چگونه یک رزومه کاری درست و حسابی بنویسیم؟

پاراف چگونه یک رزومه کاری درست و حسابی بنویسیم؟: رزومه، مهمترین سند و مدرک شما برای یافتن شغل و کار مناسب است و به نوعی می‌توان از این سند به عنوان برگ برنده در جستجو برای کار یاد کرد. اما گاهی این برگ برنده نیز می‌تواند نقش یک میانبر را برای شکست شما در جستجوی کار پیدا کند و هیچ نتیجه‏ای برایتان نداشته باشد.

خودبرتر بینی!

اعتماد به نفس، ویژگی بسیار خوبی است و می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات و پیچیدگی‌های زندگی به ما کمک کند، اما خدا نکند که این اعتماد به نفس از حد و اندازه خود فراتر رود و به «اعتماد به نفس کاذب» تبدیل شود.

کسانی که دارای اعتماد به نفس بیش از حد هستند، به هیج عنوان به وظایفی که باید انجام دهند فکر نمی‌کنند و تنها فکر و ذکرشان این است که مثلا بتوانند پستی درحد یک مدیرعامل داشته باشند.

فکر کردن به هرچیز غیر از جزئیات وظایفی که قرار است در یک پست به شخص محول شود، او را حتی از یک تماس تلفنی بعد ارسال رزومه محروم می‌کند.
تلاش کنید با ساده ترین و مستقیم‏ترین عبارات، تمامی توانایی‌ها و سوابق کاری خود را به کوتاه‏ترین شکل ممکن در رزومه وارد کنید.
مثنوی هفتادمن!

یکی از نکات بسیار مهمی که می‌توان از آن به عنوان کلید رزومه نویسی یاد کرد، «کوتاه نویسی» است. دقت داشته باشید که رزومه کاری، کتاب داستان نیست و نیازی به استفاده از آرایه‌های ادبی، صفات و کارهایی از این دست در آن وجود ندارد.

مختصر و مفید بنویسید؛ بدین معنا که تلاش کنید با ساده ترین و مستقیم‏ترین عبارات، تمامی توانایی‌ها و سوابق کاری خود را به کوتاه‏ترین شکل ممکن در رزومه وارد کنید.
خیال بافی!

نوشتن واقعیت‌ها در روزمه نویسی از اهمیت بالایی برخورداراست. تصویری که شما از خود در رزومه ارائه می‌کنید، در واقع می‌تواند تضمین کننده یا برباد دهنده آینده شما باشد.

نوشتن آنچه در آینده می‌خواهید به آن برسید، کمک چندانی به شما در یافتن شغل مناسب نمی‌کند. آنچه را در رزومه بنویسید که همین حالا دارید و اصلا سعی نکنید، رویا پردازانه به قضیه نگاه کنید.

چه باید کرد؟

رزومه‌نویسی مهارتی است که متأسفانه در کشور ما چارچوب چندان مشخصی ندارد و هر کسی به فراخور اطلاعات شخصی و بدون آموزش قبلی اقدام به نوشتن شناسنامه کاری خود می‌کند.

تصور بسیاری از جویندگان کار بر این است که هرچه رزومه‌شان عریض‌و‌طویل‌تر باشد، شانس موفقیت‌شان نیز بالاتر می‌رود. حال آن‌که کارفرمایی که به دنبال نیروی کار می‌گردد، در پی یافتن نیروی است که مهارت‌های مشخصی داشته باشد.

* به توضیحات مندرج در آگهی توجه کنید:

گام نخست در رزومه‌نویسی این است که به آگهی مورد نظر توجه کنید؛ بدین معنا که اول توضیحات آگهی را بخوانید تا متوجه مقصود کارفرما از آگهی شوید. باید دقت داشته باشید که چه ملاک‌هایی برای کارفرما مهم است و به چه شکل آنها را اولویت‌بندی کرده است.

بعد بر اساس اولویت‌ها رزومه خود را بنویسید تا به این ترتیب کارفرما راحت‌تر بتواند با رزومه شما ارتباط برقرار کند.

*برای رزومه اهمیت قائل شوید:

برخی فکر می‌کنند که هر آن‌چه در طول زندگی یاد گرفته‌اند را باید با توضیحات کامل مربوط به آن در رزومه خود ذکر کنند، در حالی که تنها نتیجه این طرز تفکر، فراری شدن کارفرما از رزومه شماست.

پس با ارزش نهادن به رزومه خود، چیزهایی بنویسید که برای کارفرما مهم است و در واقع برای این کار وقت بگذارید.

* غلط ننویسید:

رزومه‌نویسی فقط مهارت نوشتن سوابق کاری یا اطلاعات شخصی نیست. بلکه در کنار این مهارت، باید یاد بگیرید که چه به لحاظ دستوری و چه به لحاظ املایی، همه چیز را درست بنویسید. پس، از جمله‌بندی زیبا و املای صحیح غافل نشوید.

* تمام قسمت‌ها را پر کنید:

در صورتی که فرم رزومه مشخصی در اختیار دارید و موظفید آن را تکمیل کنید، دقت کنید که تمام کادرها و همه آن‌چه از شما خواسته شده را تکمیل نمایید. اطلاعات شخصی، اطلاعات تماس، سوابق شغلی و مهارت‌های فنی و کاری، همه‌و‌همه در برجسته شدن رزومه شما تأثیرگذارند. ضمنا پر کردن بخش‌های ستاره‌دار در هر رزومه‌ای الزامیست.

* ساده بنویسید:

دقت داشته باشید که رزومه، نه نامه عاشقانه است و نه نامه اداری! رزومه، شناسنامه کاری و شغلی شماست. پس ساده، روان و قابل فهم بنویسید و فکر نکنید که اگر لقمه را دور سرتان بچرخانید و توضیح اضافات دهید، کارفرما از این کار شما استقبال می‌کند.

* مختصر و مفید بنویسید:

سعی کنید در نوشتن رزومه از جمله و عبارت‌هایی استفاده کنید که در کوتاه‌ترین جمله منظور و مقصود شما را برساند و کارفرما نه تنها با خواندن آن سردرگم نشود، بلکه کاملا بتواند منظور شما را درک کند. از به‌کار‌گیری زیاد صفات و توضیح و تفصیل‌های بی‌مورد جدا خودداری کنید.