آزمون جامع شغل معلمی برای تعیین صلاحیت قطعی معلم‌ شدن

آزمون جامع شغل معلمی برای تعیین صلاحیت قطعی معلم‌ شدن

پاراف آزمون جامع شغل معلمی برای تعیین صلاحیت قطعی معلم‌ شدن : نعمت الله موسی پور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اعلام نتایج آزمون پایانی برای ورود پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی به شغل معلمی گفت: ۵۳ درصد افراد صاحب صلاحیت قطعی و ۳۵ درصد صاحب صلاحیت مشروط شدند.

پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش با شرکت در آزمون پایانی آخرین مرحله از مراحل مختلف ورود به شغل معلمی را پشت سرگذاشتند. افرادی که مرحله پایانی را نیز با موفقیت طی کردند از اول مهر به عنوان معلم وارد مدارس کشور می‌شوند.

۱۷۸ هزار نفر در تاریخ ۲۷ شهریور سال ۹۴ برای جذب ۳۷۰۰ نفر در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش شرکت کردند. آموزش‌وپرورش از همان ابتدا اعلام کرد: قبولی در این آزمون به منزله راهیابی به آموزش‌ و پرورش نیست و پذیرفته شدگان باید دوره آموزشی یک ساله را طی کنند تا از مهر ۹۵ شروع به فعالیت کنند. هم‌اکنون برخی از پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش نسبت به عدم قبولی یا قبولی مشروط در آزمون پایانی معترض هستند.

نعمت الله موسی پور اظهار کرد: پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش که دوره‌های آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کردند باید سه مرحله را با موفقیت طی می‌کردند.مرحله نخست مربوط به دروس است و افراد باید در تمام دروس نمره ۱۲ را کسب می‌کردند. مرحله دوم مربوط به مجموع نمرات است که براین اساس هر فرد باید معدل ۱۴ را کسب کرده باشد و مرحله سوم شرکت در آزمون ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای یا آزمون جامع بود که افراد باید از مجموع یک هزار امتیاز ۶۵۰ امتیاز که همان نمره ۱۳ است را کسب می‌کردند.

به افرادی که در آزمون درسی نمره لازم را کسب نکرده و معدل آنها کمتر از ۱۴ بود فرصت مجدد برای شرکت در آزمون جبرانی داده شد و از آنجایی که نمرات آزمون جبرانی دیر اعلام شد به تمام افرادی که تصور می‌کردند معدل ۱۴ را کسب کنند اجازه شرکت در آزمون جامع یا پایانی را دادیم.

آزمون جامع شامل سه بخش آزمون کتبی متمرکز، آزمون فرهنگی و توان معلمی بود که در بخش سوم دو نفر از اساتید به عنوان داور نحوه تدریس فرد را مشاهده و به او امتیاز می‌دادند. مرحله تدریس ۳۵۰ امتیاز،آزمون فرهنگی ۲۰۰ و آزمون‌های کتبی ۴۵۰ امتیاز داشت.آزمون کتبی نیز شامل دو بخش سوالات گزینه‌ای و عملکردی بود که بخش عملکردی برای نخستین بار در نظام آموزشی دانشگاه‌‌های ایران برگزار می‌شد و براین اساس فرد باید تمام آنچه را آموخته در فرآیند تولید فعالیت‌های آموزشی به کار می‌گرفت یعنی معیاری برای تلفیق دانش تخصصی و دانش حرفه‌ای معلمی بود.

مجموع امتیازات افراد محاسبه و به سه گروه تقسیم شدند، گروهی که صلاحیت آنها به طور قطعی احراز شد،‌گروهی که صلاحیت آنها قطعی نیست اما میزانی از صلاحیت‌ها را برای کار تدریس دارند بنابراین به آنها صلاحیت مشروط اعطا شد و گروه سوم افرادی بودند که صلاحیت لازم را کسب نکردند.

موسی پور تصریح کرد: افرادی که از نمره ۱۲ را در تمام دروس کسب و معدل آنها ۱۴ شده است همچین ۲۵ درصد نمره آزمون کتبی و در مجموع ۶۵۰ امتیاز را کسب کردند،‌صاحب صلاحیت قطعی شناخته شدند که سهم آنها ۵۳ درصد بود. افرادی که نمره کل آزمون جامع آنها ۵۰۰ تا ۶۵۰ امتیاز بود و ۲۵ درصد آزمون کتبی را هم کسب کرده‌اند صاحب صلاحیت مشروط شدند و برای استمرار فعالیت در شغل معلمی باید مجدد در آزمون جامع شرکت کنند که سهم آنها ۳۵ درصد است.

براساس مجوز سازمان مدیریت افرادی که دوره آموزشی دانشگاه فرهنگیان را با موفقیت طی کنند مجاز به شروع کار معلمی هستند و افرادی که احراز صلاحیت نشده‌اند مجدد می‌توانند در دوره شرکت کنند

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد:‌ گروه سوم که صلاحیت آنها تایید نشده است، نمره کل کمتر از ۵۰۰ امتیاز را کسب کرده‌اند که سهم آنها ۱۱ درصد است همچنین تعدادی که آمار آنها کمتر از ۱۰۰ نفر است،‌پرونده‌شان در حال بررسی است و شامل دو گروه هستند، عده‌ای که غیبت غیرمجاز دارند و عده‌ای که در هیچ یک از مراحل آموزشی شرکت نکردند.تسنیم.