تغییر در نظام پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت در برنامه ششم

تغییر در نظام پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت در برنامه ششم

پاراف تغییر در نظام پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت در برنامه ششم : نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در نشست خبری  درباره نظام پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت گفت: سالانه مبالغ قابل توجهی از بابت حقوق و مزایا به کارمندان دولت پرداخت می کنیم ولی توزیع اینها به لحاظ امتیازات دستگاه ها که بین کارمندان توزیع می شود، تفاوت هایی را ایجاد کرده است و در برنامه ششم کاری می کنیم تا عدالت پرداخت را بین کارکنان ایجاد کنیم. لذا در این باره اطلاع رسانی می کنیم و به بخش پیامهای مردم و مخاطبان خود اطمینان دهید حتما می خواهیم این کارها را به درستی انجام دهیم تا باعث افزایش انگیزه کاری و بهره وری شود.

در برنامه ششم کاری می کنیم تا عدالت پرداخت را بین کارکنان ایجاد کنیم

به گزارش پاراف به نقل از دولت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه سفرهای خارجی دستگاه ها محدود شد گفت: این کار می تواند مباین با ضرورت ظرفیتهای دستگاه ها نباشد و ماموریتها تایید می شود ولی اینکه هر هواپیمایی می رود نصفی از این افراد کارکنان دولت هستند، منطقی نیست. سازمان مدیریت و برنامه ریزی در کنار سایر دستگاه های نظارتی باید این ها را مراقبت و مواظبت کند. به ویژه شرایطی الان وجود دارد که نیازمندیم از منابع به نحو بهینه استفاده شود.

سخنگوی دولت با اشاره به سرمایه گذاری مستقیم خارجی ۶ میلیارد دلاری در کشور توسط یک کشور اروپایی گفت: این شرکت برای احداث ۴ نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ۳۵۲۰ مگاوات و یک نیروگاه بادی جمعا به مبلغ ۶ میلیارد دلار قراردادی را با وزارت نیرو امضا کرده است و این سرمایه گذاری نسبتا بزرگ که شاید در طول سال جاری و در شرایط سیاسی که هنوز برجام و رفع تحریم ها به درستی آغاز نشده، صورت گرفته است.

نوبخت با گزارش کوتاهی از مصوبات شورای اقتصاد، نشست خبری خود را ادامه داد و گفت: این شورا، سرمایه گذاری مستقیم خارجی 6 میلیارد دلاری را برای اجرا تصویب کرد. در این طرح یک شرکت اروپایی برای احداث 4 نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت 3520 مگاوات و یک نیروگاه بادی جمعا به مبلغ 6 میلیارد دلار قراردادی را با وزارت نیرو امضا کرده است و این سرمایه گذاری نسبتا بزرگ که شاید در طول سال جاری و در شرایط سیاسی که هنوز برجام و رفع تحریم ها به درستی آغاز نشده، صورت گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره تجمیع بیمه ها نیز گفت: این که بیمه های تجمیع شده در وزارت رفاه متمرکز باشد یا در وزارت بهداشت و درمان، تفاوت نظر تاریخی وجود دارد و هر یک استدلال خود را دارند. ریاست محترم جمهور این موضوع را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی محول کرده تا مدل نهایی این تجمیع تهیه شود و تا یکی دو هفته آینده بدون گرایشهای دستگاهی این موضوع مطرح می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه به قیمت تضمینی گندم اشاره کرد واظهار داشت: شورا اقتصاد همچنین قیمت تضمینی خرید گندم را برای هر کیلو 1270 تومان اعلام کرد. در سال 94 این عدد 1350 تومان است و سال 93، 3050 تومان بود و سال 92 در حدود 2800 تومان بود و در سال 91 این عدد 1400 تومان بود که نشان می دهد افزایش قیمت، عامل انگیزشی برای تولید بیشتر گندم در کشور است. افزایش قیمت ها و دادن پولها به وقت به زارعین می تواند در افزایش تولید موثر باشد. این خریدها، رقم قابل توجهی بار مالی به دولت تحمیل می کند و امسال دولت 9300 میلیارد تومان گندم خریداری و کیلویی 650 تومان فروخته است . این نشان می دهد دولت گندم را با قیمت افزایش نیافته در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد و به تولید کنندگان می پردازد، از این رو دولت حاضر است این بار مالی را بپدازد. همچنین درباره خرید چای نیز اینطور بوده و باعث شده تولید چای 30 درصد افزایش یابد.

در ادامه این نشست سخنگوی دولت گزارشی از رشد اقتصادی که مرکز آمار در 6 ماهه اول امسال ارائه کرده است اشاره کرد بیان داشت: مرکز آمار ایران رشد اقتصادی 6ماهه اول را مثبت 1 درصد اعلام کرد. این در شرایطی است که بخش کشاورزی +5.7 درصد رشد داشت ولی صنعت -1.1 درصد بود و خدمات 9 دهم درصد بود. این نشان می دهد ما ظرفیت افزایش تولید در بخش کشاورزی را داریم و امیدواریم با سیاستهای اعمالی، صنعت نیز از رشد برخوردار شود. امسال نزولات جوی نیز سال زراعی خوبی را نوید می دهد و امیدواریم سال آینده رشد بیشتری را در بخش کشاورزی داشته باشیم.

او در پاسخ به سئوالی درباره اعلام رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی چنین رشدی را اعلام نکرده. همواره بین بانک مرکزی و مرکز آمار گزارشها اندکی تفاوت دارد. تورم مهرماه را مرکز آمار حدود 13 درصد اعلام کرد ولی بانک مرکزی 14 درصد اعلام کرد. همیشه مراجعی که آمار اعلام می کنند چون نحوه محاسبات آنها تفاوت دارد، گزارشها نیز فرق می کند. بنابراین اشکالی نیست دو مرجع دو عدد مختلف اعلام کند. طبق قانون تنها مرجع رسمی آمارها و اطلاعات انتشاری، مرکز آمار ایران است. این شایستگی ها و توانایی دستگاه های دیگر مانند بانک مرکزی را نفی نمی کند که مرکز معتبری برای آمارهاست. ولی حرف آخر و رسمی را مرکز آمار ایران می زند. علت تلاش ما برای صنعت نیز، مثبت کردن رشد منفی بخش صنعت است.

او با اشاره به پیگیری های دولت برای بسته اقتصادی گفت: ما دو ماموریت برای بخش دولتی قائل شدیم. اول برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای افزایش پرداختهای عمرانی و دیگر برای بانک مرکزی در زمینه پرداخت تسهیلات با نرخ 16 و 12 درصد ماموریت رقم خورد. واگذاری این تسهیلات به صورت هدفمندی به زودی به صنعت آغاز خواهد شد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برای تشویق صنایع پسین مانند سیمان و فولاد، این پرداختها را صورت می دهد.

نوبخت با ارائه آمار پرداختهای نقدی تا تاریخ 7 آبانماه به طرح های عمرانی این رقم را 14 هزار و 218 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: به این مبلغ 2100 میلیارد برای مهار آبهای مرزی و 3500 میلیارد نیز برای خرید اسناد خزانه پرداخت شده و 1380 میلیارد تومان هم برای قانون مدیریت بحران پرداخت شده و جمعا بالغ بر 20 هزار و 455 میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی پرداخت شده که در مقایسه با پرداخت سال قبل در همین مقطع، 7هزار و 250 میلیارد تومان بیشتر پرداخت شده که با توجه به تقلیل منابع، نشان دهنده اراده دولت برای کاستن از هزینه های جاری و پرداخت بیشتر به طرحهای عمرانی است.

وی در پاسخ به سئوالی که در مورد تسهیلاتی بود که قرار است برای افزایش قدرت خرید مردم یا مصرف کنندگان پرداخت شود تا آنها تقاضای جدیدی برای خرید داشته باشند، منجر به افزایش نقدینگی می شود، جواب داد: خلق پایه پولی تبعاتی خواهد داشت ولی قرار نیست این اتفاق بیفتد. این تسهیلات از تقلیل نرخ سپرده قانونی صورت می گیرد که مشروحا در هفته گذشته توضیح داده شد. این پول جدیدی تلقی نمی شود و هر بخش از این که منجر به افزایش پایه پولی شود، در نقدینگی موثر است. بانکها نیز با این طرح ضرر نمی کنند و این طرح از نیمه این ماه آغاز می شود که امیدواریم موثر باشد.