آشنایی با ضوابط و اختیارات صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران

آشنایی با ضوابط و اختیارات صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران

پاراف آشنایی با ضوابط و اختیارات صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران : سعید عندلیبی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران وظایف و اختیارات صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران را تشریح کرد.

اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران  در شورای نگهبان نیز مورد تأیید قرار گرفته است و در تاریخ ۱۶ آبان ماه سال جاری توسط دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به کلیه وزارتخانه‌ها، نهادها و مراجع مربوطه ابلاغ‌شده است

وی در خصوص تصویب «اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران» گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران به استناد ماده ۳۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و با هدف ایجاد توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی و حمایت از فرصت‌های شغلی ایثارگران در تاریخ ۲۶ تیرماه سال ۹۲ پیشنهاد تشکیل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران را به هیئت‌وزیران ارائه داد و هیئت‌وزیران نیز پس از دو جلسه بررسی، اساسنامه این صندوق را تصویب کرد.

از وظایف و اختیارات صندوق می‌توان به «کمک به تأمین منابع مالی جهت فعالیت‌های زیرساخت اشتغال و اجرای برنامه‌های حمایت از مجریان طرح‌های خوداشتغالی و کارآفرینی برای ایثارگران» و «کمک به تأمین و پرداخت یارانه سود و کارمزد به مجریان طرح‌های اشتغال‌زا و کارآفرینی ایثارگران واجد شرایط» اشاره کرد

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به وظایف و اختیارات صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران گفت: بر اساس ماده ۳ اساسنامه این صندوق، «اعطای تسهیلات خوداشتغالی و حمایت از کارآفرینان در راستای توانمندسازی و ایجاد اشتغال» و «همچنین اعطای تسهیلات اعتباری به‌صورت قرض‌الحسنه و کم سود به اشخاص حقیقی و حقوقی جهت ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای ایثارگران» از جمله وظایف و اختیارات این صندوق است.

عندلیبی ادامه داد: از دیگر وظایف و اختیارات صندوق می‌توان به «کمک به تأمین منابع مالی جهت فعالیت‌های زیرساخت اشتغال و اجرای برنامه‌های حمایت از مجریان طرح‌های خوداشتغالی و کارآفرینی برای ایثارگران» و «کمک به تأمین و پرداخت یارانه سود و کارمزد به مجریان طرح‌های اشتغال‌زا و کارآفرینی ایثارگران واجد شرایط» اشاره کرد. البته باید این نکته را نیز مدنظر داشت که اجرای این وظایف و اختیارات با رعایت سیاست‌های شورای عالی اشتغال صورت خواهد گرفت.

هیئت‌امنا:

ریاست هیئت‌امنای این صندوق بر عهده رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران است و سایر اعضا عبارت‌اند از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا معاون ذی‌ربط وی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا معاون ذی‌ربط وی، وزیر امور اقتصادی و دارایی یا معاون ذی‌ربط وی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یا معاون ذی‌ربط وی، رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا معاون ذی‌ربط وی و یک نفر از ایثارگران متخصص و آشنا به موضوع اشتغال و کارآفرینی به انتخاب مرکز تشکل‌های ایثارگران تشکیل می‌دهند.

هیئت‌مدیر:

هیئت‌مدیره این صندوق نیز مرکب از ۵ نفر خواهند بود که ۲ نفر از آن‌ها اعضای علی‌البدل هستند و از میان افراد دارای شرط وثاقت و امانت به پیشنهاد رییس هیئت‌امنا و تصویب هیئت‌امنا برای مدت ۳ سال انتخاب و با حکم رییس هیئت‌امنا منصوب می‌شوند. هیئت‌مدیره در اولین جلسه از بین اعضای خود یک نفر را به‌عنوان رییس هیئت‌مدیره انتخاب خواهد کرد. همچنین مدیرعامل نیز از بین اعضای هیئت‌مدیره و یا خارج از آن برای مدت ۳ سال از بین افراد دارای شرط وثاقت و امانت به پیشنهاد و انتخاب هیئت‌مدیره و توسط رییس هیئت‌امنا منصوب می‌شود.

عندلیبی با اشاره به ماده ۷ اساسنامه این صندوق گفت: بر اساس این ماده، جلسات هیئت‌امنا حداقل سالی دو بار با دعوت رییس هیئت‌امنا و یا با تقاضای مدیرعامل تشکیل خواهد شد. لذا با عنایت به اینکه مصوبه مربوطه اواسط آبان ماه ابلاغ شده است، به‌زودی نخستین جلسه هیئت‌امنا با دعوت ریاست محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌عنوان رییس هیئت‌امنا تشکیل و نسبت به تعیین هیئت‌مدیره و مدیرعامل تصمیم‌گیری خواهد شد. لذا تا زمان تعیین هیئت‌مدیره و مدیرعامل صندوق امکان ایجاد ساختار و تشکیلاتی صندوق و شروع فعالیت آن میسر نیست.

هدف و آثار صندوق:

به‌شرط تأمین منابع مالی صندوق از محل کمک‌ها و بودجه عمومی دولت به‌عنوان پایه تقویت صندوق و سپس کمک‌ها و هدایای نقدی و غیر نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی و البته سایر منابع بنیاد و در آخر وجوه برگشتی اقساط وام‌های اشتغال و پرداختی به ایثارگران در سنوات گذشته می‌توان امیدوار بود که با تجمیع منابع و هدایت این منابع در سایه مدیریت توانمند و متعهد به جامعه ایثارگری، به حول قوه الهی شاهد انسجام در برنامه‌های مبتنی بر اشتغال و کارآفرینی جامعه هدف باشیم.ایثار.