آیا کارمند می تواند سالم بماند؟

آیا کارمند می تواند سالم بماند؟

پاراف آیا کارمند می تواند سالم بماند؟ : شاید شما هم یکی از کارمندانی باشید که در سال چندین بار کمردرد یا سایر دردهای مفاصل را تجربه کرده‌اید. کمردرد یکی از درد‌های شایع در کشور است که بر طبق آمار اعلام شده 2 میلیون نفر را به خود گرفتار کرده است. به گزارش پاراف به نقل از ابتکار ، بر طبق آمار رسمی ایران بالغ بر 2 میلیون کارمند دارد که اغلب آنها قربانیان اصلی کمردرد و دردهای مفصلی هستند.

امکانات و ارگونومی ادارات در کشور با توجه به رسته دولتی یا خصوصی بودنشان متفاوت است. در اکثر ادارات ما سلامتی یک معاون یا رئیس با سلامتی یک کارمند تفاوت دارد. متاسفانه شاهد هستیم که صندلی‌ یا میزی که در ادارات برای استفاده کارمندان در نظر گرفته می‌شود با صندلی و میز یک مدیر یا معاون متفاوت است.

تقریبا 90 درصد افراد در طول زندگی خود دچار کمردرد می شوند اما به طور کلی کارمندان به دلیل صندلی‌های نامناسب و کمبود امکانات ارگونومیکی و کارهای طولانی مدت بیشتر از دیگران در معرض این اختلالات هستند. به طور کلی ارگونومی و امکانات رفاهی در همه ادارات تقریبا به یک شکل هستند.ادارات دولتی کمتر به منافع فکر می کنند و ادارات خصوصی بیشتر درگیر صرفه جویی هستند و این شاید بر روی استاندارد بودن تجهیزات تاثیر بگذارد اما در کل عموم ادارات ما با مشکل عدم ارگونومی دست و پنجه نرم می‌کنند.

اگر این مدیر خوبی باشد. فراهم کردن یک محیط سالم وظیفه موکدی برای یک مدیر نیست ولی برای یک مدیر آینده نگر که هدفش بالابردن بازده کاری باشد،این خود یک وظیفه موکد می شود.

حداقل ضرری که بیماری یک کارمند بر روی دست بیمه سازمان می‌گذارد بالغ بر یک میلیون تومان هزینه است گفت: تنها این هزینه مخصوص فیزیوتراپی است و علاوه بر آن هزینه ساعات مرخصی و نبود یک کارمند مبالغ کلان تری را برای یک سازمان در پی دارد. ضمن این که بی حوصلگی حاصل از درد بازدهی کار را نیز پایین می‌آورد. در صورتی که پیشگیری بسیار مرقون به صرفه تر از پرداخت هزینه درمان آن کارمند از طریق بیمه سازمان است. شاید یک صندلی 500 تا یک میلیون گران تر باشد اما همان صندلی می تواند یک عامل برای بالا رفتن بازده کاری یک کارمند به حساب آید.

ما ایرانی ها بلد نیستیم هوای بدنمان را داشته باشیم و وقتی که دچار کمردرد می شویم تازه به دنبال راه درمان می‌گردیم. ما فرهنگ پیشگیری نداریم و در عوض فرهنگ درمان را جایگزین آن کرده ایم. سیستم سلامت به درمان فکر می کند و نه پیشگیری و این یک ضعف است. جمله معروفی که پیشگری بهتر از درمان است در حال کم رنگ شدن است. سیستم سلامت باید پیش گیری را به مردم بیاموزد. شاید با میدان دادن به پزشکان برای آموزش پیشگیری بسیاری از هزینه های درمان را کاهش دهد.

پیش گیری می‌تواند 10 تا 15درصد هزینه ها را کاهش دهد .ما باید یاد بگیریم که بدنمان را واکسینه کنیم. ما می توانیم با آگاهی از نحوه راه رفتن یا حتی نشستن بدنمان را به پادتنی ارزان قیمت واکسینه کنیم. خدر خارج از کشور مدارسی با عنوان back schoo- وجود دارد که روش های مراقبت از ستون فقرات را به فرد آموزش می دهند. متاسفانه این نوع آموزش ها در ایران رواج ندارد و ما به این سطح از سلامت فیزیکی نرسیده ایم.

به طورکلی اگر بخواهیم بدن را واحد حرکتی در نظر بگیرم، این واحد حرکتی از بالا تا پایین به هم متصل هستند. کوچکترین اختلال عملکرد در مهره بالایی مهره های دیگر را نیز درگیر می‌کند. ستون فقرات از اولین مهره شروع می شود تا سی و سومین مهره که آخرین مهره کمر است. اولین مهره ها شامل 7 مهره گردنی است که کار نگه داشتن سر را انجام می‌دهند و شغل‌ها و حرفه‌هایی که سر در هنگام کار کردن خم می شود مانند نویسندگی یا کار با کامپیوتر بیشترین فشار را به عضلات گردنی می‌آورند. بنابراین ما باید محیط کار را طوری مهیا کنیم که نیازی به خم کردن سر نباشد. بنابراین باید صفحه رایانه را با سر هماهنگ کنیم.

دومین مورد این است که حتما باید ارتفاع صندلی به اندازه ای تنظیم شود که نگاه ما به صفحه مانیتور عمود باشد. 12 مهره سینه ای یا مهره‌هایی که مسئول قوز پشتی بدن هستند با وجود اینکه مهره‌های حرکتی نیستند اما نیاز به مراقبت ویژه دارند.

اگر ارتفاع صندلی بیش از حد بالا باشد باعث افزایش قوز پشتی و درد در نقاط مختلفی در ناحیه بین دو کتف می شود.

قسمت سوم که مهم ترین بخش بدن است شامل 5 مهره کمری می شود. مهره های کمری به این خاطر بسیار مهم هستند که بالاتنه را به پایین تنه متصل می‌کنند و بیشترین فشار را تحمل می‌کند. این مهره ها در بیشترین حرکاتی که ما در طول روز انجام می دهیم دخیل هستند. ما باید در طول روز حتما صندلی راحتی داشته باشیم. صندلی از این رو بسیار مهم است که قوس کمر را افزایش یا کاهش می‌دهد. او به کارمندان توصیه کرد که برای پر کردن گودی کمر از بالشت کوچکی استفاده کنند. قوس کمری قوسی است که رنج نرمال دارد و در افراد مختلف متفاوت است بنابراین نمی توان گفت که یک پشتی می تواند برای همه کار آمد باشد. بلکه پشتی کارآمد است که بتواند قوس پشتی را پر کند.

هر گونه افزایش قوس کمر در طولانی مدت باعث ایجاد ساییدگی های شدید در مفاصل بین مهره های کمر می شود و کاهش قوس کمر از آنجایی که نیروهای فشارنده را بر دیسک بین مهره ای افزایش می دهد سبب ایجاد اختلالات دیسک از جمله قطع دیسک می شود.  قوس کمر در هر شخص متفاوت است بنابراین توصیه می شود که از تشکچه های صندلی استفاده شود که این تشکچه ها نیز در مورد هر فرد متفاوت است.پاراف.