معیشت و منزلت معلمان

توضیحات فانی درباره تأمین معیشت و منزلت معلمان

پاراف توضیحات فانی درباره تأمین معیشت و منزلت معلمان : علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سومین روز از سی‌وسومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور که با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز به کار کرد گفت: تحول در آموزش و پرورش در گرو تحول در منابع انسانی آموزش و پرورش است و فراهم کردن زمینه آرامش و آسایش معلمان و وضعیت معیشتی مناسب در کنار هویت و منزلت معلم می‌تواند نقش مؤثری در تحول آموزش و پرورش داشته باشد.

فرهنگیان در ۷۵۰ منطقه آموزشی در دورترین مناطق کشور مشغول انجام وظیفه هستند و پس از لایه مدیریتی آموزش و پرورش مدیران مدارس حضور دارند.

سند تحول بنیادین که ۱۰ سال تدوین و تصویب آن به طول انجامید امروز به عنوان سند بالادستی مبنای فعالیت‌های آموزش و پرورش کشور است. در برنامه ششم توسعه سند تحول به موجب مصوبه هیأت وزیران مبنای کار ما قرار گرفته است، به عبارت دیگر سند تحول نمایی از چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴ است که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت رسیده و در واقع تصویر چشم‌انداز، سند تحول بنیادین است و ما دو سال گذشته در اجلاس سی‌ویکم از نقشه راه سند رونمایی کردیم.

وی با بیان اینکه اجرایی کردن سند تحول از توان یک وزارتخانه خارج است، گفت: برای اجرای سند و نزدیک شدن به چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴ نیازمند همکاری و مشارکت سایر نهادها، ارگان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی هستیم. توسعه مشارکت‌ها ازجمله سیاست‌های جدی است که در آموزش و پرورش دنبال می‌شود و امید است در ادامه اجرایی کردن سند از توانمندی سایر نهادها بهره ببریم. توسعه مشارکت می‌تواند در کنار کمک‌های دولت متضمن اجرای سند شود.

یقیناً تحول در آموزش و پرورش در گرو تحول در منابع انسانی آموزش و پرورش است. نقشی که معلم در کلاس درس ایفا می‌کند نقش منحصربه‌فرد و ممتازی است و ایجاد انگیزه و فراهم کردن زمینه‌های آرامش و آسایش برای معلمان و امکان معیشت مناسب در کنار هویت و منزلت معلم، می‌تواند نقش مؤثری در تحول آموزش و پرورش داشته باشد.

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: بررسی‌های سه ساله اخیر نشان می‌دهد ۸۰ درصد اعتراضات دانش‌آموزان به نمرات خود در امتحانات وارد است و عمدتاً نمرات آنها تغییر مثبت داشته، که نیازمند توجه بیشتر به تصحیح اوراق در حوزه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم در الکترونیکی کردن برگزاری امتحانات، متمرکز بودیم و تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام شده است، گفت: هنوز مشکلات بودجه‌ای اجازه نداده فرآیند تصحیح اوراق را نیز الکترونیکی کنیم. در حال حاضر ثبت و ارسال نتایج و تجمیع آنها در قالب سامانه فاینال انجام می‌شود. به منظور ثبت فرآیند فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان نیز سامانه‌ای طراحی کردیم و درصدد هستیم فرآیند فارغ‌التحصیلی را به پایه‌های پایین‌تر تسری دهیم و به مرحله‌ای برسیم که برای هر دانش‌آموز در هر پایه یک فرآیند فارغ‌التحصیلی ثبت شود.

وی با بیان اینکه ارسال سوابق به سازمان سنجش از دیگر اقدامات انجام شده به منظور الکترونیکی کردن امتحانات نهایی در حال انجام است، گفت: نتایج امتحانات نهایی ۳ ساله ۹۴، ۹۵، ۹۶ به تفکیک دروس و برای همه استان‌ها تفکیک شده و قابل بررسی و تحلیل است. هرچه از مناطق بالای جدول نتایج به سمت پایین حرکت می‌کنیم، بستگی معنادار میان نمرات مستمر و ارزشیابی پایانی کاهش می‌یابد. این به این معناست که هرچه در فرآیند نمره‌دهی مستمر بهتر عمل شده است، نتایج ارزشیابی پایانی نیز بهتر بوده است.ایران.