رای دیوان عدالت درباره اعطاء عنوان خبره در اجرای طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان

رای دیوان عدالت درباره اعطاء عنوان خبره در اجرای طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان

پاراف رای دیوان عدالت درباره اعطاء عنوان خبره در اجرای طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان : کلاسه پرونده: ۹۴/۸۰۷شماره دادنامه: ۹۷۶موضوع رأی: برخورداری از عنوان خبره در بدو اجرای طرح مسیر ارتقائ شغلی و پیش از تحقق اصلاحیه مورخ ۱۳۸۴/۴/۱۲شورای امور اداری و استخدامی کشور امکان پذیر نیست.
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی اعلام کرده است که شعب سوم و چهارم دیوان عدالت اداری در خصوص الزام دستگاه متبوع شکات به اعطاء عنوان خبره در بدو اجرای طرح مسیر ارتقای شغلی معلمان، آراء معارض صادر کرده ا ند. نامبرده رفع تعارض و صدور رأی وحدت رویه را خواستار شده است.

گردش کار پرونده ها و مشروح آراء به قرار زیر است:
الف: شعبه سوم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۹۱۰۹۹۸۰۹۰۰۰۶۴۷۳۶ با موضوع دادخواست آقای حسن اصلانی به طرفیت سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و به خواسته الزام به اعطاء عنوان خبره در اجرای طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان از تاریخ ۱/۴/۱۳۸۴ به موجب دادنامه شماره ۹۲۰۹۹۷۰۹۰۰۳۰۰۴۱۸- ۲۲/۲/۱۳۹۲، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
نظر به این که مطابق تصویب نامه شماره ۲۵۲۵۲/ت/۲۹۹۳۳هـ -۲۶/۱/۱۳۸۳ هیأت وزیران و دستورالعملهای
بعدی اولاً: تشخیص رتبه کارکنان مشمول ارتقاء شغلی با هیأت ممیزه است. ثانیاً: به شرح بند ۳ بخشنامه شماره ۹۱۴۷۸/۱۸۰۲-۲۸/۵/۱۳۸۳ دفتر نظامهای استخدامی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور آغاز ارتقاء شغلی با اختصاص و اعطاء رتبه ارشد است و پس از آن در صورت طی مدت ۵ سال و کسب امتیاز امکان اختصاص رتبه های بعدی وجود دارد، بنابراین شکایت و خواسته شاکی مبنی بر الزام به اختصاص رتبه خبره از ابتدای اجرای طرح موجه به نظر نمی رسد و رأی به رد آن صادر و اعلام می شود. رأی دیوان قطعی است.
ب: شعبه چهارم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۸۶/۴/۹۹۹ با موضوع دادخواست آقای حافظ باطنی به طرفیت سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و به خواسته الزام به اعطاء عنوان خبره در بدو اجرای طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان به موجب دادنامه شماره ۱۹۲۵-۳۰/۱۰/۱۳۸۶، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
شاکی آقای حافظ باطنی به طرفیت سازمان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی مبنی بر اعتراض به عدم اعطاء ارتقاء به سطح خبره در بدو امر اعلام شکایت کرده است خوانده طی لایحه ای به شماره ۷۱۰/۲۵۲۰۹-۱۹/۸/۱۳۸۶ پاسخ را ارسال و اعلام داشته در آغاز اجرای طرح ۱/۴/۱۳۸۳ هیچ یک از مشمولین به سطوح خبره و عالی ارتقاء نمی یابند و پس از توقف پنج سال و در صورت داشتن امتیازات لازم به رتبه های بعدی ارتقاء می یابند. لذا رد شکایت وی مورد تقاضا است که با عنایت به محتویات پرونده نظر به این که وفق بخشنامه شماره ۳۰/۷۱۰-۵/۴/۱۳۸۳ بند ۵ جهت کسب رتبه خبره ۱۱۰۰ امتیاز لازم است و مطابق تبصره بخشنامه ۳۳/۲۷۱۶۱۳/۷۱۰-۲/۵/۱۳۸۴ چنانچه مشمولین طرح در بدو امر اولین ارزشیابی واجد شرایط (واجد امتیازات لازم برای ارتقاء به سطح خبره و عالی باشند با رعایت شرایط مربوطه ارتقای ایشان بلامانع است و با توجه به این که وفق نامه شماره ۷۱۰/۷۹۱۴۵/۱۸۰۱-۱۳/۱۰/۱۳۸۶ نامبرده در سال ۱۳۸۳ یکهزار و دویست و دوازده امتیاز را کسب کرده است بنـابراین شکایت وی مـوجه تشخیص و بـه ورود شکایت نـامبرده از سال ۱۳۸۳ بـه رتبه خبره حکم صـادر و اعـلاممی شود. رأی دیوان قطعی است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۵/۸/۱۳۹۴ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی:

اولاً: تعارض در آراء محرز است. ثانیاً: به موجب مصوبه شماره ۲۵۵۲/ت۲۹۹۳۳هـ-۲۶/۱/۱۳۸۳ هیأت وزیران مقرر شده است به منظور افزایش انگیزه و کارایی معلمان و ارتقاء سطح کیفی خدمات آموزشی به معلمانی که به طور تمام وقت به تدریس اشتغال دارند و مربیان و مدیران و معاونین مدارس، بر اساس عواملی مانند کیفیت تدریس، خلاقیت و نوآوری، میزان موفقیت دانش آموزان تحت تعلیم، میزان تلاش در زمینه تربیت اخلاقی دانش آموزان، تجربه، طی دوره های آموزشی مورد نیاز، استفاده از فناوریهای جدید، فعالیتهای علمی و پژوهشی و … مطابق با ضوابطی که به تصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور می رسد و پس از طی آزمونهای مربوط و کسب امتیازات لازم به رتبه معلم ارشد، معلم خبره و معلم عالی ارتقاء می یابند. شورای امور اداری و استخدامی کشور نیز طی دستورالعمل شماره ۳۸۶۱۱/۱۸۰۰-۱۰/۳/۱۳۸۳، ضوابط و شرایط احراز عناوین ارشد، خبره و عالی در طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان را تصویب کرده است. هر چند در بندهای ۲ و ۴ دستورالعمل یاد شده برای ارتقاء به رتبه های خبره و عالی کسب حداقل ۸۰ و ۸۵ درصد امتیازات مربوط به ارزشیابی دو سال منتهی به زمان ارزیابی مستخدم در خصوص طرح و همچنین کسب حداقل ۱۱۰۰ و ۱۶۰۰ امتیاز ازعوامل
مندرج در این دستورالعمل برای برخورداری ازعنوان خبره و عالی پیش بینی شده و منعی ملاحظه نمی شود تا این که در ابتدای امر کسی با احراز امتیازات لازم از عناوین خبره و عالی برخوردار شود، اما چون شورای مذکور در جلسه ۶/۴/۱۳۸۴ خود (موضوع نامه شماره ۶۳۸۳۰۱/م۱۰۱۰-۱۲/۴/۱۳۸۴ دفتر نظامهای استخدامی و دبیرخانه شورا سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به وزارت آموزش و پرورش) اصلاحاتی در دستورالعمل طرح مسیر ارتقاء شغلی موضوع دستورالعمل شماره ۳۸۶۱۱/۱۸۰۰-۱۰/۳/۱۳۸۳ به عمل آورده و در ذیل بند ۲ آن دستورالعمل، تبصره ای اضافه کرده مبنی بر این که « چنانچه مشمولین طرح در بدو امر (اولین ارزیابی) واجد امتیازات لازم برای ارتقاء به سطح خبره و عالی باشند، با رعایت شرایط مربوطه ارتقاء ایشان بلامانع می باشد.» حکایت از این دارد که شورای یاد شده در مصوبه ۱۰/۳/۱۳۸۳ قائل به اعطای عناوین خبره و عالی در بدو امر طرح مسیر ارتقاء شغلی معلمان نبوده است و در مصوبه اصلاحی خود اعطاء عنوان شغلی خبره و عالی در بدو امر را به بند ۲ مصوبه سال ۱۳۸۳ الحاق کرده است. با توجه به مراتب، رأی شعبه سوم دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۹۲۰۹۹۷۰۹۰۰۳۰۰۴۱۸- ۲۲/۲/۱۳۹۲ که برخورداری شاکی از عنوان خبره در بدو اجرای طرح مسیر ارتقاء شغلی و پیش از تحقق اصلاحیه مورخ۱۲/۴/۱۳۸۴ شورای امور اداری و استخدامی کشور را مغایر قانون دانسته و به رد شکایت شاکی صادر شده، صحیح و موافق مقررات است. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲، برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

محمدجعفر منتظری / رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری