی که یک واحد صنفی، مانند دفتر خدمات مسافرتی، مرتکب تخلفی شد، شاکی می‌تواند با مراجعه به اتحادیه مربوطه، نسبت به تنظیم شکایت و تکمیل فرم درخواست رسیدگی به آن، اقدام کند. با این وجود، مجرای رسیدگی به شکایات صنفی، محدود به اتحادیه نیست و شاکیان می‌توانند از مجاری تعیین شده قانونی دیگر هم، نسبت به طرح شکایت، اقدام کنند.

به عنوان نمونه، در صورتی که در زمان خرید بلیت هواپیما، با مشکل گرانفروشی روبه‌رو شدید، می‌توانید موضوع را به سازمان هواپیمایی کشوری اطلاع دهید یا مستقیماً شکایت خود را در سازمان تعزیرات حکومتی مطرح کنید؛ ضمن این‌که، انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز می‌توانند در چنین مواقعی نسبت به پیگیری شکایت شما، اقدام کنند. دفاتر خدمات مسافرتی، مانند سایر صنوف، در صورت ارتکاب تخلف، افزون بر رسیدگی و برخورد اتحادیه، از سوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز، به مجازات‌های مقرر در قانون محکوم می‌شوند. به عنوان نمونه، بر اساس ماده ۵۷ «قانون نظام صنفی کشور»، گرانفروشی عبارت است از: «عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به ‌بهایی بیش از نرخ‌های تعیین شده به وسیله مراجع قانونی ذی‌ربط، عدم اجرای مقررات و‌ضوابط قیمت‌گذاری و انجام دادن هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به ‌زیان خریدار گردد.» بنابراین، در صورتی که دفتر خدمات مسافرتی، هنگام دریافت قیمت بلیت هواپیما یا قطار، مبلغی بیش از نرخ رسمی اعلام شده از سوی دستگاه‌های ذی ربط، مطالبه کند، به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد. طبق ماده ۵۷، واحد صنفی متخلف، ابتدا به «جبران خسارت وارد شده به خریدار و جریمه نقدی معادل مبلغ‌گران‌فروشی» محکوم می شود و چنان‌چه طی یک سال، تخلف گرانفروشی را به دفعات تکرار کند و پس از سومین تخلف، مجموع تخلفات واحد صنفی به بیش از ۲ میلیون ریال بالغ شود، به نصب «پارچه یا تابلو بر سردر محل کسب به عنوان متخلف‌صنفی به مدت ده روز»، افزون بر جبران خسارت و پرداخت جریمه مقرر، محکوم می‌شود. حال اگر این واحد صنفی، تخلف را تکرار کرد و در بار چهارم، طی یک سال، مجموع تخلفات آن به بیش از ۲۰ میلیون ریال بالغ شد، این بار، افزون بر نصب تابلو، واحد صنفی به مدت ۳ ماه تعطیل خواهد شد. باید توجه داشت که این موارد تنها مربوط به تخلفاتی است که جنبه صنفی دارند. در صورتی که برای رفتار کارکنان دفتر خدمات مسافرتی، در قوانین جزایی جرم‌انگاری شده باشد، متخلف، افزون بر مجازات های مقرر در «قانون نظام صنفی کشور»، به مجازاتی که برای جرم ارتکابی تعیین شده‌است نیز، محکوم می‌شود. برای نمونه، در صورتی که رفتار یکی از کارکنان دفتر خدمات مسافرتی مصداق کلاهبرداری باشد، وی به مجازات جرم کلاهبرداری هم محکوم خواهد شد.خراسان.