کانون های بازنشستگی

توانمندی های کانون های بازنشستگی

پاراف توانمندی های کانون های بازنشستگی : در بیشتر کشورها امور بازنشستگان از طریق نهاد‌های غیر مردمی پیگیری می‌شود، در ایران نیز این کار را کانون‌های بازنشستگی انجام می‌دهند اما دامنه فعالیت‌ها و اقدامات آنان در برخی امور خیلی محدود و کارها در حیطه وظایف دولت است در حالی که دولت می‌تواند با برون‌سپاری و استفاده از پتانسیل کانون‌ها تا حدودی این مشکل را حل کند.

در این خصوص برخی از نمایندگان و رؤسای کانون‌های بازنشستگی می‌گویند: کانون‌های بازنشستگی در سراسر کشور به عنوان بازو‌های اجرایی و پل ارتباطی بین مسئولان و بازنشستگان هستند و اگر از تجربیات و خدمات آنها بهینه و درست استفاده شود منافع بیشتری نصیب بازنشستگان خواهد شد چرا که این قشر با تجربیات و اطلاعاتی که در طول 30 سال خدمت به دست آورده این آمادگی را دارد که بتواند در خصوص معیشت و رفاه بازنشستگان تصمیم‌گیری کند.

افزایش تعداد کانون‌های بازنشستگی و مشارکت بیشتر آنان در تصمیم گیری‌ها از اتفاقات مثبت دو سال گذشته بوده است

آنها در ادامه با بیان اینکه وظیفه شناسی و مسئولیت‌پذیری از نشانه‌های کارآمدی و توانمندی بازنشستگان درعرصه فعالیت‌های اجتماعی است می‌افزایند: شاید خیلی‌ها تصور کنند که افراد با ورود به دوران بازنشستگی دیگر توانایی کار و اجرای فعالیت‌های اجتماعی را ندارند این درحالی است که زمان بازنشستگی دوران بلوغ فکری افراد است و باید از تجربیات و دانش و تخصص آنها بخوبی استفاده شود به عبارت ساده‌تر بازنشستگان برای دستگاه‌های اجرایی حکم مشاورانی را دارند که رایگان آماده همکاری و خدمت‌رسانی هستند.

کارشناسان حوزه‌های اجتماعی نیز با اشاره به نقش و جایگاه کانون‌های بازنشستگی در جامعه معتقدند: مسئولان اجرایی باید در راه‌اندازی اتاق‌های فکر از این ظرفیت بالقوه بهره‌برداری کنند چرا که این کانون‌ها با توجه به مردمی بودنشان، جایگاه و اعتبار خوبی در بین بازنشستگان دارند و تجربه نشان داده هر یک از کانون‌های بازنشستگی متناسب با استعداد و توان خود تلاش دارند برای رفع گرفتاری و مشکلات و ارتقای سطح زندگی بازنشستگان بهترین خدمات را به همنوعان خود ارائه دهند.

دولت می‌تواند با کاهش تصدیگری، ارائه خدمات فرهنگی و تسهیلات رفاهی به بازنشستگان را به کانون‌های بازنشستگی واگذار کند و در این زمینه بیشتر ناظر باشد زیرا بعضاً مشاهده می‌شود که برخی از کانون‌ها وظایف خود را بدرستی انجام نمی‌دهند یا در مواردی حق بازنشستگان تضییع می‌شود و کانون در مقابل آن به جای پیگیری و رسیدگی مسئولیت خود را بدرستی انجام نمی‌دهد که در این مواقع لازم است گروه‌هایی از سوی صندوق‌های بیمه‌ای بر عملکرد آنها نظارت داشته باشند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر رویکرد به کانون‌های بازنشستگی تغییر کرده و از این کانون‌ها به عنوان مشاوران فکری یاد می‌شود، به عنوان مثال در سال گذشته کانون‌های بازنشستگی در زمان تعیین حقوق بازنشستگی یا تخصیص تسهیلات مالی در قالب وام و برگزاری تورهای سیاحتی و زیارتی مشارکت فعالی داشتند و توانستند با ارائه طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی پیشنهادهای خود را به اجرا درآورند.

در بیشتر دستگاه‌های اجرایی ایجاد اتاق فکر یا بهره‌گیری ازایده‌ها و طرح‌های بازنشستگان می‌تواند تا حدود زیادی از مشکلات آنان را کاهش دهد. چون بازنشستگان سابقه طولانی در آن دستگاه داشته‌اند و طی سال‌ها تجربیات زیادی کسب کرده‌اند کاملاً به نقاط ضعف و قوت آن مجموعه واقفند، بنابراین بهره‌گیری از توانایی‌ها و خلاقیت‌های فکری آنان می‌تواند مدیران را در اجرای برنامه‌ها و پیاده سازی اهداف‌شان کمک کند و باری را از
دوش آنان بردارد.*ایران.

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 0
دوست نداشتم: 0
میانگین امتیازات: 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *