معلمان شلختگی کنند تا دانش آموزان مشتاق درس خواندن شوند!

معلمان شلختگی کنند تا دانش آموزان، مشتاق درس خواندن شوند!

پاراف معلمان شلختگی کنند تا دانش آموزان، مشتاق درس خواندن شوند! : امسال ١٠ شیوه خلاق آموزش معرفی شده‌اند که در همه آنها طنز و شوخی جایگاه ویژه‌ای دارد. برای مثال یکی از این روش‌ها می‌گوید شلخته ظاهرشدن معلم سر کلاس یا لباس‌پوشیدن او به شیوه‌ای نامتعارف باعث جلب‌نظر دانش‌آموزان و شروع مشارکت آنها در بحث کلاس است. در اینجا با این ١٠ شیوه آشنا می‌شوید.

*** از دانش‌آموزان بخواهید روی پنجره‌ها بنویسند: این شیوه در کلاس‌های ریاضی تجربه شده است. از دانش‌آموزان خواسته می‌شود که فرمول‌های ریاضی را روی شیشه پنجره‌های کلاسشان بنویسند و پس از اتمام کلاس آن را پاک کنند؛ شیوه‌ای که دانش‌آموزان را درگیر درس می‌کند مخصوصا درباره فرمول‌های ریاضی که انتزاعی‌بودن آنها کار را سخت‌تر می‌کند. دو مزیت دیگر این شیوه یکی این است که دانش‌آموزان در هنگام نوشتن بر پنجره ارتباط بیشتری با هم‌کلاسی‌های خود برقرار می‌کنند که در حالت نشسته پشت میزها اتفاق نمی‌افتد. به‌علاوه نوشتن روی پنجره آنها را که معمولا در حال نشسته در حال وررفتن با گوشی‌ها و تبلت‌هایشان هستند از اين كار منع و حواسشان را به طرف درس متوجه می‌کند. معلمان درس‌های دیگر هم این شیوه را پیاده و از آن نتیجه گرفته‌اند مخصوصا درس‌هایی که یادگیری قواعد و فرمول‌هایشان معمولا برای دانش‌آموزان سخت است.

*** دانش‌آموزان غلط‌ها را پیدا کنند:
این شیوه در زمینه درس‌هایی مثل نوشتن رزومه تجربه شده است اما معلمان معتقدند می‌توانند درباره درس‌های دیگر نیز از آن استفاده کنند. طرز کار به این صورت است که معلم اصول اساسی درس را مطرح می‌کند و بعد رزومه‌ای که نوشته و پر از غلط است را به دانش‌آموزان ارائه می‌کند تا آنها غلط‌ها را بیابند. دانش‌آموزان باید بگویند این رزومه چه غلط‌هایی دارد و چرا غلط هستند. البته در این مورد محتوای رزومه هم با اطلاعات بامزه پر شده بود که دانش‌آموزان را روی رزومه متمرکز و فرایند کشف غلط‌ها را نیز فرایندی دلنشین می‌کرد.

***استفاده از جواب‌های مسخره در امتحان‌ها:
این مؤسسه می‌گوید هرچقدر بیشتر از بچه‌ها امتحان بگیرید آنها بیشتر می‌آموزند اما می‌توان در این آزمون‌ها خلاقیت به خرج داد. در روش استفاده از جواب‌های مسخره در امتحان‌ها شیوه کار به این صورت است که در پایان ورقه امتحان یا در میان سؤالات یک سؤال احمقانه و خنده‌آور گذاشته می‌شود. این سؤال مسخره هم باعث خنده دانش‌آموزان می‌شود و توجه آنها را برمی‌انگیزد و هم باعث می‌شود آنها این امتحان‌ها را زیاد جدی نگیرند و بفهمند که هدف از امتحان تأکید بیشتر بر درس است نه سنجش سطح یادگیری آنها. گاهی در سؤالات چهارگزینه‌ای یکی از گزینه‌ها یک جوک است!

***از دانش‌آموزان بخواهید مریض‌ها را پیدا کنند:
در این شیوه که در کلاس‌های گرامر اجرا شده و موفقیت کسب کرده است، معلم لباس یک پزشک را می‌پوشد و به دانش‌آموزان می‌گوید من دکتر گرامر هستم. او جملات با گرامر درست و غلط را روی اسلایدهایی برای دانش‌آموزان نشان می‌دهد و به آنها می‌گوید در میان این اسلایدها آنها که بیمار هستند را به دکتر معرفی کنند تا او آنها را بهبود بخشد. هر دانش‌آموز که مریضی را پیدا کند، جایزه کوچکی مثل یک آب‌نبات دریافت می‌کند. البته این شیوه در سطوح پایین‌تر مثل آموزش ابتدایی مؤثر است زیرا با جایزه همراه است.

*** یک همسفر برای خود انتخاب کنید:
شیوه‌ای از کار گروهی است که معلم از دانش‌آموزان می‌خواهد یک نفر را در میان هم‌کلاسی‌هایشان انتخاب کنند که می‌خواهند با او به سفر بروند. این همسفران در طول درس با هم مشارکت می‌کنند. این باعث می‌شود دانش‌آموزان یکدیگر را به‌عنوان سرنشینان یک قایق تصور کنند که سرنوشت مشترکی دارند و باید همدیگر را در این سفر یاری کنند. این همسفران حتی می‌توانند شکل سفرشان را نیز انتخاب کنند و بگویند با قایق، قطار، هواپیما یا خودرو شخصی می‌خواهند سفر کنند، هرکدام از اینها می‌تواند به عنوان موادی برای آموزش قرار گیرد.
*** کار گروهی: اگرچه شیوه جدیدی نیست اما همچنان کاربردی است. کارکردن روی یک موضوع به‌وسیله دو یا چند نفر روحیه مشارکت و تمرکز دانش‌آموزان را بالا می‌برد. می‌توان گروه‌ها را برای یک موضوع یا یک دوره یا برای تمام طول سال ساخت.

*** معلم‌بودن برای یک روز:
در طول سال تحصیلی دانش‌آموزان را تقسیم‌بندی کنید تا آنها چندین روز در طول سال بتوانند معلم باشند. همه‌چیز را به دست دانش‌آموزی که معلم است بسپارید و خودتان هم نقش دانش‌آموز را بازی کنید. بگذارید او به هم‌کلاسی‌هایش درس بدهد و نظم و ترتیب کلاس را برقرار کند. دانش‌آموزان اگرچه در ابتدا فکر می‌کردند نمی‌توانند این کار را انجام دهند اما به‌مرور زمان تجارب موفقیت‌آمیزی در این زمینه داشته‌اند.
*** تکرار: تکرار یک تکلیف یا یک موضوع برای ٣-٤ بار همیشه جواب می‌دهد حتی در سال ٢٠١٥

***  تعیین یک موضوع برای هر ماه:
تجربیات شبکه آموزش LERN نشان می‌دهد برای ایجاد انگیزه و توجه در دانش‌آموزان، تعیین یک موضوع برای هرماه شیوه بسیار کارآمدی است. نباید محدودیتی برای موضوعات تعیین شود. هر موضوعی که دانش‌آموزان دوست داشته باشند درباره‌اش بدانند و بیاموزند باید در نظر گرفته شوند. این موضوعات باید تبدیل به محتوای آموزشی معلم شوند و معلم درس‌ها را به آن موضوع ارتباط دهد. این شیوه معمولا درباره دروس علوم طبیعی بسیار مؤثر واقع شده است.

*** جوراب خنده‌دار:
این همان شیوه معلم شلخته است. شیوه کار بسیار ساده است؛ معلم یک لباس خنده‌دار می‌پوشد تا توجه دانش‌آموزان را برانگیزد و بعد بحثی را در این‌باره دامن می‌زند که معمولا حاوی محتوای آموزشی است. البته این شیوه باید با دقت کافی انجام شود که بحث‌ها در مسیر آموزش قرار گیرد اما معمولا دانش‌آموزان با معلمان شلخته ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند و به حرف آنها گوش می‌دهند.*شرق.

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 0
دوست نداشتم: 0
میانگین امتیازات: 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *