تغییرات در چارت سازمانی صدا و سیما

پاراف تغییرات در چارت سازمانی صدا و سیما : محمد سرافراز، رییس سازمان صداو سیما در دیدار با برخی از استادان دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از اصلاحات ساختاری سازمان خبر داد و اعلام کرد که بیش از ۷۰۰ پست مدیریتی در این اصلاحات حذف شدند.

وی  گفت: برای اینكه ارزیابی صحیحی از رسانه و كاركرد آن داشته باشیم، باید هم به درون رسانه نگاهی بیفكنیم و هم به بیرون از آن توجه كنیم تا آسیب شناسی درستی از وضعیت رسانه حاصل شود.

سرافراز یادآور شد: بسیاری از سازمان ها به لحاظ ساختار اداری بسیار گسترده شده اند و استمرار این وضعیت به نوعی مشكل ساز خواهد بود، اینكه بعضی از سازمان‌ها بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد بودجه خود را صرف حقوق كاركنان می‌كنند، نشان از اداری بودن ساختار است كه یك مشكل عمومی محسوب می شود و صداوسیما نیز به نوعی با آن مواجه است.

باید تفكر گسترده شدن نظام كارمندی اصلاح شود، به همین منظور رسانه ملی در دور جدید مدیریتی قائل به این است كه وضعیت خود را به ساختاری رسانه‌ای تغییر دهد، بنابراین در اولین گام، به این نتیجه رسیدیم كه باید ساختار سازمانی خود را اصلاح كنیم، لذا بیش از ۷۰۰ پست مدیریتی حذف شدند و این روند اصلاح ساختار ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه با طرح این سوال كه روند اصلاحی رسانه چگونه باید باشد، به نحوه شكل‌گیری و راه‌اندازی شبكه پرس‌تی وی به عنوان یك ساختار موفق رسانه‌ای اشاره كرد و گفت: در ابتدا این سوال مطرح بود كه برای راه‌اندازی شبكه پرس از چه مدلی باید تبعیت كنیم و چه نیروهایی باید در آن شاغل شوند؟

در مسیر مطالعه با دو مدل بین‌المللی كه یكی مربوط به شبكه الجزیره بود و با خرید عناصر حرفه‌ای بی‌بی‌سی و سی‌ان ان شكل گرفته بود و دیگری نیز مربوط به شبكه راشاتودی كه از طریق فراخوان دركشورهای غربی، تعدادی را انتخاب و فعالیت خود را آغاز كرد، مواجه شدیم، اما تصمیم گرفتیم كه پرس تی وی را با تكیه بر نیروهای خودی كه مسلط به زبان انگلیسی بودند و با ارائه آموزش‌های رسانه‌ای كه نیاز داشتند، راه اندازی كنیم، به گونه‌ای كه اكنون جزو موفق‌ترین شبكه‌‌‌های خبری به حساب می‌آید. وقتی شبكه یا شبكه هایی از ابتدا بر مبنای ساختاری صحیح راه اندازی می شوند، نتیجه خوبی بدست می آید.

وی در ادامه با اشاره به بحث سریال‌های تلویزیونی، تأكید كرد: تولید سریال خوب و جذاب متكی به دو اصل مهم است، یكی داشتن داستان خوب و دیگری مضمون خوب كه سریال را برای مخاطب دیدنی كند تا او درگیر سریال شود.

در گذشته تولید سریال به دلیل تعداد كم شبكه‌ها راحت‌تر بود، اما اكنون با افزایش شبكه‌ ها و تولید افزون‌تر سریال‌ها، كار پیچیدگی خود را دارد ضمن آنكه در صدد هستیم برای ساخت سریال از افرادی كه سناریست و داستان‌پرداز خوبی هستند، استفاده كنیم.

وی با اشاره به فضای جدید رسانه‌ای كه برگرفته از فضای مجازی است و كاركرد‌های مختلفی نیز پیدا كرده است، یادآور شد: رسانه ملی درصدد است كه در این حوزه به طور جدی وارد شود و در اولین قدم درصدد هستیم تا با راه اندازی IPTV این امكان را برای مردم به وجود آوریم كه هر كس در هر ساعت بتواند برنامه مورد علاقه‌اش را دریافت كند.

مهم‌ترین ویژگی رسانه‌های امروزی تعاملی بودن آن‌هاست، در واقع هر مخاطبی اكنون یك رسانه محسوب می‌شود، تولید پیام می‌كند و آن را منتشر می‌سازد، در چنین فضایی باید كاركرد رسانه‌ای چون رادیو و تلویزیون را با بهره گیری از توان فكری نخبگان مجدداً باز تعریف كرد.*مهر

تغییرات در چارت سازمانی صدا و سیما