پنج ماده غذايی برای حفظ سلامت کارمندان

 پاراف  پنج ماده غذايی برای حفظ سلامت کارمندان : وقتي تحرک کافي نداريم و نمي توانيم ميزکار خود را رها کنيم بايد براي حفظ سلامتي خود راه‌هاي ديگري پيدا کنيم که يکي از اين راه‌ها تغذيه مناسب است. اما ورزش نیم ساعت در روز علاج کار است.

بارها و بارها شنيده‌ايم که پشت ميز نشيني به مدت طولاني براي سلامتي مضر است که متاسفانه هيچ جايگزيني براي اين موضوع نمي‌توان يافت.

متخصصان تغذيه پنج ماده مغذي را معرفي كرده‌اندکه براي حفظ سلامت قلب، کنترل فشار خون و حتي افزايش قدرت حافظه و تمرکز کارمندان مفيد است، اين پنج ماده عبارتند از:

 گردو: تحقيقات جديد نشان مي‌دهد گردو نسبت به مغزهاي ديگر مانند بادام، پسته و بادام زميني داراي آنتي اکسيدان بيشتر و از نوع بهتري است. البته تمام مغزها براي کاهش چربي و پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي مفيد هستند. گردو مي‌تواند فعاليت‌هاي شناختي و حرکتي در مبتلايان به آلزايمر را بهبود بخشد. متخصصان مصرف 7 عدد گردو را در روز توصيه مي‌کنند.

 چاي سبز: «پلي فنل» يکي از مواد اصلي موجود در چاي سبز است که براي ترميم DNA آسيب ديده بسيار مفيد است و همچنين محرک سيستم ايمني بدن است. از خواص ديگر چاي سبز کاهش خطر ابتلا به سرطان از جمله سرطان پوست و پروستات است.

 ذرت: يکي از بهترين ميان وعده‌هايي که مي‌توان از آن استفاده کرد ذرت بو داده است. اين ماده غذايي سرشار از فيبر و آنتي اکسيدان است اگر با مقدار بسيار کمي نمک بو داده شود ميان وعده مناسبي است.

 شکلات تلخ: داراي آنتي اکسيدان قوي پلي فنل است که مي‌تواند با عوامل خطر بيماري‌هاي قلبي مانند کلسترول و لخته شدن خون مبارزه کند. مطالعات نشان مي‌دهد که مصرف مقدار کمي شکلات تلخ در روز فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا را کاهش مي‌دهد. کافئين هم که از ديگر مواد موثر در شکلات تلخ است كه براي حفظ شادابي و افزايش تمرکز موثر است.

 ميوه ها: ميوه‌ها نه تنها از گرسنکي کاذب جلوگيري مي‌كنند بلکه با مواد مغذي خود، مي‌توانند انرژي لازم در طول روز را فراهم کنند. از ميان ميوه‌ها مي‌توان سيب، پرتقال، انبه و موز را انتخاب کرد که بهتر است هر روز و با نظم مشخص از آنها استفاده شود.