ارزان‌ترین مینی شاسی بلند های ایران را بشناسید

ارزان‌ترین مینی شاسی بلند های ایران را بشناسید

پاراف ارزان‌ترین مینی شاسی بلند های ایران را بشناسید : همزمان با ورود و ساخت انواع مختلف خودرو در کشور، اقبال مصرف‌کنندگان به خرید و استفاده از خودروهای شاسی‌بلند نسبت به دیگر مدل‌ها بیشتر از قبل شده است. در این حال خودروسازان معتبر و باسابقه معمولا با قیمت‌هایی پا به عرصه رقابت گذارده‌اند که درصد زیادی از خریداران را از خود دور می‌کنند. کیا، هیوندای و میتسوبیشی از خودروسازانی هستند که با محصولات گران خود، خلأ بزرگی در رده قیمتی زیر صد میلیون تومان ایجاد کرده است.

خودروسازان چینی که در چند سال گذشته با ذائقه مصرف‌کنندگان ایرانی آشنا و از شرایط جیب آنها نیز بخوبی خبردار شده‌اند، در حال تصاحب بازار تشنه و بی‌رقیب خودروهای ارزانقیمت شاسی‌بلند هستند و تعدادی از محصولات این رده را راهی بازار کرده‌اند. پس از ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ (قدیمی‌ترین شاسی‌بلند چینی موجود در ایران)، خودروهایی همچون لیفان ایکس۶۰، جیلی امگراند ایکس ۷، جک‌اس ۷، چانگان سی‌اس ۳۵، چری تیگو ۵، لیفان ایکس۵۰، هایما اس ۷ و فاو دی۶۰ به بازار ایران وارد شد، در این شرایط، خودروسازان داخلی نیز برای سهیم شدن در این بازار پرسود وارد میدان شدند و ایران‌خودرو از محصول جدید خود ـ که البته آن هم مولود سرزمین اژدهای زرد است ـ رونمایی کرد. این خودرو دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس (H30 Cross) نامگذاری شده و طبق شنیده‌ها قیمتی حدود ۴۴ میلیون تومان خواهد داشت .

با مشاهده اوضاع کنونی به نظر می‌رسد ایران‌خودرو با عرضه اچ۳۰ بعد از تجربه تولید گرند ویتارا و هایما اس ۷ و فروش خودروی وارداتی رنو کپچر به نوعی برای سدان و هاچ‌بک‌های خود که سال‌هاست آنها را در خط تولید دارد، رقیب تازه‌نفسی معرفی کرده است. میان محصولات چینی ارزانقیمت نیز کراس‌اوور لیفان ایکس ۵۰ (Lifan X50) نیز در مقایسه با سایرین بتازگی بیشتر مورد توجه بوده است. در ادامه ویژگی‌های این دو خودرو را مقایسه می‌کنیم .

شرکت دانگ‌فنگ موتور سال ۱۹۶۸ در استان هوبئی چین تأسیس شد و اکنون به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز این کشور شناخته می‌شود. این شرکت با همراهی دو شرکت ولوو تراکس و رنو تراکس توانسته به عنوان اولین شرکت چینی وارد بازارهای اروپایی شود و همکاری‌های زیادی با شرکت‌های پژو ـ سیتروئن، نیسان، هوندای و کیاموتورز انجام دهد. دانگ‌فنگ موتور عمده شهرت خود را به خاطر تولید و ساخت خودروهای سنگین و دیزل به دست آورده است که متاسفانه در ایران به علت سوانح زیاد این خودروها که با نام هُوو (HOWO) در جاده‌ها در حال تردد هستند، خاطره خوبی را بر جای نگذاشته‌ است .

همان طور که خودروسازان وطنی علاقه شدیدی به ساخت مدل وانت از روی پلتفرم محصول تولیدی خود دارند، چینی‌ها هم نتوانسته‌اند علاقه و تخصص عجیب خود را در تبدیل هر پلتفرم به یک کراس اوور پنهان نگه دارند. دانگ‌فنگ اچ۳۰ همان هاچ بک اچ۳۰ بوده که کمی از سطح زمین ارتفاع گرفته است، اما در مقایسه با هاچ بک دیگری مانند ۲۰۶ فضای داخلی آن به مراتب بیشتر است. در طراحی بدنه این کراس اوور از قطعات پلاستیکی سیاه رنگ متعددی اطراف چرخ‌ها، پایین در و رکاب استفاده شده که در نگاه اول شاید ظاهر زیبایی را به وجود نیاورده باشد، اما اگر به این موضوع توجه کنیم که در بازار خودروی ایران، رنگ‌شدگی باعث افت قیمت می‌شود، این طراحی برایمان ارزشمند خواهد شد یکی از ضعف‌های طراحی این خودرو، تقلید ناشیانه از چراغ‌های عقب است. در نگاه اول شاید نیت طراحان در یادآوری مدل‌های ولو در ذهن تداعی شود، اما این تقلید ناشیانه هیچ تناسبی با سایر اجزا و خطوط به کار گرفته شده در این خودرو ندارد.

لیفان ایکس۵۰ نیز براساس پلتفرم لیفان ۵۳۰ طراحی شده که شاسی آن را شرکت انگلیسی MIRA ارتقا داده است. نمای جلوی آن با جلوپنجره زیبا و هوشمندانه‌ همراه چراغ‌های LED و وجود دیفیوز نقره‌ای رنگ، ترکیب متفاوتی را به مالک خود هدیه می‌دهد که این نشان می‌دهد چینی‌ها از مرحله طراحی‌های نامأنوس و قدیمی عبور و پیشرفت بزرگی کرده‌اند. طراحی عقب این خودرو نیز شباهت عجیبی به خودروهای ایتالیایی همچون آلفا رومئو دارد. استفاده از دیفیوز در این قسمت زیبایی خاصی ایجاد کرده است. با مقایسه هر دو مدل به این نتیجه می‌رسیم طراحی اچ۳۰ که براساس پلتفرم سیتروئن الیزه ساخته شده با ذائقه مدرن این روزهای صنعت خودروسازی فاصله زیادی گرفته و نسبت به رقیب خود ایکس۵۰ حرف چندانی برای گفتن ندارد.

تجهیزات رفاهی در هر دو مدل تقریبا یکسان و ادواتی مانند رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی در اچ۳۰‌ و رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی در ایکس۵۰، قابلیت تنظیم دستی صندلی راننده در شش جهت، رایانه سفری، چراغ‌های جلو هالوژن، چراغ مشایعت تا منزل، چراغ مه شکن جلو و عقب، گرم‌کن آینه، سانروف برقی دو حالته، پاور ویندوز، جا عینکی، گرم‌کن شیشه عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، صندلی پارچه‌ای دو رنگ، غربیلک فرمان چرمی، سیستم صوتی مجهز به پخش CD، MP3 و USB دارای شش بلندگو، تهویه مطبوع اتوماتیک، مانیتور ۵/۶ اینچی لمسی به همراه GPS و دوربین دید عقب با قابلیت پخش فایل‌های تصویری، هندزفری بلوتوث، اسپویلر عقب، صندلی‌های تاشو عقب و کنسول میانی صندلی‌های جلو از تجهیزاتی است که در این دو خودرو مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ایران خودرو برای نوزاد تازه متولد شده خود هنوز قیمت رسمی‌ اعلام نکرده است، اما با رجوع به اخبار و شنیده‌های غیررسمی، به نظر می‌رسد اچ۳۰ با قیمتی ۴۳ تا ۴۴ میلیون تومان عرضه خواهد شد اگر این قیمت تا زمان قطعی شدنش همچنان بدون تغییر باقی بماند به طور حتم می‌توانیم لقب ارزان‌ترین کراوس اوور موجود در بازار را برایش انتخاب کنیم که در برابر دیگر رقیبان خود یک سر و گردن بالاتر قرار خواهد گرفت. همچنین به خاطر داشتن موتور ـ TU5 که سال‌هاست در کشور مورد استفاده قرار گرفته و تقریبا تمام معایب آن را تعمیرکاران شناسایی و قابل رفع می‌دانند ـ از یک طرف و در دسترس بودن قطعات فنی آن از دیگر مزایای دانگ فنگ اچ ۳۰ در برابر رقبا ست. البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم تولید این موتور در سال‌های اخیر از نظر کیفیت بشدت دچار افت کیفیت شده و مصرف‌کنندگان دیگر نمی‌توانند انتظار TU5 فرانسوی را از آن داشته باشند. ایکس۵۰ نیز در حال حاضر در نوع دنده دستی با قیمتی حدود ۴۵ میلیون تومان و در نوع دنده اتوماتیک با قیمتی در حدود ۵۳ میلیون تومان در حال فروش است و در مدت کوتاه عرضه خود شاهد استقبال خوبی در بازار بوده است.

اچ۳۰ به ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و ترمز دیسکی ساده در عقب، سیستم ترمز ABS+EBD، ستون فرمان جذب‌کننده انرژی، سنسور دنده عقب، سنسور تصادف و سیستم ضد سرقت مجهز است. کمربندهای ایمنی پیش کشنده جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، هشدار باز بودن کمربند راننده، ایزوفیکس و قفل کودک در در‌های عقب از سایر تجهیزات ایمنی این خودرو ذکر شده است. ایکس ۵۰ نیز به سامانه‌های ABS، EBD، BA، ESP، TCS (ساخت شرکت بوش آلمان) مجهز است علاوه بر این دو کیسه هوای ایمنی نیز به طور استاندارد در آن نصب شده است که در مدل فول آن این تعداد به شش عدد افزایش پیدا می‌کند. شرکت لیفان مدعی است بیش از ۴۰ درصد بدنه این خودرو از ورق‌های فولادی مستحکم پوشانده شده است.

با مقایسه کابین هر دو خودرو درمی‌یابیم ایکس۵۰ گوی سبقت را از رقیب خود ربوده است. هرچند داشبورد این خودرو ما را به یاد خودروهای ساخت شرکت هیوندای می‌اندازد، اما استفاده از صفحه کیلومتر دیجیتال و چراغ‌های LED قرمز برای روشن کردن ادوات آن حس نوگرایی و به روز بودن را در مقایسه با اچ۳۰ به راننده القا می‌کند. در نگاه نخست می‌توان متوجه شد داخل اچ۳۰ هنوز وامدار طراحی‌های قدیمی است و حتی صفحه نمایش آن نیز همانند دیگر تولیدات داخلی عقربه‌ای است و هنوز برای دیجیتال شدن عجله‌ای ندارد. در این میان غربیلک فرمان هر دو مدل به طرز عجیبی شبیه یکدیگر هستند و در ساخت آنها از پوشش چرم استفاده شده است، با این تفاوت که کنترل‌کننده‌های بیشتری روی غربیلک فرمان ایکس۵۰ تعبیه شده است. در هر دو مدل، صندلی‌ها از نوع برقی هستند و راحتی قابل قبولی برای سرنشینان دارند. همچنین روکش چرم در رنگ‌بندی‌های مشکی، قرمز و طوسی جلوه زیبایی به داخل اتاق داده است.

مشخصات فنی

با مطالعه مشخصات فنی اچ۳۰‌ اولین چیزی که نظرها را به خود جلب می‌کند، حضور پیشرانه TU5 در قلب این خودرو ست که ناخودآگاه در راستای ۲۰۶، دیگر محصول در حال تولید ایران‌خودرو قرارش می‌دهد. شاید یکی از نکاتی که کارشناسان این شرکت را برای معرفی و تولید این محصول ترغیب کرده، وجود این موتور تقریبا بومی شده روی اچ ۳۰‌ باشد، زیرا اکنون موتور TU5 با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی، با توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور روی بسیاری از نمونه‌های در حال تولید ایران‌خودرو مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶، رانا و پژو پارس در حال نصب است آن گونه که شرکت دانگ‌فنگ اعلام کرده قدرت تولید شده این موتور با جعبه دنده اتوماتیکی که شرکت معتبر ژاپنی AISIN طراحی و ساخته است به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که می‌تواند این خودرو را با مصرف ۱/۶ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر به حداکثر سرعت ۱۷۱ کیلومتر برساند. هرچند با مراجعه به وبگاه ایران خودرو شتاب صفر تا صد این خودرو ۵/۱۲ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت اعلام شده که مصرف سوخت ترکیبی آن در صد کیلومتر ۰۴/۷ لیتر خواهد بود. همچنین سیستم تعلیق اچ۳۰ در قسمت جلو از مکانیسم مک‌فرسون بهره می‌برد و در عقب نیز از سیستم میله پیچشی دوگانه مستقل استفاده شده است. در مقابل در لیفان ایکس۵۰ از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۵/۱ لیتری استفاده شده است که مجهز به فناوری زمان‌بندی سوپاپ‌ها (VVTI) است و نیرویی معادل ۱۰۲ اسب بخار با گشتاور ۱۳۳ نیوتن‌متر فراهم می‌کند که در مقایسه با رقیب خود جایی برای دفاع باقی نمی‌گذارد. در این خودرو نیز همانند اچ۳۰ از مکانیسم مک‌فرسون در تعلیق جلو استفاده شده و در قسمت عقب خودرو نیز از مکانیسم SEMI TRAILLING ARM کمک گرفته شده است.

تصمیم گیری…

اگر اخبار غیررسمی‌ که از قیمت در نظر گرفته شده برای اچ۳۰ در محافل منتشر شده در عمل به اجرا درآید، با در نظر گرفتن اقبال عمومی مردم نسبت به استفاده از مدل‌های شاسی‌بلند (بویژه دنده اتوماتیک)، احتمالا اچ۳۰ جایگاه نخست فروش را میان همه رقبای خود به دست خواهد آورد؛ هرچند این امکان نیز وجود خواهد داشت که با ورود این خودرو و تلفیق پلتفرم قدیمی پژو ـ سیتروئن و دانگ فنگ از یک طرف و افت مداوم قطعاتی که در موتور TU5 به کار گرفته می‌شود از سوی دیگر، اقبال مردم دوام چندانی پیدا نکند. در مورد ایکس۵۰‌ هم گرچه مشخصات ظاهری و رفاهی قابل قبول‌تری نسبت به اچ۳۰ در آن سراغ داریم، اما برای آن دسته از افرادی که به دنبال شتاب بیشتر هستند، توصیه نمی‌شود؛ بویژه در نوع گیربکس اتوماتیک آن پیشرانه به کار گرفته شده در این خودرو که نسبت به اچ۳۰ از حجم کمتر و همچنین گشتاور پایین‌تری برخوردار است موجب شده این خودرو به یک وسیله شهری و بین‌شهری در جاده‌های تقریبا مسطح تبدیل شود و به رغم ارتفاع بیشتری که از سطح زمین دارد، چندان مناسب جاده‌های کوهستانی و کاربری آفرود نباشد.