آیا برگزاری جشنواره، راه حل مشکلات روابط عمومی ها است؟

پاراف آیا برگزاری جشنواره، راه حل مشکلات روابط عمومی ها است؟ : رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی درگفت‌و‌گو با «ایران»:

صرف نظر از فرایند برگزاری، هزینه و وقت، مسأله مهم این است که با تمام اقدامات و کارهایی که انجام می‌گیرد خروجی این همه برنامه چیست وتا چه حد در بهبود جایگاه ونقش روابط عمومی‌ها و ارتقای این حوزه تأثیرگذار است؟ آیا این همایش‌ها توانسته‌اند در تخصصی شدن این حوزه نقش آفرینی کنند یا نه؟ مصاحبه دکتر مهدی باقریان رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی با ایران:

* سال هاست این جشنواره یا برنامه‌هایی مثل همایش‌های مختلف در خصوص روابط عمومی صورت می‌گیرد اما پیشرفت یا تغییری در عملکرد برخی از روابط عمومی‌ها دیده نمی‌شود شاید این گونه به نظر می‌رسد که این جشنواره‌ها نتوانسته‌اند اثرگذار باشند؟ شما این مسأله را چطور ارزیابی می‌کنید؟
من بدون اینکه بخواهم این برنامه‌ها را به صورت مطلق تأیید کنم، به این نکته اشاره می‌کنم که اگر بخواهیم تغییر نکردن عملکرد برخی روابط عمومی‌ها را نشانه‌ای بر نداشتن اثرگذاری جشنواره ها بدانیم قضاوت و مقایسه نادرستی است، کما اینکه در مقابل این قضیه هم می‌توان گفت این جشنواره‌ها در تغییر عملکرد برخی روابط عمومی‌ها مؤثر بوده‌اند. موضوع اصلی این است که ما باید در یک تناسب منطقی از هر برنامه و اقدامی، انتظارات مشخص و معینی داشته باشیم و در زمینه برگزاری جشنواره‌ها و از جمله جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی نیز انتظار می‌رود که به دنبال ارزیابی منطقی تأثیرات این جشنواره باشیم و بدون مطالعه و بررسی حکم کلی صادر نکنیم.
ما نسبت به 10 سال قبل و در سال 1381 که این راه را آغاز کردیم شاهد پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این حوزه بوده‌ایم. البته ما و همه کسانی که در این زمینه تلاش و فعالیت می‌کنند، اهداف آرمانی و بزرگی دارند که تا رسیدن به آن، راهی طولانی در پیش روی است، اما در همه دوره‌ها تلاش ما این بوده که تأثیرات جشنواره را با نوآوری و برنامه‌ریزی توسعه دهیم. انجمن متخصصان روابط عمومی در مسیر برگزاری جشنواره همواره تلاش کردند که بنیه علمی و حرفه‌ای جشنواره را تقویت کنند و در همین زمینه ملاک‌ها و شاخص‌های ارزیابی و همچنین بخش‌های رقابتی، همه ساله مورد بازبینی قرار گرفته و کامل‌تر شده‌اند. لذا اعتقاد داریم جشنواره انتشارات همواره مسیر رو به رشدی را دنبال کرده و این موضوع در بحث آموزش و تقویت کیفی آثار انتشاراتی روابط عمومی‌ها مؤثر و نقش آفرین بوده است، به عبارتی می‌توان گفت این گونه برنامه‌ها، محلی است برای دیده شدن و مقایسه کارها و همچنین آشنا شدن با آثاری که درجه یک است ضمن اینکه می‌تواند در استعدادیابی، جریان سازی، تولید محتوای باکیفیت، استاندارد‌سازی و حتی آموزش، جایگاه قابل توجهی داشته باشد. بنده معتقدم هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مطلوب، لازمه تأثیرگذاری این گونه جشنواره هاست ضمن اینکه باید زمینه آسیب شناسی این رویداد هم فراهم باشد تا شاهد تأثیرگذاری بیشتر بر برنامه‌ها و فعالیت‌های انتشاراتی در دوره‌های بعدی باشیم.
* در گفته هایتان به برخی مؤلفه ها و پارامتر‌هایی اشاره کردید که در روند برگزاری این گونه برنامه‌ها تأثیر‌گذار است. آیا علاوه بر این اهداف دیگری در این جشنواره‌ها دنبال می‌شود ؟
بله، از همان ابتدا به دلیل ماهیت ارتباطی روابط عمومی، برگزاری و انجام رویدادها، جشنواره‌ها، گردهمایی‌ها و برنامه‌های جمعی در دستورکار بوده و در حوزه ارتباطات و روابط عمومی جایگاه خاصی داشته است، کما اینکه در دیگر حوزه‌ها چنین برنامه‌هایی وجود داشته و در فرصت‌های مناسب، افراد یک حوزه تخصصی کنار هم گردآمده‌اند و در خصوص موضوعات و مسائل مبتلابه حرفه خود، به بحث و گفت‌و‌گو نشسته‌اند. بنابراین یکی از دلایل برگزاری آن، توجه مدیران و کارشناسان روابط عمومی را به آن موضوع خاص جلب کند و این مهم با هدفمندی مناسب، مدیریت خوب و سیاستگذاری درست می‌تواند آغازگر یک حرکت حرفه‌ای تأثیرگذار در راستای گسترش کمی وکیفی فعالیت‌های انتشاراتی در این حوزه بخصوص باشد.
از طرف دیگر، برگزاری این جشنواره فرصتی ایجاد می‌کند تا تولیدات انتشاراتی روابط عمومی‌ها در ویترین‌های مختلف دیده شوند و روابط عمومی‌ها انگیزه پیدا کنند برای تولید آثار کیفی و فاخر در این رقابت حرفه‌ای شرکت کنند و از طرف دیگر، دیده و به اصطلاح کشف شوند.
یکی از موضوعات مهمی که این برنامه را متمایز کرده، این است که دست اندرکاران این جشنواره نسبت به تحولات این بخش توجه نشان می‌دهند. برای مثال، با توجه به اهمیت کاربرد اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کار%