نحوه نشستن بر روی صندلی خود را مهندسی کنید

نحوه نشستن بر روی صندلی خود را مهندسی کنید

پاراف نحوه نشستن بر روی صندلی خود را مهندسی کنید : همه کارمندان بخش بسیار زیادی از کار خود را بروی نشستن صندلی می گذرانند. بنابراین انتخاب یک صندلی مناسب و همچنین نحوه نشستن صحیح بر روی آن می تواند از بروز مشکلات جسمی و حرکتی آنان بکاهد.

آدمی سال‌ها تجربه کرد تا بفهمد چه چیزی برای نشستن مناسب‌تر است. پس از آن هم سال‌ها آزمایش کرد تا بداند که درست نشستن چگونه است.

توصیه های زیر راهگشای تعدیل اینگونه مشکلات است.

صندلی مناسب چگونه باید باشد:

هر چقدر که صندلی شما در محل کار راحت و یا در اصطلاح ارگونومیک باشد، اگر از آن درست استفاده نکنید، عوارض بدی ممکن است برای بدنتان اتفاق بیفتد.

صندلی یکی از لوازمی است که باید در طراحی و ساخت آن حتما استانداردها و نکات ایمنی و حفاظتی رعایت شود. اگر این استانداردها و نکات ایمنی رعایت نشود، باعث ایجاد امراضی از قبیل: کمردرد، پادرد و ناراحتی‌های عضلانی و اختلال در سلامتی جسمی می‌شود.

یک صندلی مناسب باید به گونه‌ای باشد که چهار ناحیه ستون فقرات (گردن، پشت، کمر و دنبالچه) را پوشش دهد. انسان به طور متوسط هنگام نشستن در طول یک ساعت، 53 بار بالاتنه خود را حرکت می‌دهد که نزدیک به 28 درصد این حرکات شامل تکیه دادن و چرخیدن می‌شود.

اغلب صندلی‌های اداری به واسطه بی‌حرکت بودن تکیه‌گاه و نشیمن‌گاه به شخص اجازه نمی‌دهند که به راحتی بالاتنه خود را در وضعیتی که تمایل دارد حرکت دهد. برای حل این مشکل کاربر از پشتی صندلی فاصله می‌گیرد که در نتیجه حمایت پشتی صندلی را از دست می‌دهد. از طرفی بیشتر صندلی‌های کاری، تمام مناطق چهارگانه ستون فقرات را به طور یکسان پوشش نمی‌دهند.

تغییر وضعیت بدن در حالت نشسته توسط مفاصل لگن و ران، زانو و مچ پا صورت می‌گیرد. یک صندلی کاری ایده‌آل می‌بایست امکان حرکت مناسب این مفاصل را فراهم کند.

مشخصات یک صندلی مناسب:

تنظیم پشتی صندلی و چگونگی قرار گرفتن مهره ها روی آن از مهمترین عوامل است. قسمت میانی صندلی نباید گردش خون در پاها به خصوص در زانوها را دچار اختلال کند و خون در زانو ها جمع شود. آرنج ها نیز باید به صورت 8 از شانه ها فاصله داشته باشد. پشتی صندلی شما باید از انواع فنری باشد.

یک صندلی خوب اداری باید تکیه‌گاهی مطمئن و راحت برای بدن شما ایجاد کند که برای انجام وظایفتان مناسب باشد. گردش خون به سمت اعضای پایین‌تر بدن، نباید قطع شود. حفظ یا تغییر وضعیت به آسانی صورت گیرد. تکیه‌گاهی برای ستون فقرات داشته باشد.

– سطح آن، اصطکاک لازم را برای جلوگیری از لغزش و سرخوردگی داشته باشد. رطوبت‌پذیر باشد. دسته صندلی نیز می‌تواند ماهیچه‌های گردن و شانه را محافظت کند و به‌عنوان تکیه‌گاهی برای بلند شدن، مورد استفاده قرار گیرد.

چطور بر روی صندلی بنشینیم:

در صورتی که ‌نمی‌توانید ارتفاع صندلی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که پاهای شما به زمین برسند یا به طور کلی صندلی قابلیت تنظیم ندارد، از زیرپایی استفاده کنید

بهترین حالت برای نشستن، حالتی است که نیروی وزن آدمی در بیشترین سطح پخش شود. پس اگر برای مدت زیادی می‌نشینید، صندلی‌ای را برگزینید که نشیمنگاه آن تا اندازه زیاد با فرم نشیمنگاه آدمی هماهنگ شده باشد.

نشیمنگاه آدمی همه وزن آدمی را هنگام نشستن روی صندلی تحمل نمی‌کند. بخشی از پشت و همچنین پاها در این کار کمک می‌کنند. از این‌رو ارتفاع نشیمنگاه یک صندلی اهمیت بسیار می‌یابد. در واقع صندلی نه باید خیلی بلند باشد نه خیلی کوتاه. اگر بیش از حد بلند باشد، به قسمت‌های درونی زانو فشار وارد می‌شود و در حالی‌که هیچ وزنی روی پاهای شما نیست، قسمت‌های دیگری از بدنتان تحت فشار زیادی قرار دارند.

در مقابل، صندلی بسیار کوتاه هم، سنگینی را بر روی استخوان‌های نشیمنگاه می‌اندازد. پس ارتفاع یک صندلی مناسب برای محل کار، باید قابل تنظیم باشد. شما هم هنگامی که روی صندلی می‌نشینید، باید ارتفاع صندلی را به نسبت قد خود، تنظیم کنید. ارتفاع مناسب در یک نشستن معمولی آن است که کف پاها به خوبی روی زمین قرار گیرند.

عمق نشیمنگاه صندلی هم تاثیری بسیار و مستقیم بر آسایش آدمی در نشستن دارد. اگر عمق صندلی زیاد باشد، لبه نشیمنگاه آزاردهنده خواهد بود. اگر هم عمق نشیمنگاه کم باشد، آدمی برای جبران یا جلوگیری از افتادن، فشار فراوانی بر پشت و زانوها می‌آورد.

آیا صندلی خانم ها با آقایان متفاوت است؟

طراحی صندلی باید برای زنان و مردان متفاوت باشد، چرا که ارگونومی بدن آنان با هم متفاوت است. خانم‎ها در هنگام انتخاب و استفاده از صندلی به اندازه آن توجه کنند. صندلی مورد استفاده آنان، باید سبک باشد و رویه آن عرق نکند. ضمن اینکه استفاده از پشتی صندلی و چرخ‌دار بودن آن برای خانم‌های باردار ضروری است.

عوارض استفاده نادرست از صندلی:

اگر بدن خود را بیش از حد به جلو خم کرده باشید، مشکلاتی چون احساس درد در ناحیه گردن و کمر آزارتان می‌دهد. نشستن بر روی لبه صندلی، می‌تواند تا حد زیادی فشار بر دیسک‌ کمر را افزایش ‌دهد.

اگر به مدت طولانی، به صورت ثابت بر روی صندلی بنشینید، ممکن است با مشکلاتی مانند خستگی زودرس، درد و ضعف عضلات گردن، از بین رفتن تناسب اندام، کاهش گردش خون، کاهش راندمان قلب و ریه و مشکلات گوارشی مواجه شوید. مفاصل بدن به‌ویژه لگن، ران، زانو و آرنج شما نیز در صورت نشستن طولانی‌ مدت، ممکن است صدمه ببینند.

نحوه صحیح نشستن بر روی صندلی؟

بر روی صندلی صاف بنشیند.

پاهای خود را در وضعیتی قرار دهید که به صورت کامل بر روی زمین قرار داشته باشند.

برای اینکه کمترین فشار به مفصل ران و زانو وارد شود، نیز ران و ساق پا را در زاویه 90 درجه قرار دهید.

در صورتی که ‌نمی‌توانید ارتفاع صندلی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که پاهای شما به زمین برسند یا به طور کلی صندلی قابلیت تنظیم ندارد، از زیرپایی استفاده کنید.

بهترین وضع نشستن روی صندلی حالتی است که زاویه میان ران و ساق پا و همچنین زاویه بین ران و ستون فقرات 90 درجه باشد.

علاوه بر این، قسمت بالای گردن و پشت سر هم باید محل مناسبی برای استقرار داشته باشد تا از ایجاد درد سر و گردن پیشگیری شود.

همچنین صندلی باید پشتی مناسبی داشته و به کمک آن، گودی طبیعی کمر پر شود. بنابراین اگر صندلی شما چنین شرایطی را ندارد، حتما باید برای کاهش مشکلات، با استفاده از یک بالشتک کوچک گودی کمر را بپوشانید.