نقش مشورت کردن در تصمیم گیری و شناخت پتانسیل‌های کارمندان

0
79
تصمیم گیری
تصمیم گیری

پاراف نقش مشورت کردن در تصمیم گیری و شناخت پتانسیل‌های کارمندان : مشاوره گرفتن و مشورت کردن از افراد عاقل و صاحب خرد، یکی از راههایی است که افراد را قدم به قدم به آرزوهایشان نزدیک می‌کند. چرا که حضرت علی(ع) در این باره می‌فرمایند: «با افراد عاقل و صاحب خرد مشورت کن تا از لغزش و پشیمانی ایمن گردی.»مشورت و نظرخواهی از دیگران یکی از عوامل مهم و مسائل حیاتی و تصمیم گیری است، با توجه به وسعت موضوعات و پیچیدگی مسائل و نیز گستردگی اطلاعات، یک نفر قادر به شناخت همه مسائل و به دست آوردن همه اطلاعات لازم در مورد یک مساله نیست و در نتیجه نمی‌تواند تصمیم منطقی و درستی در مورد آن اتخاذ نماید.

یادمان باشد، رد و بدل کردن مشورت به این سادگی‌ها نیست. همیشه این احتمال وجود دارد که یکی از طرفین مشورت مرتکب یک اشتباه ساده شود و در نتیجه رابطه میان طرفین خدشه دار شده یا آسیب ببیند. در واقع اگر پروسه مشورت خوب پیش رود چه اتفاقی می‌افتد؟ مشورت درست، باعث می‌شود از نقطه ای کاملا متفاوت مساله خود را بررسی کنیم. همیشه ده‌ها راه پیش پای ما قرار دارد و مشورت مثل چراغی است که این راه‌ها را بر ما نمایان می‌کند.

تعریف و اهمیت مشورت

«مشورت» و «مشاوره» از یک ریشه و به معنای مراجعه به افراد آگاه و مطلع برای راه یابی به حل مساله و بهره گیری از تجارب و آگاهی دیگران است.نقش مشورت در زندگی، نقشی اساسی است. تحقیقات تجربی نشان می‌دهد که مشورت اگر مهم‌ترین نقش را در پیشرفت و استفاده بهینه از زندگی نداشته باشد، دست کم می‌تواند یکی از بهترین نقش‌ها را ایفا کند. در دنیای امروز، زندگی بدون مشورت و مشارکت و هم فکری با دیگران، امکان‌پذیر نیست. در فرهنگ و ادبیات فارسی نیز آمده است: «آن که بیشتر مشورت می‌کند کمتر دچار اشتباه می‌شود.».

با مردان بزرگ مشورت کنید

امیرمومنان حضرت علی(ع) در مورد عواقب عدم مشورت و استبداد به رای چنین هشدار می‌دهد؛ کسی که استبداد در رای داشته باشد هلاک می‌شود و کسی که با مردان بزرگ مشورت کند در عقل و دانش آنان شریک می‌شود.ضرورت مشورت یک مساله عقلی است و هر انسان عاقل و خردمندی این ضرورت را درک می‌کند و هیچ خردمندی خود را ازآن بی نیاز نمی‌داند. حضرت علی(ع) می‌فرماید: هیچ انسان عاقل و خردمندی از مشاوره بی نیاز نمی‌گردد. مشورت در نگاه امیرمومنان (ع) یکی از ضرورت‌های اساسی برای اداره امور به ویژه تصمیم گیری است. آن حضرت مشورت و نظرخواهی از دیگران را قوی ترین و محکم ترین پشتیبان و حامی می‌داند و می‌فرماید: هیچ حامی و پشتیبانی، استوارتر و محکم‌تر از مشورت کردن نیست.

آثار و فواید مشورت

  • مشورت و موفقیت در زندگی : عوامل بسیاری چون تلاش، پشتکار، توکل به خدا، نظم و برنامه ریزی و بهره مندی از هوش و سلامت جسمی و روانی در پیشرفت و موفقیت انسان نقش دارند. اما یکی از عواملی که نمی‌توان نقش آن را نادیده گرفت، مشورت و استفاده از تجارب و اندوخته‌های دیگران است. در روایات آمده است که مشورت با دیگران، باعث می‌شود که توفیق الهی نصیب انسان گردد و در کارها موفق‌تر و عاقلانه‌تر عمل کند. رسول خدا (ص) فرمود: «کسی که می‌خواهد کاری انجام دهد و در مورد آن با فرد دینداری مشورت کند، خداوند او را به آنچه بهترین است، موفق می‌دارد.»
  • بهره برداری از فکر دیگران : یکی از فواید و پیامدهای مشورت، بهره برداری و استفاده از افکار و نظرات دیگران است. مشورت به انسان کمک می‌کند تا افکار و اندیشه‌های دیگران به ویژه صاحب نظران و متخصصان را به یاری طلبد و با قرار دادن افکار و اندیشه‌های آنان در کنار فکر و نظر خود بر قدرت، وسعت و عمق اندیشه و بینش خود بیفزاید و از درخشش افکار و اندیشه‌های دیگران بهره‌مند شود.حضرت علی(ع) می‌فرماید: هر کس که با صاحبان عقل و خرد مشورت کند، از درخشش افکار بهره مند می‌شود.
  • تقویت روحی و اعتماد به نفس : این واقعیتی است که اگر انسان در مسیر زندگی کسی را نداشته باشد که با او تبادل نظر کند، احساس تنهایی و غربت خواهد کرد و در نتیجه، نمی‌تواند نقش و وظایف خود را با اعتماد و اطمینان کامل انجام دهد. شاید به همین دلیل است که مشورت را نوعی پشتیبانی ذکر کرده اند: «مشورت کردن، پشتیبانی طلبیدن است.» در روایت دیگری از رسول خدا (ص) آمده است: «هیچ پشتیبانی مورد اعتمادتر از مشاوره نیست.»
  • دستیابی به راهکار مناسب : فایده دیگری که مشورت و توجه به نظرات دیگران به دنبال دارد این است که این کار باعث می‌شود تا تصمیم معقول و مناسبی اتخاذ شود و راه درستی انتخاب گردد. حضرت علی(ع) می‌فرماید: هر کس که با صاحبان اندیشه و خرد مشورت نماید به راه درست رهنمون می‌شود.

با چه کسانی مشورت نکنیم؟

  • افراد غیر متخصص و بی تجربه؛ افرادی که تجربه و تخصص کافی ندارند.
  • افراد غیر متدین و کسانی که اسرار ما را فاش خواهند کند.
  • مشورت با آدم بدبین و منفی نگر بسیار خطرناک است؛ زیرا او جز سیاهی، بدبختی و شکست، چیزی نمی‌بیند و صرفا افکار بدبینانه خود را به شیوه نصیحت گونه به شما انتقال می‌دهد.
  • آدم‌های لاف زن؛ کسانی که در طول زندگی هیچ قدم مثبتی برای خویش بر نداشته اند، چگونه می‌توانند در تصمیم گیریها راهنمای شما باشند و توصیه‌های مفید بکنند؟آرمان.

با شناخت پتانسیل‌های کارمندان ناممکن‌ها را ممکن سازید

چه شما برای اولین بار بر صندلی مدیریت تکیه زده باشید و چه چند سالی از دوران مدیریت‌تان گذشته باشد، به شدت به توصیه‌های راهبردی که در ادامه خواهد آمد نیاز خواهید داشت. با این حال پیش از مطالعه این توصیه‌ها باید به این واقعیت غیرقابل انکار توجه داشته باشید که تفکر در مورد چگونگی مدیریت افراد و کیفیت برقراری ارتباط با آنها جزو اولویت‌های اصلی هر مدیری است که به تازگی وارد یک مجموعه می‌شود.

تجربه نشان داده مدیران نیز می‌توانند چیزهای بسیاری از کارمندان‌شان بیاموزند که لازمه آن برقراری ارتباط درست و مستحکم بین مدیران و کارکنان است.

رابطه نزدیک با کارکنان را به‌صورت عملی تحقق ببخشید : بسیاری از مدیران بیشتر از آنکه در راستای برقراری رابطه‌ای واقعی و حسنه با کارمندان‌شان باشند، فقط در این مورد شعار می‌دهند و حرف می‌زنند، اما واقعیت آن است که برای موفقیت یک مدیر در اوایل فعالیت مدیریتی ایجاد و بهبود چنین رابطه‌ای از اهمیتی حیاتی برخوردار است. در فرآیند شکل‌گیری چنین رابطه‌ای نه فقط به نحوه گفتار و کردار طرفین، بلکه به مواردی چون زبان بدن، گوش کردن فعال و تطبیق دادن خود با ویژگی‌های شخصیتی مخاطبان باید توجه شود. ایجاد چنین رابطه‌ای صرفا یک امر جانبی و حاشیه‌ای نیست، بلکه موفقیت یا عدم موفقیت مدیران تازه‌کار و جوان در ابتدای حضورشان در یک مجموعه تا حد زیادی به آن بستگی دارد.

انتظارات عملکردی از کارکنان‌تان را با آنها در میان بگذارید : برقراری رابطه‌ای باز و شفاف بین مدیر و کارمندان باعث می‌شود کارکنان سازمان درک روشنی از انتظاراتی که مدیران از آنها دارند به دست آورند و فعالیت‌های خود را بر اساس آنها شکل دهند. متاسفانه در بسیاری از موارد، کارمندان زمانی می‌فهمند که مدیران از عملکردشان ناراضی هستند که برگه ارزیابی سالانه کاری‌شان به دستشان داده می‌شود یا در جلسات فصلی یا سالانه ارزیابی عملکرد، شرکت می‌کنند که البته این آگاهی یافتن بسیار دیرهنگام بوده و پیامدهایی چون اخراج کارکنان یا ایجاد کدورت بین مدیران و کارکنان را به دنبال دارد.

سبک مدیریتی خود را به کارکنان بشناسانید : کارمندانی که با مدیر جدیدی مواجه می‌شوند که شناختی نسبت به سبک مدیریتی‌اش ندارند، کنجکاو هستند که بدانند او چه روحیاتی دارد و با چه روشی می‌خواهد شرکت یا سازمان را رهبری کند. آیا کارمندانی را می‌پسندد که به‌طور مرتب به او گزارش دهند و برای اتخاذ تصمیمات به او مراجعه کنند و از او کسب تکلیف کنند؟ یا اینکه کارمندان مستقل و مقتدری را ترجیح می‌دهد که زیاد به او مراجعه نکنند و به صلاحدید خود عمل کنند و فقط در پایان کار به او گزارش دهند؟ پس از آگاهی از این موارد است که هر دو طرف از همدیگر شناخت پیدا می‌کنند و همکاری مطلوبی را با هم آغاز می‌کنند. در غیر این صورت هم کارکنان گیج و سردرگم هستند که چه کاری را باید انجام دهند یا انجام ندهند و هم مدیران تعجب می‌کنند که چرا کارمندان‌شان آن‌طور که آنها می‌خواهند عمل نمی‌کنند و تا حدی عجیب و غریب رفتار می‌کنند.

تمام اعضای تیم‌های تحت رهبری‌تان را به خوبی بشناسید : یک مدیر اگر شناخت درست و کاملی از افرادی که تحت رهبری او هستند پیدا نکند، هیچ گاه نخواهد توانست از پتانسیل‌های آنها استفاده کند، حتی اگر آن افراد بهترین و نخبه‌ترین کارمندان دنیا باشند. در نقطه مقابل، یک مدیر مدبر و کاربلد قادر است پس از پیدا کردن شناخت درست و هدفمند از توانایی‌ها و پتانسیل‌های نهفته و آشکار افراد معمولی و با توانایی‌های متوسط از مجموعه آنها یک تیم قدرتمند و باشکوه بسازد که بسیاری از ناممکن‌ها را ممکن سازند.دنیای اقتصاد.