توضیحاتی درباره سرنوشت قوانین و مقررات ایثارگران

توضیحاتی درباره سرنوشت قوانین و مقررات ایثارگران

پاراف توضیحاتی درباره سرنوشت قوانین و مقررات ایثارگران : بخش از گفتگوی سعید عندلیبی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با نشریه «افضل».

یکی دیگر از اقداماتی که چند سالی بود به‌صورت جسته‌وگریخته انجام شده بود، اما هیچ‌گاه به‌صورت کامل اجرایی نشده بود، موضوع دیجیتالی کردن پرونده‌های حقوقی و قضایی ایثارگران بود که به فضل خدا از آذرماه سال ۹۴ مراحل ابتدایی کار شروع شد و فاز نخست آن‌که اسکن پرونده‌هاست انجام شده است و بحث پالایش پرونده‌ها در مرحله بعدی در حال پیگیری است امیدواریم تا خردادماه سال ۹۵ این کار به‌صورت کامل به اتمام برسد. اقدام مهمی که در این زمینه باید انجام شود تعمیم دادن این اقدام به استان‌هاست تا تمام پرونده‌های فیزیکی در استان‌ها به‌صورت دیجیتالی تبدیل شوند و امکان ارتباط نرم‌افزار طراحی‌شده برای این کار از سوی ستاد مرکزی بنیاد با استان‌ها برقرار شود.

بنیاد شهید و امور ایثارگران مرجع نهایی تعیین درصد جانبازان برای استفاده از خدمات مصوب قانونی است، بااین‌حال نیروهای نظامی و انتظامی نیز در خصوص تعیین درصد همکاران خود مقررات خاص دارند و از معیارهای متفاوتی برای تعیین درصد جانبازان استفاده می‌کنند که با درصدهای مشخص‌شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران متفاوت است. به‌عنوان‌مثال بالاترین سقف ازکارافتادگی برای جانبازان معزز در بنیاد شهید و امور ایثارگران ۷۰ است، اما در نیروهای مسلح این معیار تا سقف ۱۰۰ نیز تعیین می‌شود و این تفاوت‌ها باعث ایجاد انتظار در میان ایثارگران گران‌قدر می‌شود.

خوشبختانه مسئولین محترم در ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین همکاران ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در حوزه خدمت‌رسانی و نیز در بحث مقررات مربوط به ایثارگران، باید قوانین به یکدیگر نزدیک شوند و یکسان‌سازی صورت بگیرد و در موارد اختلاف موضوع به کمیسیون مشترک متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی مربوطه و بنیاد ارجاع شود. بر اساس شرایط پیش‌آمده و تعامل بسیار مناسبی که بین ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد ایجاد شده است، این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و همان‌گونه که در تدوین آیین‌نامه اجرایی احراز مصادیق شهادت و جانبازی، معیارها و شاخص‌های هر دو دستگاه به یکدیگر نزدیک شد، امیدواریم در آینده نزدیک در موضوع تعیین درصد جانبازی و ازکارافتادگی و نیز در موضوع سازوکارهای اجرای قانون حالت اشتغال، ان‌شاءالله بتوانیم نظراتمان را به یکدیگر نزدیک کنیم.

در بحث احراز و تعیین درصد جانبازی نیز باید این موضوع را مدنظر داشت که طبق قانون، احراز جانبازی و مجروحیت مقدمه احراز درصد ازکارافتادگی است. رزمندگانی که در جبهه‌ها حضور داشته و مجروح شده‌اند، اما اسناد مجروحیت را به هر دلیلی در اختیار ندارند، می‌توانند در صورت تائید مجروحیت از طرف یگان اعزام‌کننده و معرفی آن‌ها به کمیسیون احراز و کمیسیون پزشکی بنیاد مراجعه و مورد معاینه قرار بگیرند و جانبازی و درصد آن مشخص شود و متناسب با میزان جانبازی تحت پوشش بنیاد قرار بگیرند.

  متأسفانه برخی از عزیزانی که برای احراز مجروحیت و جانبازی به بنیاد مراجعه می‌کنند، به دلیل آشنا نبودن با مقررات، توقع دارند که به‌محض طرح موضوع، باید جانبازی آنان مورد تأیید قرار گیرد و درصد جانبازی نیز تعیین شود و این موضوع ممکن است باعث بروز برخی سوءتفاهمات شود. قانون در این موضوع کاملاً صریح است و تا زمانی که فرآیندهای ذکرشده در قانون طی نشود، بنیاد نمی‌تواند خدمات را برای شخص متقاضی برقرار کند. این موضوع در ماده ۶۱ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم مقررات مالی دولت تصریح شده است.

درباره عزیزان فاقد صورت سانحه نیز تفاوتی وجود ندارد و مشمول ماده ۶۱ قانون اشاره‌شده هستند و در این قانون کلمه «افراد» و «رزمندگان» ذکر شده است که شامل افراد و مردم عادی نیز می‌شود. این عزیزان می‌توانند به شورای تأمین استان، فرمانداری محل سکونت، وزارت اطلاعات و مراجع قانونی دیگر مراجعه کنند و پس از اخذ تائید به مجروحیت از مراجعه مذکور مدارک خود را به بنیاد شهرستان با استان برای بررسی مدرک موردپذیرش بنیاد برای بررسی احراز و تعیین درصد ارائه کنند.

در خصوص احراز مصادیق شهید و در حکم شهید، در ماده ۱ اصلاحیه قانون اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران و هم در تبصره ذیل بند الف ماده ۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به این موضوع پرداخته شده است و به‌اصطلاح تکلیف آن روشن شده است.

  در مورد احراز شهادت آتش‌نشان‌ها، محیط‌بان‌ها و کارکنان حلال احمر که در حین مأموریت کشته می‌شوند خلأ قانونی داریم. به همین علت پیشنهادی در دولت با عنوان ایثارگران یا فداکاران خدمتی در حال رسیدگی است که در صورت تصویب، به عزیزانی که در این حوزه‌ها جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار مجروحیت می‌شوند، فداکاران یا ایثارگران خدمت اطلاق خواهد شد که تسهیلات غیرمالی در پیش‌نویس این آئین‌نامه پیش‌بینی‌شده است و قطعه‌ای نیز برای این عزیزان در آرامستان‌ها در نظر گرفته می‌شود.

معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد بر طبق اساسنامه موظف است از هریک از ایثارگران در حوزه جرائم غیر عمد که دارای پرونده‌های قضایی باشند، حمایت قضایی کند. جرائم غیر عمد حوزه‌هایی چون مشکلات خانوادگی، امور ثبتی، جرائم مالی و چک را در بر می‌گیرد و در صورت مراجعه این عزیزان به دادگاه‌ها، از حمایت‌هایی چون مشاوره‌های حقوقی و تنظیم لایحه دفاعیه بهره‌مند می‌شوند و یکی از کارشناسان معاونت حقوقی نیز به‌عنوان نماینده این معاونت در محاکم قضایی، در کنار آنان خواهد بود.

در صورت درخواست ایثارگر برای استفاده از وکیل، این معاونت تا سقف ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بر اساس ردیف بودجه‌ای، کمک مالی خواهیم داد. البته معاونت حقوقی و امور مجلس در صورت نیاز، در موارد خاص بسیار فراتر از دستورالعمل‌ها خدمات قضایی ایثارگران را پیگیری و مدیریت می‌کند.

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در ماده الحاقی ششم این احکام مصوب کردند تا والدین، همسران و فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان و همچنین همسران و فرزندان جانبازان بالای بیست‌وپنج درصد (۲۵%) و بالاتر و آزادگان بالای یک سال سابقه اسارت، همسران و فرزندان آنان و رزمندگان دارای شش ماه متوالی یا نُه ماه متناوب سابقه و بیشتر دارنده بورسیه تحصیلی، در محل دانشگاه تعیین‌شده استخدام رسمی و قطعی شوند.

ماده الحاقی ۲۴ بر این اساس است که هرگونه به‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات، بازخرید یا بازنشسته شده یا می‌شوند به‌استثنای مقامات، اعضای هیئت‌علمی، ایثارگران، فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد (۷۰%) و بالاتر در دستگاه‌های اجرایی یا دارای ردیف یا هر دستگاهی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع است و همچنین هرگونه پرداخت از هر محل و تحت هر عنوان به افراد بازنشسته و بازخرید توسط دستگاه‌های مذکور ممنوع است. طبق این ماده، کلیه قوانین و مقررات عام مغایر این حکم به‌استثنای ماده (۴۱) قانون الحاق موادی به تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده (۹۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۹۱) قانون استخدام کشوری ـ مصوب ۳۱/۳/۱۳۴۵ ـ لغو می‌شود.

ماده ۲۵ الحاقی این احکام نیز تعیین و اعمال امتیازات شغل و شاغل و فوق‌العاده‌های مربوط به ایثارگران (جانبازان، آزادگان، رزمندگان و فرزندان شهید و فرزندان جانبازان هفتاد درصد (۷۰%) و بالاتر) و اجرای سایر احکام قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد آنان باید به‌گونه‌ای صورت گیرد که دریافتی آنان بابت ایثارگری کاهش نداشته و امتیازات قانونی نظیر عدم نیاز به شرکت در آزمون‌های استخدامی و شرط سنی و تحصیلی کماکان اجرا و اعمال شود.

همچنین بر اساس تبصره این ماده نیز مناطق جنگ‌زده موضوع بند (۲) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری توسط هیئت‌وزیران تعیین می‌شود. همچنین بر اساس مواد الحاقی ۲۶ و ۲۸ نیز ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول قوانین، مقررات و ضوابط استخدامی خاص مربوط به خود هستند و در ماده الحاقی ۲۸ دولت مجاز است به همسران، فرزندان و والدین شهدای دارای تابعیت خارجی (غیر ایرانی) که در هشت سال دفاع مقدس یا بعدازآن در راستای مأموریت‌های محوله از سوی مراجع ذیصلاح، به شهادت رسیده‌اند، حداکثر یک سال پس از تقاضای تابعیت، تابعیت ایرانی اعطاء کند.

در ماده الحاقی ۵۴ نیز آمده که دولت موظف است از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران، نسبت به استمرار پرداخت مستمری پدر و مادر شهید فوت‌شده دارای فرزندان معلول، محجور، مطلقه تحت تکفل، نامادری و بیماری صعب‌العلاج اقدام نماید. همچنین در تبصره‌های این ماده الحاقی، درصورتی‌که از حق‌وحقوق دولتی این دسته از افراد به‌طور ماهانه برخوردار باشند از این ماده مستثنی هستند و نیز فرزندان شهید که معلول، محجور و دارای بیماری صعب‌العلاج هستند و قادر به کار نیستند از حقوق ماهانه برخوردار می‌شوند. این موارد پس از تأیید شورای محترم نگهبان به‌عنوان قانون دائمی ابلاغ خواهد شد.ایثار.