پس از تصویب شورای رقابت قیمت انواع جدید خودرو اعلام شد

پس از تصویب شورای رقابت قیمت انواع جدید خودرو اعلام شد

پاراف پس از تصویب شورای رقابت قیمت انواع جدید خودرو اعلام شد :  شورای رقابت پرونده قیمت خودرو را بست. بر این اساس قیمت محصولات سایپا به دلیل افت کیفیت تنها مجوز ۴/۰ درصد افزایش قیمت را گرفت و محصولات ایران خودرو به دلیل ثابت ماندن کیفیت و افزایش کیفی برخی از محصولات تنها اجازه گرفت قیمت خودروهای خود را ۸۱/۱ درصد گران کند.

رضا شیوا :خودروسازان با ارائه مستندات خود برای سال جاری خواستار افزایش قیمت شدند لذا شورای رقابت با بررسی مدارک با افزایش قیمت آنها موافقت کرد.البته درصد افزایش نسبت به درخواست آنها خیلی کمتر است. وی افزود:یکی از دلایل اصلی که قیمت خودرو افزایش پیدا نکرد افت کیفی برخی از محصولات بود.کیفیت محصولات سایپا نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و محصولات ایران خودرو درصد خیلی کمی رشد کیفی داشته است.اگر خودروسازان محصولات خود را از نظر کیفی ارتقا داده بودند به طور قطع درخواست افزایش قیمت‌ها بیشتر می‌شد

با این مصوبه بیشترین افزایش قیمت ۸۵۷ هزار تومان برای خودروی تندر ۹۰ اتومات و کمترین آن ۶۹ هزار تومان برای خودروی پراید ۱۵۱ است.هر چند شورای رقابت با افزایش قیمت موافقت کرده است ولی خودروسازان معتقدند این درصد از افزایش نمی‌تواند رشد هزینه‌های مواداولیه را پوشش دهد. از سویی کارشناسان، قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت را زیر سؤال می برند و معتقدند: در شرایطی که رقابت بین محصولات داخلی و خارجی برقرار است چرا باید قیمت گذاری صورت گیرد.در حقیقت نظر شورای رقابت زمانی اهمیت داشت که انحصار در خودروهای داخلی وجود داشت.

قیمت جدید انواع خودرو
قیمت جدید انواع خودرو

همچنین سعید لیلاز کارشناس صنعت خودرو درباره افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت به خبرنگار ما گفت:وضعیت صنعت خودرو به شکلی شده است که می‌توان به سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کرد.لذا هیچ دلیلی وجود ندارد که شورای رقابت در این بخش ورود کند.چه بسا اگر قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا و شرایط بازار بود مسیر کاهشی طی می‌کرد.در سال جاری نرخ تورم کمتر از ۱۱ درصد نخواهد بود لذا مجوز افزایش قیمت ۸/۱ درصدی محصولات ایران خودرو و ۴/۰ درصدی محصولات سایپا در نهایت منجر به کاهش شدید رقابت بین خودروهای ایرانی و وارداتی می‌شود.

طی دو سال اخیر خودروسازان به سمت بهبود کیفیت و افزایش بهره وری حرکت کردند و به حدی از بلوغ رسیده‌اند که می‌دانند زمانی می‌توانند بر فروش خود بیفزایند که قیمت هایشان رقابتی باشد لذا وقتی قیمت‌ها آزاد شود خیلی از چالش‌های صنعت خودرو حل می‌شود.

وی افزود:این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه به دلیل تصمیم‌های اشتباه طی سال‌های ۹۰تا ۹۲ خودروسازان حدود ۷هزار میلیارد تومان زیان انباشت داشتند اظهار داشت:سیاست‌های نادرست شورای رقابت باعث می‌شود خودروسازان همواره بیشترین صدمه را ببینند.ایران.