چگونه از کسالت‌های محل کار خلاص شویم!؟

چگونه از کسالت‌های محل کار خلاص شویم!؟

پاراف چگونه از کسالت‌های محل کار  خلاص شویم!؟ : اگر پیش از این در جایی مشغول به‌کار بوده‌اید که محیط آن برایتان خسته کننده و کسالت‎آور بوده است، پس به‌خوبی می‌دانید که شانس افزایش تحرکات شغلی در چنین شرایطی اغلب بسیار کم است. درحالی‌که همه ما گاهی دچار احساسات ناخوشایند و خستگی می‌شویم، انکار این واقعیت و تاثیرات آن بر روحیه و سطح مشارکت و تعهد کارکنان از سوی مدیران سازمان‌ها اقدام قابل قبولی نیست. خستگی عامل تخریب روحیه تیمی، کاهش بهره‌وری و کیفیت است.

مطالعات نشان می‌دهد به‌رغم تمامی توجهات، بودجه‌ها اختصاص یافته و تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته، میزان مشارکت کارکنان همچنان بیش از ۳۰ درصد نیست

روح و جسم کارکنان وفادار با سازمان پیوند دارد و این گروه از هیچ اقدامی برای انجام وظایف خود به بهترین نحو ممکن و بهبود مستمر موقعیت شان در تیم یا سازمان دریغ نمی‌کنند. براساس مطالعات صورت گرفته برترین سازمان‌ها از برخی ویژگی‌های کلی در افزایش مشارکت کارکنان بهره می‌جویند. البته برخی عوامل نیز در کاهش سطح مشارکت نیروی انسانی تاثیرگذار هستند.اما هم چنان مطالعات کمی در زمینه شناسایی دلایل دشوار بودن افزایش سطح مشارکت کارکنان به شدت غیرمتعهد وجود دارد.

عوامل عمده کسل کنندگی:

حواس پرتی، ذهن فرد درگیر موضوعاتی غیر از مسائل کاری است (جست‌وجو در اینترنت در حین انجام وظایف شغلی یا نوشتن پیام در حین رانندگی)
عدم تمرکز فکری مداوم (ناتوانی در جلب رضایت مشتری، حل یک مشکل یا پیش بردن بخشی از فرآیند کار)
انزوا، تمایل به فعالیت انفرادی به‌جای کارتیمی
شکایت‌های فراوان (تمرکز بر موضوعاتی که غیر قابل کنترل هستند به‌جای توجه به مسائل قابل کنترل)
شایعه پراکنی (عدم تمرکز بر اهداف، چشم‌انداز و ماموریت‌ها)
ساعات کاری کم
غیبت از کار
احساس بی‌ارزشی در سیستم

 مشکل اصلی در خصوص خستگی‌ها و ملالت‌های محل کار این است که بهترین کارکنان در صورت دچار شدن به چنین احساساتی به احتمال زیاد سازمان را ترک خواهند کرد و در چنین شرایطی حتی پول نیز نمی‌تواند این گروه از کارکنان را به افراد با انگیزه سابق تبدیل کند.

چه باید کرد:

بهترین گزینش‌ها را انجام دهید: اگر شغل مورد نظر نیازمند بیشترین میزان تعامل با مشتری و یا اعضای تیم است مسلما انتخاب از میان افرادی که تمایل به فعالیت انفرادی یا فعالیت در قالب چارچوب‌های از پیش تعیین شده دارند، انتخاب مناسبی نخواهد بود.

بهترین ذهنیت را انتخاب کنید: برخی کارکنان همواره به راه‌های کمک به دیگران، بهترین روش انجام کار و پیشرفت خود یا تیم شان می‌اندیشند. سایر افراد معمولا اصلا فکر نمی‌کنند و ذهن تنبلی دارند. گروهی که ترجیح می‌دهند سر ساعت مقرر وارد محل کار شوند، وظایف مشخصی را انجام دهند و در انتهای روز سازمان را ترک کنند.

شخصی را استخدام کنید که سابقه مثبتی در زمینه مشارکت سازمانی داشته است: در حین مطالعه رزومه افراد می‌توانید به راحتی هویت افراد متعهد را شناسایی کنند. این افراد فعالانه وارد مشارکت‌های سازمانی می‌شوند، چه در سازمان قبلی و چه در سازمان شما. در گذشته آنان می‌توان به راحتی رد پایی از تاثیرشان در پیشرفت سازمان یافت. دقت کنید که حتی در نوع سوالاتی که یک کارمند متعهد می‌پرسد تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد.

کارکنان را با ماموریت و چشم‌انداز سازمان آشنا کنید: کارکنان باید بدانند که در فرآیند پیشبرد اهداف و چشم‌اندازهای سازمان چه تاثیری دارند. هنگامی که فرد بداند هر اقدام کوچک او به‌طور مستقیم بر تصمیم مشتریان برای تعامل با سازمان تاثیر دارد بدون شک پیوندهای مستحکم تری با سازمان ایجاد خواهد کرد.

تخصیص وظایف را به خوبی انجام دهید و کارکنان را مجبور به پاسخگویی کنید: معلق کردن بخشی از فرآیند کار به‌دلیل عدم اعتماد به کارمند مهر تاییدی بر کم ارزش بودن وی در فرآیند موفقیت تیم خواهد بود.

مشارکت کارکنان در فرآیند تصمیم‌گیری: وقتی کارکنان سازمان در فرآیند تصمیم‌گیری و تعیین اهداف مشارکت داده می‌شوند، شانس بیشتری در جلب مشارکت و تعهد آنان خواهید داشت.

عادت‌ها را کنار گذارید: کارکنان خود را در پروژه‌های جدید وارد کنید و وظایف جدید را به آنها محول کنید. تغییر دادن روندهای موجود افراد را مجبور به مشارکت بیشتر و تفکر نوآورانه می‌کند.دنیای اقتصاد.

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 0
دوست نداشتم: 0
میانگین امتیازات: 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *