فوق‌العاده ایثارگری

جزئیات مغایرت‌های قوانین و مقررات ایثارگران در خصوص فوق‌العاده ایثارگری

پاراف جزئیات مغایرت‌های قوانین و مقررات ایثارگران در خصوص فوق‌العاده ایثارگری : یکی از مهم‌ترین موانع اجرایی قوانین ایثارگران مغایرت‌هایی است که در مصوبات قانونی وجود دارد. توجه نکردن به مصوباتی که در مغایرت با یکدیگر است موجب می‌شود مجریان و متولیان امر دچار سردرگمی شوند و آشنا نبودن آنان برای حل این مشکلات در اجرای قوانین تبعات منفی به دنبال خواهد داشت.

علاوه بر این، پس از کشف مغایرت، سیر اصلاح آن و رفع مغایرت نیز طولانی است. به طور قطع قوانینی که با شرع و قانون اساسی مغایر باشد قابلیت تصویب ندارد و در صورت تصویب توسط شورای نگهبان رد خواهد شد، ولی بحث در قوانین و مقرراتی است که به واسطه غفلت مقنن از سوابق قبلی به تصویب می‌رسد و در مرحله اجرا مجریان را با مشکل مواجه می‌کند.

فوق‌العاده ایثارگری

فوق‌العاده ایثارگری در قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید. در بند ۲ ماده۶۸ این قانون آمده است: فوق‌العاده ایثارگری متناسب با درصد جانبازی مدت خدمات داوطلبانه در جبهه مدت اسارت تا ۱۵۰۰امتیاز و به دارندگان نشان‌های دولتی تا ۷۵۰ امتیاز تعلق می‌گیرد.

برای کارمندان و بازنشستگانی که در زمان جنگ در مناطق جنگ‌زده مشغول خدمت اداری بوده‌اند به ازای هرسال خدمت در زمان جنگ ۱۲۵ امتیاز در نظر گرفته می‌شود. مستند به ماده ۶۸ قانون مدیریت، این فوق‌العاده یکی از فوق‌العاده‌هایی است که به کارمندان پرداخت می‌شود و به استناد ماده ۷۶ همین قانون به عنوان فوق‌العاده مستمر تلقی می‌شود.

فوق‌العاده ایثارگری برابر قانون مدیریت خدمات کشوری دارای مشخصه‌های زیر است:

۱- به کارمندان پرداخت می‌شود، لذا برابر برداشت مجریان این فوق‌العاده فقط به شاغلین تعلق می‌گیرد و پس از بازنشستگی به دلیل آنکه نظام پرداخت حقوق بازنشستگان براساس ماده ۱۰۹ قانون مدیریت خدمات کشوری تعریف شده و در آن از فوق‌العاده‌ها سخنی به میان نیامده است، لذا نسبت به قطع فوق‌العاده ایثارگری اقدام می‌شود. حال جای این سؤال است که تصویب فوق‌العاده ایثارگری به عنوان مزایای مستمر در حقوق دوران اشتغال و حذف آن در دوران بازنشستگی چه توجیهی دارد؟

۲- این فوق‌العاده متناسب با مدت اسارت و درصد جانبازی به ایثارگران تعلق می‌گیرد و میزان آن به نسبت ایثارگری متفاوت است.

۳- نحوه پرداخت از حاصل ضرب امتیاز تعیین شده برای فرد در ضریب ریالی که هرساله تعیین می‌شود به دست می‌آید.

مجددا در ماده ۵۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، تمامی دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون موظف شده‌اند به شهدا و جانبازان ۲۵درصد و بالاتر و آزادگان شاغل مبلغی معادل ۲۵درصد حداقل حقوق کارکنان دولت که هرساله توسط دولت تعیین می‌شود، فوق‌العاده ایثارگری به طور ماهانه پرداخت کنند.

برابر تبصره‌های این ماده، فوق‌العاده ایثارگری به کسانی که مستخدم دولت نیستند توسط بنیاد پرداخت می‌شود و این فوق‌العاده به جانبازان و‌ آزادگان از کارافتاده کلی که حقوق حالت اشتغال دریافت می‌کنند پرداخت نمی‌شود.یوسف مجتهد.

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 1
دوست نداشتم: 0
میانگین امتیازات: 1

4 دیدگاه در “جزئیات مغایرت‌های قوانین و مقررات ایثارگران در خصوص فوق‌العاده ایثارگری

اصلا مشکل من ربطی به مراجعه ی بنیاد شهید نداره و شرح وظایف بنیاد را میدونم…من فقط پرسیدم در تصویب قوانین جدید مجلس برای ایثارگران مدت حضور در جبهه را مشخص کردند؟واگر چند روز کمتر از شش ماه باشه چه حکمی داره؟

با سلام. در تمام قوانین و مقررات برای بهره مندی اشخاص محدوده تعیین شده است و فرد برای مشمول شدن هر خدمتی باید شرایط آن را داشته باشد. مثلا فلان قدر امتیاز، یا مدرک یا سابقه …

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت خدمتگزاران صدیق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مخصوصا شمادوستان بزرگوار حوزه خادمین به ایثارگران عزیز… اینجانب در زمان دفاع مقدس دوبار به صورت داوطلبانه و در تاریخ ۶۵/۰۴/۱۵ لغایت ۶۵/۰۷/۰۱ و تاریخ ۶۷/۰۶/۰۵ لغایت ۶۷/۰۹/۱۲ به جبهه های جنگ اعزام شدم که تا به حال در جایی هم استفاده نکردم وتنها احساس کردم که در آن شرایط وظیفه ام را انجام دادم .اما اینک بعد از گذشت ۲۳ سال خدمت در یکی از شرکتهای دولتی دوستان کشف کردند که ۶ روز از مدت ۶ ماه حضورم در جبهه کم بوده وخدمات ایثارگری وحتی در امتیاز بندی وام ومسکن بنده را به عنوان رزمنده محسوب نمی نمایند. فقط خواستم ببینم آیا میتوان با چنین ادعایی مانع از خدمات رسانی به ایثارگران شد و آیا در قوانین جدید تصویبی در مجلس بحث مدت حضور داوطلبانه اشاره شده و برای ۶ روز کم بودن چه تصمیمی گرفته شد؟

با سلام. به بنیاد شهید محل مراجعه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *